Blogg

Hem/Blogg/

Konsten att säga hej och hejdå på engelska

2020-03-26T14:25:57+02:00 26 mars, 2020|Categories: Om språk|Tags: , , , , , , , , , , , , , |

Dags att skriva mejl. På engelska. Du känner dig fullständigt på det klara med vad du vill säga och ändå blir det tvärstopp på första raden. I en djungel av engelska hälsningsfraser, hur ska man veta hur man säger hej och hejdå på engelska i en specifik situation? Även om intentionerna är de bästa, blir [...]

Tips för dig som ska jobba hemma!

2020-03-26T12:41:58+02:00 16 mars, 2020|Categories: Nyheter, Tips|

Har du inrett hemmakontoret och vant dig vid tanken på att jobba på distans? Lika enkelt som det är att ta med laptopen hem, lika svårt kan det vara att fokusera på arbetsuppgifterna bland hemmets alla distraktioner. Så hur ser du till att få jobbet gjort utan att tumma på varken kvalitet eller effektivitet? Här [...]

Konsten att skriva en pressrelease

2020-03-19T14:57:17+02:00 16 mars, 2020|Categories: Content marketing, Tips|Tags: , , |

En välskriven pressrelease (eller pressmeddelande om man så vill) är ett effektivt sätt att berätta om en ny tjänst, produkt eller annan aktuell händelse som rör din verksamhet. Det är inte längre så att pressreleasen bara behöver syfta till att marknadsföra något i redaktionell media. Idag används ofta pressmeddelanden som grund för publicering i sociala [...]

Så skriver du en bra rubrik

2020-03-16T14:43:13+02:00 12 mars, 2020|Categories: Blogg, Content marketing, Om språk, Sociala medier, Tips|

Det sägs att man bara har ett par sekunder på sig att locka en läsares intresse. Oavsett hur välarbetat ditt blogginlägg, din Facebookuppdatering eller ditt nyhetsbrev är rent innehållsmässigt, blir därför en bra rubrik helt avgörande för att effektivt nå dina önskade mottagare och fånga deras nyfikenhet. Men hur ska du då sticka ut ur [...]

Vad är transkreation?

2020-03-13T12:06:33+02:00 6 mars, 2020|Categories: Om språk, Tips|

Vad är transkreation och vad är vanlig översättning? Vi skulle vilja beskriva transkreation som översättningens copywriting. Översättning som är riktigt bra snarare än exakt. Texter som ger samma känsla hos mottagaren på målspråk som på källspråk. I dagens globala samhälle sprids information som vinden över nationsgränser. Därför har vikten av korrekta översättningar från ett språk [...]

Amerikansk och brittisk engelska – vad är skillnaden?

2020-03-11T12:05:53+02:00 27 februari, 2020|Categories: Om språk, Tips|

De flesta av oss förstår skillnaden mellan amerikansk och brittisk engelska när vi hör de två dialekterna pratas, men det är inte lika lätt när vi ser dem i skrift. Trots detta är skillnaderna minst sagt många. Nu talar vi såklart inte bara om urtypiskt brittiska uttryck såsom ”Fancy a pint, mate?” och amerikanska ”Spill [...]

Digital marknadsföring – 4 saker att satsa på i år

2020-02-20T19:13:02+02:00 18 februari, 2020|Categories: Inbound marketing, SEO, Trendspaning|

Nytt år ger nya digitala möjligheter. Det har aldrig förr varit viktigare att skapa relevant, lättillgängligt och fördjupande innehåll för våra användare. Här ger vi dig tips på fyra strategier för digital marknadsföring, trofasta som trendiga, att satsa på i år. 1. Rörligt Varför inte inkludera rörligt material i marknadsföringsplanen i år? Vi människor spenderar [...]

Hej vabruari! – och andra teleskopord

2020-02-20T19:11:20+02:00 14 februari, 2020|Categories: Om språk|

Nu är den här – månaden då otaliga mängder föräldrar runt om i landet gör sig redo att stanna hemma från jobbet och ta hand om sina sjuka barn. Vi kallar ofta just denna tid på året för vabruari; en välanvänd term som trots sin obefintlighet i den svenska ordlistan blivit en nästintill legitimerad term [...]

Bowlingproffs på byrån – välkommen Hannah Kolam!

2020-02-19T16:31:58+02:00 11 februari, 2020|Categories: Nyheter|

Produktionsledare, skribent och metod-proffs – kärt barn har många titlar och vi är väldigt glada över att denna multitalang hittat till oss på Skrivbyrån. Varmt välkommen Hannah Kolam! Varför Stockholms Skrivbyrå? – Jag har följt Stockholms Skrivbyrå i ett par år faktiskt, egentligen ända sedan jag tog min lingvistikexamen från universitetet. Såg annonsen för rollen som [...]

Rörligt content – vägen till verkligt engagemang!

2020-02-10T14:29:36+02:00 10 februari, 2020|Categories: Content marketing, Nyheter, Sociala medier, Storytelling|

Rörligt är på allas läppar och under 2020 kan vi förvänta oss att se ännu mer av det rörliga mediet. Visste du till exempel att rörligt innehåll på sociala medier driver över 20 procent mer engagemang än innehåll som står stilla? Content som engagerar fortsätter med andra ord att röra på sig, och det i [...]