Webbtexter och text för digitala kanaler
Webbtexter ska vara lättlästa och relevanta
Att anpassa webbtexter och innehåll i andra digitala kanaler är ett måste om man ska lyckas inom marknadsföring idag. I en digital värld där vi bombarderas av information blir konkurrensen om läsarens uppmärksamhet allt större. Därför handlar det om att snabbt fånga läsarens intresse. Några sekunders läsning ska kunna övertyga mottagaren om att texten är värd att läsa vidare. Samtidigt ska webbtexterna vara sökordsoptimerade för att din text överhuvudtaget ska bli hittad.
Behöver du hjälp av proffs för att producera dina webbtexter?
Hur skriver man bra webbtexter?
De flesta skummar igenom texter på webben för att hitta just den information de söker och om den inte presenteras tydligt nog riskerar man att läsaren klickar vidare för att leta efter något bättre. Med andra ord behöver du vara extremt konkret med vad texten erbjuder för värde genom att tala om det viktigaste först och inte skriva texten längre än vad den behöver vara. Informationen ska vara enkel att ta till sig, inte minst visuellt. När vi säger visuellt menar vi att texten är strukturerad; ett lättläst typsnitt med bra kontrast, styckeindelningar som gör texten luftig, punktlistor och mellanrubriker som gör det enkelt för läsaren att skanna igenom innehållet. Dessutom är välstrukturerade webbtexter mumma för Google och de kommer att ranka högre i sökresultat.
Målgrupp och syfte är a och o för effektiva webbtexter
För att lyckas med en text för webben är det a och o att veta vem man skriver för och vad man vill uppnå med texten, innan man sätter igång med produktionen. Gör du ett grundligt förarbete och tar reda på vem din målgrupp och dess behov är så kan du spetsa dina webbtexter baserat på det. En bra utgångspunkt är därfär att fundera på vad du tror att dina läsare vill höra snarare än vad du vill ha sagt. Det du ska fråga dig själv är vad du vill uppnå med din text. Vad vill du att läsaren ska göra efter att ha tagit del av den?
Vi på Stockholms Skrivbyrå skriver inte bara texter för webben, vi kan med analys och planering. Hör av dig så berättar vi mer »
Så hittar läsaren dina texter
För att dina webbtexter överhuvudtaget blir ska lästa krävs det förutom att du har koll på målgrupp och syfte att du anpassar dina texter efter valda nyckelord; ord som du tror att dina läsare söker på. Med dessa nyckelord kan du bygga din text och dina läsare kommer snabbare förstå vad din text handlar om, samtidigt som texten blir sökordsoptimerad och därmed mer synlig på Google. För att hitta passande sökord eller sökfraser man vill ranka på, alltså hittas via, kan man göra en sökordsanalys. Här är det klokt att också titta på vilka andra som rankar på just de orden. Det kan nämligen vara värt att satsa på ord som inte har för stor konkurrens. Med andra ord ska du inte bara fundera på vad du tror att din målgrupp söker på, utan också på hur ni kan få en bättre placering på Google.
Söker du en webbcopy eller webbredaktör?
Vill du anlita en expert för att planera och producera dina webbtexter har vi på Stockholms Skrivbyrå ett stort nätverk av skickliga skribenter. Vi är vassa och flexibla webbredaktörer och SEO-skribenter med fingertoppskänsla för vad som fungerar i olika kanaler. Vi besitter stor kunskap om sökordsoptimering, analys och publicering i olika verktyg och är tillgängliga för löpande arbete på deltid eller heltid.
Läs vår blogg
Svenskarna och internet 2025: B2B och SoMe
Svenskarna och Internet 2025: B2B och SoMe. Den årliga rapporten har just släppts och eftersom vi ofta hjälper B2B-verksamheter kikar vi närmare på statistiken som rör just sociala medier. När nästan alla svenskar använder sociala [...]
Vad är GEO – och hur optimerar du innehåll för AI-sök?
GEO står för Generative Engine Optimization och är en metod för att få ditt innehåll att synas i AI-genererade svar – till exempel i ChatGPT, Googles SGE eller Perplexity. Det handlar inte längre bara om [...]
Konsult på deltid – 5 efterfrågade kompetenser just nu
Många marknads- och kommunikationsavdelningar står inför samma utmaningar: nya kanaler ska hanteras, AI förändrar arbetssätten och innehållsbehoven ökar – men tiden och kompetensen räcker inte alltid till. Då kan en konsult på deltid vara lösningen. [...]
Våra tjänster