Blogg

Hem/Blogg/

Idiot – var kommer det ifrån?

2020-10-01T15:58:26+02:00 1 oktober, 2020|Categories: Om språk|

Ordet ’idiot’ är ett av världens mest spridda skällsord och finns i en rad olika språk över hela jorden. Med en betydelse som enligt Svenska Akademins Ordlista numera lyder ’person som bär sig dumt åt’, är det svårt att tänka sig att begreppet haft något annat än en dålig klang genom tiderna. Men faktum är [...]

6 tips för att hitta rätt tonalitet

2020-09-15T16:46:52+02:00 14 september, 2020|Categories: Tips|

Tonläge, tonalitet eller tone of voice – kärt barn har många namn. Vad du än väljer att kalla det, är tonaliteten en viktig byggsten i varumärkesarbetet som dessutom kräver en del tankeverksamhet. Det är med tonläget du kan spetsa din verksamhets kommunikation och se till att den hänger ihop med företagets personlighet och värderingar.   [...]

404 – den sista sidan på internet

2020-09-09T14:16:32+02:00 3 september, 2020|Categories: Om språk, Storytelling|

Allt för ofta klickar vi oss runt på internet och hamnar utan förvarning på den välbekanta 404-sidan. Hur och varför har vi hamnat här? I hopp om att vända denna snudd på irriterande upplevelse till något intressant har vi grottat in oss i betydelsen av detta vanliga felmeddelande och dess uppkomst. Låt oss ta en [...]

OK – vad betyder det egentligen?

2020-08-26T11:12:06+02:00 26 augusti, 2020|Categories: Om språk|

Det har invaderat hundratals språk och etablerats som ett faktiskt ord i uppslagsverken. Det används frekvent över hela världen och är på grund av dess universella karaktär begripligt över de flesta lands- och språkgränser. Trots den semantiska framgången, är ordets faktiska ursprung något av en gåta. OK är ett av de största etymologiska mysterierna. Genom [...]

Så lyckas du med höstens workshop!

2020-08-17T15:50:54+02:00 17 augusti, 2020|Categories: Guider, Tips|

Man kan hålla i en workshop på hundratals olika sätt, och ofta är det sättet du lägger upp den på som avgör hur nöjda dina deltagare blir. Om den hålls på plats eller digital har inte så stor betydelse. Det viktigaste är att en workshop resultera i nya insikter, kunskapsdelning och lust att komma vidare. [...]

Nya coronaord – pandemins spår i svenska språket

2020-08-06T12:23:22+02:00 6 augusti, 2020|Categories: Om språk, Trendspaning|

Den första halvan av 2020 har inneburit en hel del överraskningar, inte minst när det gäller svenska språket. Man kan säga mycket om pandemin, men att den har gett upphov till en rad nya och spännande coronaord och ökad användning av befintliga uttryck går inte att förneka. Att ”tvåmetersregeln” och ”hobbyepidemiolog” numera är två vedertagna [...]

Organisk eller köpt trafik?

2020-07-12T12:18:31+02:00 10 juli, 2020|Categories: SEO|

Är högst upp alltid bäst? Ska man satsa på organisk eller köpt trafik? Sanningen är att det beror på vad du vill uppnå och om du vill ha snabb eller långsiktig effekt. Vi reder ut skillnaderna mellan sökordsannonsering och sökmotoroptimering. När du betalar för trafik genom att köpa AdWords för specifika sökord och fraser har [...]

6 böcker om att skriva

2020-07-12T12:39:05+02:00 8 juli, 2020|Categories: Om språk, Tips|

Äntligen sommar och tid för läsning! Men har det inte blivit lite svårare att fokusera på skönlitteraturen senaste tiden? Det tycker vi. Så vi mjukstartar sommaren med faktaböcker och texter som inte kräver aktiv läsning varje dag. Vad passar då bättre än böcker om att skriva? De här böckerna fungerar utmärkt för dig som vill [...]

Inspiration: Workshop på distans – topp eller flopp?

2020-04-29T20:40:29+02:00 29 april, 2020|Categories: Kundcase, Marknad och sälj|

GS1 Sweden är företaget som utvecklar globala standarder och tjänster, och deras kommunikationsmål är att omvandla komplex information till ett språk som alla kan förstå. Just nu tar de fram en ny webb och en kommunikationsplattform – och Stockholms Skrivbyrå hade äran att få vara med på ett hörn. Den workshop som skulle bli starten [...]