Blogg

Hem/Blogg/

Kurs i korrekturläsning 23 september

2019-09-13T14:25:45+00:00 6 september, 2019|Categories: Kurser, Nyheter, Om språk|

För dig som inte tycker att det känns rätt att skylla på Tryckfelsnisse längre – delta i vår populära kurs i korrekturläsning! Det spelar ingen roll om det är en längre avhandling, kort rapport, ett nyhetsbrev eller snabba uppdateringar i digitala kanaler – alla texter förtjänar extra översyn och omtanke. – I takt med att [...]

Content manager – därför behöver ni en!

2019-09-05T10:23:40+00:00 4 september, 2019|Categories: Bemanning och rekrytering, Content marketing, Tips|

Att driva en verksamhet innefattar många tidskrävande delar och inte minst under tillväxt. Dessutom är det numer ett faktum att engagerande och relevant content är en viktig del för att kunna växa. Ett moment 22 för de företagsledare eller marknadsavdelningar som varken har tid eller kunskap att själva ta fram och sprida bra material. Det [...]

Mobile only – en digital strategi att sträva efter?

2019-09-03T14:46:39+00:00 28 augusti, 2019|Categories: Nyheter, Trendspaning, UX-copy|

Responsiv webbsida, mobile first och mobile only. Vad är egentligen skillnaden? När det gäller användarvänlighet krävs det, utöver kvalitativt och relevant innehåll, att webbsidan som man surfar runt på är anpassad för den enhet som används. Med tanke på att mobilanvändandet ständigt ökar har vi ställt oss frågan om mobile only är rätt väg att [...]

Säg hej till Malin, vårt senaste tillskott på byrån!

2019-09-03T15:54:08+00:00 26 augusti, 2019|Categories: Nyheter|

Högre efterfrågan på copy-hjälp och digital expertis skapade ett behov av fler flinka fingrar på skrivbyrån. Därför har vi nu gått och blivit en kvartett! Tillsammans med vårt stora nätverk av konsulter har vi en bredd och ett djup som gör oss till en leveranssäker och pålitlig copy- och contentpartner. Malin Svantesdotter började på Stockholms [...]

Så går det till att anlita oss på Stockholms Skrivbyrå!

2019-09-04T13:59:11+00:00 21 augusti, 2019|Categories: Bemanning och rekrytering, Content marketing, Om språk, Tips|

Du kanske har upptäckt att du behöver någon form av hjälp med digital kommunikation, att skriva texter eller stärka upp marknadsteamet med en konsult under en period? Då har du hittat rätt och det är dessutom lätt! Stockholms Skrivbyrå är en agentur för frilansande konsulter. På vårt kontor vid Slussen i Stockholm är vi fyra [...]

Fem skrivpoddar som gör semestern lite härligare

2019-06-28T09:51:14+00:00 27 juni, 2019|Categories: Om språk|

Kombinera nytta med nöje på semestern! Sjunk ner i hängmattan med en svalkande dryck och en intressant skrivpodd i lurarna. Vare sig du drömmer om att skriva den där romanen, eller bara vill få allmänt bättre flyt i skrivandet så finns det något inspirerande att lyssna på. Här är sommarens bästa skrivpoddar för dig som [...]

Artificiell intelligens (AI) – kan det ersätta copywritern?

2019-06-20T11:35:01+00:00 21 maj, 2019|Categories: Content marketing, SEO, Tips|

Många processer i vårt dagliga arbete kan underlättas med hjälp av AI – inte minst administrativa sådana. Att automatisera arbetsuppgifter blir allt vanligare på många företag. Det sparar tid samtidigt som den mänskliga faktorn utesluts och risken för missar minskar. Det blir lättare att säkerställa att en viss typ av arbetsuppgifter sköts felfritt. För oss [...]

Skrivpoddar – tre tips som botar skrivkrampen

2019-06-12T17:34:20+00:00 15 maj, 2019|Categories: Tips|

Tips på bra skrivpoddar? Här är våra tre favoriter att plugga i öronen när orden och kreativiteten börjat sina. För ibland krävs det mer än en ny kopp kaffe för att pennan ska börja glöda igen. Vare sig du behöver hitta en annan tone-of-voice, söker oden för att göra pensionssparande lite spexigare  eller behöver komma [...]

Google – anpassar du ditt språk efter sökmotorn?

2019-06-12T14:11:29+00:00 23 april, 2019|Categories: Content marketing, SEO|

Som språkälskare, textnörd och copywriter tar det emot att använda engelska begrepp i en svensk text. Content marketing, influencer marketing, advertorials och growth hacking är exempel på begrepp som används flitigt just nu och vi skriver många texter där orden förekommer. Att blanda svenska och engelska och arbeta in uttryck som skulle kunna översättas till [...]