Content writer – därför behöver du en!

Hem/Blogg, Content marketing/Content writer – därför behöver du en!

Content writer – därför behöver du en!

Begreppet content marketing har på bara ett årtionde gått från att vara ett sällan skådat ord, till att nästan missbrukas. Många slänger sig med begreppen ”content” och ”content marketing” utan att ha full koll på vad det betyder och vad det innebär. Här reder vi ut skillnaden mellan en copywriter och content writer.

Content writer eller copywriter?

En content writer är livsviktig i produktionen av innehåll till digitala kanaler, inte minst alla texter. Som en copywriter alltså, tänker du? Nja inte riktigt, att vara content writer är inte samma sak som att vara copywriter. Här reder vi ut de vanligaste frågorna och missförstånden kring titeln.  Få koll på vad en content writer gör och fundera över om du behöver en!

En content writer – skriver för önskad effekt

En content writer är den skribent som är ansvarig för textproduktion för ett företags digitala kanaler. Det kan handla om allt ifrån att skriva SEO-anpassade texter till att producera blogginlägg och nyhetsbrev. Att skriva content handlar om mycket mer än att skapa en viss känsla. Det handlar om att följa en tydlig strategi, där varje ord spelar roll. En content writer är en textproducent som väljer sina ord väl, inte bara för att det ska låta bra utan också för att det ska ge önskad effekt.

Content writer vs. copywriter, vad är skillnaden?

Tänk på titlarna som två sidor av samma mynt. De utgår från samma grundprincip – att skriva i marknadsförande syfte, men de gör det på olika sätt och i olika format. Den typ av webbinnehåll som tas fram av en content writer påminner sällan om de texter en copywriter skriver. Om man generaliserar kan man säga att det du läser på en webbplats eller det som dimper ner i din mejlkorg oftast är skrivet av en content writer, medan det du läser på banners i tunnelbanan eller i en broschyr oftast är skrivet av en copywriter.

Content manager – nutidens creative director?

En content manager, eller innehållsansvarig, är den som ansvarar för att ta hand om allt innehåll i företagets digitala kanaler. Det kan innebära att planera, skapa, publicera och uppdatera innehåll, men också att följa upp, analysera och utvärdera kampanjer. Innehållet kan vara allt från textproduktion till bild och film. Ofta är det en content writer som producerar textinnehåll. En content manager säkerställer att innehållet fyller sitt syfte, som en motsvarande creative director jobbar mot sin copywriter.

Hur ser framtiden ut?

Kommunikation och marknadsföring handlar allt mer om att skapa bra innehåll till egna kanaler, snarare än att göra kampanjer i andras. Att bygga sitt eget varumärke har med andra ord aldrig varit viktigare. I arbetet med att göra det, behövs proffs som kan producera content, men det krävs också en allmänt högre kännedom kring content marketing.

Nu när du vet vad en content writer gör och varför den fyller en sån viktig funktion, kanske du också inser att du behöver hjälp av en? Vi på Stockholms Skrivbyrå är proffs på att producera content och har ett brett utbud av skickliga skribenter i vårt nätverk. Hör av dig till hej@stockholmsskrivbyra.se så pratar vi mer!

2018-10-09T17:01:19+00:00 27 september, 2018|Categories: Blogg, Content marketing|0 kommentarer

Lämna en kommentar