Blogginlägg2022-04-08T10:33:28+02:00

Blogginlägg är en del av content marketing

Blogginlägg håller webben levande och relevant

Att jobba aktivt med en företagsblogg är en viktig del av ditt företags content marketing-strategi. Vad du väljer att fylla bloggen med beror såklart på vad du erbjuder, en bra utgångspunkt är dock att alltid tänka på värdet för läsaren. Vem ska läsa texten, vad ska personen känna och vad vill du att personen ska göra? 

Kontakta oss om du vill ha hjälp att skriva blogginlägg som blir lästa.

Hör av dig!

Jobba strategiskt med företagsblogg och blogginlägg

Viktigt om du vill skapa en företagsblogg som hjälper dig att bygga relationer och skapa affärer, är att hålla bloggen vid liv. En sömnig blogg får inga återbesök och inger inget förtroende. Vad som passar dig och ditt företag är förstås individuellt, det viktigaste är att ha en genomtänkt plan. Ett blogginlägg i veckan, sex blogginlägg i månaden eller varannan dag? Är ni ett kunskapsbaserat tjänsteföretag där potentiella kunder söker fakta på er webb eller hittar man er oftare på ett annat sätt? Du ska inte lägga tid och pengar på att skapa content som inte blir läst. Oavsett blir det lätt att göra rätt med en strategi bakom allt content du skapar.

Förutom när i tiden blogginlägg ska publiceras, så bör strategin innehålla en plan för respektive text. Exempelvis vad det ska vara för ämne/vinkel, om någon ska intervjuas och citeras, vem som ska skriva innehållet och vilka nyckelord ska det optimeras med. Hur långt ett blogginlägg ska vara varierar, bland annat beroende på om fokus är på läsbarhet eller sökordsoptimering, men en tumregel är att inte göra det längre än vad du själv hade orkat läsa. Ungefär en A4 brukar vara en bra längd. Försök att skriva det luftigt. Använd hellre kortare stycken och fler mellanrubriker så att läsaren enkelt kan orientera sig i texten. Att varva texten med citat och bilder är också ett bra sätt att göra det vilsamt för ögat.

Läs mer om hur du skapar starka sökordsoptimerade texter och blir proffs på SEO »

Driva trafik till blogginlägg

När du har skrivit ett riktigt bra blogginlägg till er företagsblogg så vill du förstås att det ska bli läst. Som en del av content marketing-strategin kanske ni vill synka publicering av blogginlägg med aktivitet i era sociala kanaler. Captions till Facebook, Insta eller LinkedIn som driver trafik till blogginläggen på webben? Eller sprida en liten film i Storykit för att boosta trafiken till texten? Ni har förhoppningsvis ett välarbetat, regelbundet och ofta läst nyhetsbrev där ni puffar för blogginläggen ni publicerat sedan sist. Kom ihåg – utan trafik, inga besök och kanske heller inga affärer?

Vi planerar och skapar innehåll till bloggen

Om du behöver hjälp med att skapa den där content marketing-strategin eller det faktiska innehållet, då kan vi hjälpa dig. Vi är vana att vara med från ax till limpa, att göra en tids- och innehållsplan för alla olika kanaler. Sedan kan vi skapa allt ifrån blogginlägg till texter för sociala medier, filmer och nyhetsbrev. Att skriva just ett blogginlägg går ofta till som så att vi tar det ämne och de sökord som vi gemensamt kommit fram till i strategin. Vi slår en signal till den person hos er som är experter på ämnet eller till er kund som ska lämna ett citat. Sedan sätter vi igång med textproduktion och skickar över texten till dig för korrektur och slutligen godkännande. Vi jobbar gärna med ett retainer-upplägg som gör att vi kan skriva x antal blogginlägg för er i månaden. Ni vet vad ni får och ni vet vad det kostar!

Behöver du hjälp med din kommunikation?

Kontakta oss så kommer vi fram till den bästa lösningen för dig!

Kontakta oss

Läs vår blogg

Svenskarna och internet 2021 – och våra insikter inför 2022

28 mars, 2022|

Nu är det ett par månader sedan årets rapport Svenskarna och internet kom ut, och på Skrivbyrån tycker vi att det är lika spännande varje gång. Rapporten för 2021 visade en rad intressanta insikter som [...]

Vad är call to action och varför behövs det?

15 februari, 2022|

Call to action, eller CTA, är ett vedertaget begrepp och en hygienfaktor för många, men långt ifrån en självklarhet om man inte dagligen jobbar med digital marknadsföring. Hör du kanske till den skara som har [...]

Effektiv contentproduktion – så får du till det

9 februari, 2022|

Att få till den där löpande och täta produktionen av content som krävs i digitala kanaler idag är inte helt lätt. Man sitter kanske på en massa idéer, men det är tungt att dra igång [...]

Snart släpps Skrivskolan!

Hos Skrivskolan kommer du kunna vässa dina
kunskaper inom skrivande och digital kommunikation.

Go to Top