Blogg

Hem/Blogg/

Inspiration: Workshop på distans – topp eller flopp?

2020-04-29T20:40:29+02:00 29 april, 2020|Categories: Kundcase, Marknad och sälj|

GS1 Sweden är företaget som utvecklar globala standarder och tjänster, och deras kommunikationsmål är att omvandla komplex information till ett språk som alla kan förstå. Just nu tar de fram en ny webb och en kommunikationsplattform – och Stockholms Skrivbyrå hade äran att få vara med på ett hörn. Den workshop som skulle bli starten [...]

Inspiration: Gör stort avtryck med små medel

2020-04-24T14:54:58+02:00 24 april, 2020|Categories: Kundcase|

Sedan några månader har Stockholms Skrivbyrå arbetat med Svensk Kooperation, en organisation som verkar för att lyfta medvetenheten och kunskapen kring kooperativa och ömsesidiga företag. Trots att hela organisationen består av bara två personer lyckas Svensk Kooperation producera och publicera bra kommunikation i snabb takt. Hur går det till? Vi ställde några frågor till Petra [...]

Content marketing – allt du behöver veta!

2020-04-29T17:42:46+02:00 20 april, 2020|Categories: Content marketing, Marknad och sälj|

Content marketing-fenomenet är i ständig rörelse, så för dig som vill bli proffs på content gäller det att hänga med i svängarna och hålla dig up to date. Målet är att skapa innehåll som ger rätt effekt. Att pumpa ut en massa content i alla digitala kanaler betyder inte lyckad content marketing. Om innehållsarbetet däremot [...]

Hur skriver man ett bra videomanus?

2020-04-30T14:17:41+02:00 8 april, 2020|Categories: Content marketing, Sociala medier, Storytelling, Tips|

Ett videomanus behöver – precis som ett blogginlägg eller vilken annan text som helst – ha en tydlig vinkel och ett tydligt budskap. Manus till korta videos för sociala kanaler är inget undantag. Här är det tvärtom av största vikt att vi väljer våra ord med omsorg. Vi har nämligen inte tid att använda för många. [...]

Våra spaningar från WIT 2020

2020-04-07T13:03:32+02:00 31 mars, 2020|Categories: Nyheter, Trendspaning|Tags: , , , , , , |

Women in Tech – ett fantastiskt evenemang som gick av stapeln den 6:e mars 2020. Med årets tema ’Beyond Barriers’ bjöds det på ett gäng motiverande talare inom ett antal olika ämnen och riktningar. Deras gemensamma nämnare? Att inspirera kvinnor till att våga välja en framtid inom tech-branschen och uppmuntra kvinnor redan i tech-branschen att [...]

Konsten att säga hej och hejdå på engelska

2020-03-26T14:25:57+02:00 26 mars, 2020|Categories: Om språk|Tags: , , , , , , , , , , , , , |

Dags att skriva mejl. På engelska. Du känner dig fullständigt på det klara med vad du vill säga och ändå blir det tvärstopp på första raden. I en djungel av engelska hälsningsfraser, hur ska man veta hur man säger hej och hejdå på engelska i en specifik situation? Även om intentionerna är de bästa, blir [...]

Tips för dig som ska jobba hemma!

2020-03-26T12:41:58+02:00 16 mars, 2020|Categories: Nyheter, Tips|

Har du inrett hemmakontoret och vant dig vid tanken på att jobba på distans? Lika enkelt som det är att ta med laptopen hem, lika svårt kan det vara att fokusera på arbetsuppgifterna bland hemmets alla distraktioner. Så hur ser du till att få jobbet gjort utan att tumma på varken kvalitet eller effektivitet? Här [...]

Konsten att skriva en pressrelease

2020-03-19T14:57:17+02:00 16 mars, 2020|Categories: Content marketing, Tips|Tags: , , |

En välskriven pressrelease (eller pressmeddelande om man så vill) är ett effektivt sätt att berätta om en ny tjänst, produkt eller annan aktuell händelse som rör din verksamhet. Det är inte längre så att pressreleasen bara behöver syfta till att marknadsföra något i redaktionell media. Idag används ofta pressmeddelanden som grund för publicering i sociala [...]

Så skriver du en bra rubrik

2020-03-16T14:43:13+02:00 12 mars, 2020|Categories: Blogg, Content marketing, Om språk, Sociala medier, Tips|

Det sägs att man bara har ett par sekunder på sig att locka en läsares intresse. Oavsett hur välarbetat ditt blogginlägg, din Facebookuppdatering eller ditt nyhetsbrev är rent innehållsmässigt, blir därför en bra rubrik helt avgörande för att effektivt nå dina önskade mottagare och fånga deras nyfikenhet. Men hur ska du då sticka ut ur [...]