Blogginlägg är en del av content marketing
Blogginlägg håller webben levande och relevant
Att jobba aktivt med en företagsblogg är en viktig del av ditt företags content marketing-strategi. Vad du väljer att fylla bloggen med beror såklart på vad du erbjuder, en bra utgångspunkt är dock att alltid tänka på värdet för läsaren. Vem ska läsa texten, vad ska personen känna och vad vill du att personen ska göra?
Kontakta oss om du vill ha hjälp att skriva blogginlägg som blir lästa.
Jobba strategiskt med företagsblogg och blogginlägg
Viktigt om du vill skapa en företagsblogg som hjälper dig att bygga relationer och skapa affärer, är att hålla bloggen vid liv. En sömnig blogg får inga återbesök och inger inget förtroende. Vad som passar dig och ditt företag är förstås individuellt, det viktigaste är att ha en genomtänkt plan. Ett blogginlägg i veckan, sex blogginlägg i månaden eller varannan dag? Är ni ett kunskapsbaserat tjänsteföretag där potentiella kunder söker fakta på er webb eller hittar man er oftare på ett annat sätt? Du ska inte lägga tid och pengar på att skapa content som inte blir läst. Oavsett blir det lätt att göra rätt med en strategi bakom allt content du skapar.
Förutom när i tiden blogginlägg ska publiceras, så bör strategin innehålla en plan för respektive text. Exempelvis vad det ska vara för ämne/vinkel, om någon ska intervjuas och citeras, vem som ska skriva innehållet och vilka nyckelord ska det optimeras med. Hur långt ett blogginlägg ska vara varierar, bland annat beroende på om fokus är på läsbarhet eller sökordsoptimering, men en tumregel är att inte göra det längre än vad du själv hade orkat läsa. Ungefär en A4 brukar vara en bra längd. Försök att skriva det luftigt. Använd hellre kortare stycken och fler mellanrubriker så att läsaren enkelt kan orientera sig i texten. Att varva texten med citat och bilder är också ett bra sätt att göra det vilsamt för ögat.
Läs mer om hur du skapar starka sökordsoptimerade texter och blir proffs på SEO »
Driva trafik till blogginlägg
När du har skrivit ett riktigt bra blogginlägg till er företagsblogg så vill du förstås att det ska bli läst. Som en del av content marketing-strategin kanske ni vill synka publicering av blogginlägg med aktivitet i era sociala kanaler. Captions till Facebook, Insta eller LinkedIn som driver trafik till blogginläggen på webben? Eller sprida en liten film i Storykit för att boosta trafiken till texten? Ni har förhoppningsvis ett välarbetat, regelbundet och ofta läst nyhetsbrev där ni puffar för blogginläggen ni publicerat sedan sist. Kom ihåg – utan trafik, inga besök och kanske heller inga affärer?
Vi planerar och skapar innehåll till bloggen
Om du behöver hjälp med att skapa den där content marketing-strategin eller det faktiska innehållet, då kan vi hjälpa dig. Vi är vana att vara med från ax till limpa, att göra en tids- och innehållsplan för alla olika kanaler. Sedan kan vi skapa allt ifrån blogginlägg till texter för sociala medier, filmer och nyhetsbrev. Att skriva just ett blogginlägg går ofta till som så att vi tar det ämne och de sökord som vi gemensamt kommit fram till i strategin. Vi slår en signal till den person hos er som är experter på ämnet eller till er kund som ska lämna ett citat. Sedan sätter vi igång med textproduktion och skickar över texten till dig för korrektur och slutligen godkännande. Vi jobbar gärna med ett retainer-upplägg som gör att vi kan skriva x antal blogginlägg för er i månaden. Ni vet vad ni får och ni vet vad det kostar!
Läs vår blogg
Employer branding med innehåll – locka talanger med rätt budskap
Vill du bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke? Då kan du använda dig av employer branding-innehåll som artiklar, videor och sociala medie-inlägg. Med genuint innehåll som engagerar kan du visa varför just ditt företag är en bra [...]
Innehåll som driver konvertering – så gör du!
Att ta fram innehåll som driver konvertering kräver både strategi och kreativitet. Är du ansvarig för marknadsföring och kommunikation? Här kommer några tankar om hur du bäst skapar konverterande innehåll. Oavsett om du jobbar med [...]
Contentplan – så planerar du ditt innehåll för hösten
Förmodligen vill alla i dag synas i det digitala bruset. Och många vill helst publicera innehåll ofta för att maxa synligheten. Men om innehållet inte är relevant för dina målgrupper, kommer du att lägga ner [...]
Våra tjänster