Webbredaktör2022-04-29T13:36:30+02:00

Webbredaktör

Söker du en webbredaktör i Stockholm?

Brinner det i knutarna efter att få upp det där blogginlägget på webben, skapa en plan för sociala medier eller utforma ett nyhetsbrev till kunderna? Att skapa kontinuitet i egna kanaler kan vara en stor utmaning för många olika typer av verksamheter. Att anlita en extern webbredaktör kan därför vara svaret på dina böner.

Vi har ett stort nätverk av vassa webbredaktörer med kunskap och erfarenhet från flera olika branscher.

Hör av dig!

Vad gör en webbredaktör?

Webbredaktör är en av de vanligaste jobbtitlarna inom digital marknadsföring. Det är en roll som hängt med länge, men som i takt med den digitala utvecklingen genomgått stora förändringar. Idag är webbredaktören ofta någon som har koll på alla steg i produktionscykeln, från planering och strategi till produktion, publicering och analys. Man har ofta hand om både textproduktion och bildredigering, och dessutom i många olika kanaler. Man sår från ax till limpa i allt man gör helt enkelt!

Personen är ofta copywriter såväl som kompetent inom UX-writing och sökordsoptimering. Dessutom är det inte ovanligt att man har färdigheter i olika verktyg, CMS och grundläggande kodningskunskaper. Det är en mångfacetterad roll som innefattar att ha många bollar i luften och behärska många olika moment.

Webbredaktör, content manager, content editor, digital kommunikatör

Kärt barn har många namn! Titlarna som innefattar hela eller delar av ansvarsområden hos en webbredaktör svämmar över just nu. Här gäller det att hålla tungan rätt i mun och fundera över vad man faktiskt behöver.

Vill du diskutera vad just du är ute efter? Hör av dig till oss »

Vill du få bättre förståelse för olika titlar?

Kika på vår systerbyrå Knack Konsulter och Rekryterings titelguide!

Gå till titelguiden
knack-logo

Varför ska jag anlita en webbredaktör?

Kanaler som inte uppdateras och underhålls frekvent leder ofta till en sämre kundupplevelse och minskad trafik på lång sikt. Skulle vi en kall decemberdag gå förbi en butik som visar upp sommarklänningar i butiksfönstret till exempel, skulle vi troligtvis inte gå in och shoppa. På samma sätt är en webbredaktör viktig för att hålla verksamhetens kanaler relevanta.

Om din verksamhet helt enkelt inte hinner med att kontinuerligt planera och uppdatera alla digitala kanaler med innehåll, och samtidigt tänka strategiskt, kan det vara en god idé att anlita en extern konsult.

Få stöd av en webbredaktör på deltid och för längre projekt

I vårt stora nätverk av konsulter finns många vassa webbredaktörer, webbcopys och skribenter med kunskap och erfarenhet från olika branscher. Vi kan hitta en passande person för dig, vare sig du söker någon på heltid, deltid eller för ett kortare uppdrag.

Kontakta oss

Läs vår blogg

Svenskarna och internet 2021 – och våra insikter inför 2022

28 mars, 2022|

Nu är det ett par månader sedan årets rapport Svenskarna och internet kom ut, och på Skrivbyrån tycker vi att det är lika spännande varje gång. Rapporten för 2021 visade en rad intressanta insikter som [...]

Vad är call to action och varför behövs det?

15 februari, 2022|

Call to action, eller CTA, är ett vedertaget begrepp och en hygienfaktor för många, men långt ifrån en självklarhet om man inte dagligen jobbar med digital marknadsföring. Hör du kanske till den skara som har [...]

Effektiv contentproduktion – så får du till det

9 februari, 2022|

Att få till den där löpande och täta produktionen av content som krävs i digitala kanaler idag är inte helt lätt. Man sitter kanske på en massa idéer, men det är tungt att dra igång [...]

Snart släpps Skrivskolan!

Hos Skrivskolan kommer du kunna vässa dina
kunskaper inom skrivande och digital kommunikation.

Go to Top