Content writer
En content writer får fart på din content marketing
En skicklig content writer är en förutsättning för att du och ditt företag ska lyckas med content marketing. Content marketing handlar ju om att skapa relevant innehåll till digitala kanaler, ofta i form av text, och det kräver stabil och löpande textproduktion. Då gäller det att ha en eller flera content writers som har koll på målgruppen, vad de behöver och var de befinner sig.
En content writers främsta uppgift är att förstå vad som behöver skrivas och skapas för att målgruppen ska bli nyfiken och lojal. Och sedan skriva texter som skapar relationer och ger affärsmässiga resultat!
Är du intresserad av att anlita en content writer och ta ditt innehåll till nästa nivå?
Vad gör en content writer?
Mycket förenklat kan man säga att den traditionella copywriterns främsta uppgift är att skriva övertygande och ofta varumärkesbyggande texter, medan en content writer fokuserar på att skapa en relevant text som ger läsaren ett värde och bygger en långsiktig relation som leder till affär. Det kallar vi content marketing. En content writer är ofta med i, eller ansvarar för, planeringen av företagets content och skriver texterna.
Textproduktionen utgår från en tydlig plan
Planeringen utgår oftast (och förhoppningsvis) från en djupgående analys av målgruppen och dess digitala beteende. Utifrån denna contentplan skriver content writern texter som uppfyller tänkt syfte och mål. Content kan vara allt från blogginlägg, seo-texter och artiklar till nyhetsbrev och inlägg på sociala medier. En skicklig content writer skapar innehåll som stärker varumärket, engagerar läsaren, skapar ett långsiktigt värde och ger en bra grund för framtida affärer.
Relevant content bygger relationer och affärer
En av de viktigaste delarna inom content marketing är att kontinuerligt producera nya värdeskapande texter och att se över och uppdatera tidigare publicerat innehåll. Relationen med målgruppen bygger man ju bäst genom interaktion och relevant information som möter besökarens behov. Vi skriver besökare eftersom en content writer oftast skriver texter för en webbplats, ett intranät eller en digital tjänst. Att löpande skriva relevanta texter och hålla innehåll uppdaterat tar tid, därför är det en bra idé att ha tillgång till en eller flera content writers.
Content writing – en person eller en hel redaktion?
Beroende på storleken på din verksamhet och hur ambitiöst du vill satsa på content marketing kan du lägga upp det på flera olika sätt. Du kan exempelvis välja att anställa en content writer på heltid eller deltid, om du känner att du vill ha en person på plats som kan ägna sig fullt ut åt ert innehållsarbete. Eller så anlitar du någon som hoppar in då och då på frilansbasis. Planerar du att satsa större finns även möjligheten att skapa en hel redaktion av content writers.
Det är lätt att underskatta hur mycket tid som går åt till att skapa riktigt bra content – planering, research, inläsning, eventuella intervjuer, textproduktion, korrekturvändor. Ska du ha bra och mycket content, då är en redaktion att satsa på. Oavsett vad du väljer att göra, så kan vi alltid vägleda dig i rätt riktning. Vi kan jobba ad hoc, deltid, på distans eller på plats, på olika språk och med digital expertis.
Vill du ha tips och råd kring vem, var, hur? Hör av dig så tar vi fram förslag på content writer till dig »
Allt börjar med en strategi
Går du i tankarna att anlita en content writer och verkligen komma igång med ert innehållsarbete på allvar? Super tycker vi! Gå inte för fort fram bara, utan börja med en väl genomtänk strategi och målgruppsanalys. Det kommer att spara tid och slantar på sikt.
När strategin är på plats kan produktionen ta fart. Vi är gärna med och ger råd kring den planen, så att du hamnar på rätt spår från början.
Behöver du en content writer som skriver seo-texter?
För att ditt innehåll verkligen ska uppmärksammas krävs att alla dina texter är sökordsoptimerade, annars riskerar texterna att förbli olästa. Att anlita en content writer som kan skriva seo-texter är avgörande för att innehållet ska driva trafik och försäljning. Helst ska varje text passa läsaren och googles algoritmer så att de innehållet både lockar in framtida kunder och konverterar. Vi är erfarna textförfattare som skriver seo-texter som är engagerande, på flera olika språk och som är anpassade för olika målgrupper.
Läs vår blogg
Contentplan – så planerar du ditt innehåll för hösten
Förmodligen vill alla i dag synas i det digitala bruset. Och många vill helst publicera innehåll ofta för att maxa synligheten. Men om innehållet inte är relevant för dina målgrupper, kommer du att lägga ner [...]
Lyckas med rörligt innehåll på sociala medier
Idag ser vi rörligt innehåll överallt på sociala medier – och det är kul! Det fångar ögonen, engagerar och sticker ut i bruset. Här går vi igenom fördelarna med att jobba aktivt med video som [...]
Bästa kommunikationsbyrån i Stockholm?
Vi får ibland höra att vi är den bästa kommunikationsbyrån i Stockholm. Det gör oss såklart väldigt glada och stolta. Oftast får vi beröm för att vi lyssnar bra, är snabba och skriver riktigt bra [...]
Våra tjänster