Tonläge2024-07-11T08:22:36+01:00

Tonläge

Tonläget är företagets röst

Tonläge, tonalitet eller tone of voice är alla benämningar på rösten för ditt företag, den röst som skapar en känsla för ditt varumärke och är en viktig del av varumärkesarbetet. Det är med tonläget du verkligen kan vässa till din kommunikation och se till att du har en konsekvent röst där ditt företags personlighet lyser igenom och talar till dina målgrupper.

Vill du ha hjälp med ditt tonlägesarbete?

Vad är ett tonläge?

Copyn är vad du säger och tonläget är hur du säger det, och hur du säger något kan göras på många olika sätt. Vilken ton du väljer avgör hur du uppfattas och vad ditt företag har för position på marknaden. En ynka formulering kan skapa en positiv eller negativ känsla beroende på vem du pratar med. Ska du säga hej, hejsan eller tjena? För att ta reda på det är det viktigt att göra ett grundligt analysarbete och förstå sin målgrupp. Har du ett företag som exempelvis vänder sig till en yngre målgrupp ska du anpassa ditt tonläge så att de så enkelt som möjligt kan ta till sig informationen.

Varför ska man ha ett tonläge?

Genom att ha ett konsekvent och genomtänkt tonläge, sammanfattat i en tonlägesmanual, kommer du långsiktigt bygga ditt varumärke och skapa förtroende hos dina kunder. Det säkerställer också att ni behåller samma röst oavsett vem på företaget som skriver texten eller i vilken kanal ni pratar i. Med tonläget blir det enklare för dig att nå fram till dina målgrupper och du står även ut från konkurrenterna!

Vill du veta mer om hur du jobbar med tonläge? Hör av dig så berättar vi mer »

Hur tar du fram ett tonläge?

Var börjar man om det inte finns ett utarbetat tonläge sedan tidigare? Här är det viktigt att göra ett grundligt strategiskt arbete som man baserar på företagets värderingar, målgrupper och syfte. Det är lätt att man går efter vad man själv gillar och anpassar tonläget efter sitt eget tycke, men det är alltid målgruppens röst som du ska utgå ifrån. Har du inte gjort det redan ska du formulera era grundvärderingar och identifiera vad för personer dina målgrupper är. För att konkretisera vilka de är kan du skapa så kallade personas, som är påhittade personer med olika karaktärsdrag, ålder, intressen, demografi etc. Dessa kan du ta fram genom att fråga dina befintliga kunder direkt, helt enkelt genom intervjuer. Du kan även kika på hur konkurrenter kommunicerar.

Allt börjar med en workshop och slutar med en tonlägesmanual

Kanske kan tonläget kännas lite flummigt och svårt att sätta fingret på. Men vi kan lova att det kommer underlätta avsevärt för verksamheten att ha ett. När vi på Stockholms Skrivbyrå tar fram ett gemensamt tonläge för våra kunder brukar vårt arbete oftast börja med en workshop. Genom att samla nyckelpersoner från olika delar i verksamheten i ett och samma rum tillsammans med en copywriter och digital strateg från oss, kan vi börja nysta i det där mystiska tonläget och göra det abstrakta väldigt mycket mer konkret. Vi utför övningar och genomför diskussioner som rör språkbruk, ordval och värdeord, och tillsammans kommer vi fram till ett tonläge som representerar er verksamhet som handen i handsken. Om du önskar, kan vi efter workshopen även ta fram en kortfattad tonlägesmanual som kommer till användning inom organisationen på lång sikt.

Vill du hitta rätt tonalitet för ditt varumärke?

Skicka ett mejl så kan vi boka in ett möte!

Läs vår blogg

Employer branding med innehåll – locka talanger med rätt budskap

30 januari, 2025|

Vill du bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke? Då kan du använda dig av employer branding-innehåll som artiklar, videor och sociala medie-inlägg. Med genuint innehåll som engagerar kan du visa varför just ditt företag är en bra [...]

Innehåll som driver konvertering – så gör du!

13 januari, 2025|

Att ta fram innehåll som driver konvertering kräver både strategi och kreativitet. Är du ansvarig för marknadsföring och kommunikation? Här kommer några tankar om hur du bäst skapar konverterande innehåll.  Oavsett om du jobbar med [...]

Contentplan – så planerar du ditt innehåll för hösten

16 augusti, 2024|

Förmodligen vill alla i dag synas i det digitala bruset. Och många vill helst publicera innehåll ofta för att maxa synligheten. Men om innehållet inte är relevant för dina målgrupper, kommer du att lägga ner [...]

Till toppen