Blogg

Hem/Blogg/

Nya coronaord – pandemins spår i svenska språket

2020-08-06T12:23:22+02:00 6 augusti, 2020|Categories: Om språk, Trendspaning|

Den första halvan av 2020 har inneburit en hel del överraskningar, inte minst när det gäller svenska språket. Man kan säga mycket om pandemin, men att den har gett upphov till en rad nya och spännande coronaord och ökad användning av befintliga uttryck går inte att förneka. Att ”tvåmetersregeln” och ”hobbyepidemiolog” numera är två vedertagna [...]

Organisk eller köpt trafik?

2020-07-12T12:18:31+02:00 10 juli, 2020|Categories: SEO|

Är högst upp alltid bäst? Ska man satsa på organisk eller köpt trafik? Sanningen är att det beror på vad du vill uppnå och om du vill ha snabb eller långsiktig effekt. Vi reder ut skillnaderna mellan sökordsannonsering och sökmotoroptimering. När du betalar för trafik genom att köpa AdWords för specifika sökord och fraser har [...]

6 böcker om att skriva

2020-07-12T12:39:05+02:00 8 juli, 2020|Categories: Om språk, Tips|

Äntligen sommar och tid för läsning! Men har det inte blivit lite svårare att fokusera på skönlitteraturen senaste tiden? Det tycker vi. Så vi mjukstartar sommaren med faktaböcker och texter som inte kräver aktiv läsning varje dag. Vad passar då bättre än böcker om att skriva? De här böckerna fungerar utmärkt för dig som vill [...]

Inspiration: Workshop på distans – topp eller flopp?

2020-04-29T20:40:29+02:00 29 april, 2020|Categories: Kundcase, Marknad och sälj|

GS1 Sweden är företaget som utvecklar globala standarder och tjänster, och deras kommunikationsmål är att omvandla komplex information till ett språk som alla kan förstå. Just nu tar de fram en ny webb och en kommunikationsplattform – och Stockholms Skrivbyrå hade äran att få vara med på ett hörn. Den workshop som skulle bli starten [...]

Inspiration: Gör stort avtryck med små medel

2020-04-24T14:54:58+02:00 24 april, 2020|Categories: Kundcase|

Sedan några månader har Stockholms Skrivbyrå arbetat med Svensk Kooperation, en organisation som verkar för att lyfta medvetenheten och kunskapen kring kooperativa och ömsesidiga företag. Trots att hela organisationen består av bara två personer lyckas Svensk Kooperation producera och publicera bra kommunikation i snabb takt. Hur går det till? Vi ställde några frågor till Petra [...]

Content marketing – allt du behöver veta!

2020-04-29T17:42:46+02:00 20 april, 2020|Categories: Content marketing, Marknad och sälj|

Content marketing-fenomenet är i ständig rörelse, så för dig som vill bli proffs på content gäller det att hänga med i svängarna och hålla dig up to date. Målet är att skapa innehåll som ger rätt effekt. Att pumpa ut en massa content i alla digitala kanaler betyder inte lyckad content marketing. Om innehållsarbetet däremot [...]

Hur skriver man ett bra videomanus?

2020-04-30T14:17:41+02:00 8 april, 2020|Categories: Content marketing, Sociala medier, Storytelling, Tips|

Ett videomanus behöver – precis som ett blogginlägg eller vilken annan text som helst – ha en tydlig vinkel och ett tydligt budskap. Manus till korta videos för sociala kanaler är inget undantag. Här är det tvärtom av största vikt att vi väljer våra ord med omsorg. Vi har nämligen inte tid att använda för många. [...]

Våra spaningar från WIT 2020

2020-04-07T13:03:32+02:00 31 mars, 2020|Categories: Nyheter, Trendspaning|Tags: , , , , , , |

Women in Tech – ett fantastiskt evenemang som gick av stapeln den 6:e mars 2020. Med årets tema ’Beyond Barriers’ bjöds det på ett gäng motiverande talare inom ett antal olika ämnen och riktningar. Deras gemensamma nämnare? Att inspirera kvinnor till att våga välja en framtid inom tech-branschen och uppmuntra kvinnor redan i tech-branschen att [...]