Behöver du en UX-writer?
UX-writers för digitala projekt
Allt fler företag anlitar och anställer UX-writers för sina digitala projekt. Man har insett att ordval och formuleringar spelar stor roll för användarupplevelsen i en app eller på webben. För att leda användaren rätt och uppmana till handling spelar designen en stor roll. Men orden, som ofta kallas microcopy, i formulär, menyer, hjälpmeddelanden och CTA-knappar är minst lika viktiga inom UX.
Vill du veta mer om hur en UX-writer kan lyfta användarupplevelsen på din webbplats?
Copywriter eller UX-writer?
Medan en copywriters uppgift är att påverka, engagera eller sälja något, ska en UX-writer skapa kortfattad och kärnfull copy som är enkel att förstå, ofta kallad microcopy. De sitter ofta på insikter om vad som får användaren att klicka sig vidare och vägleder dem genom köpprocessen. Fokus ligger på att utforma texterna efter var, när och hur de syns.
Vad gör en UX-writer mer än att skriva?
För att copyn ska träffa exakt rätt handlar UX-writing om att göra en hel del research och analysarbete innan man skriver. För att skapa en förståelse för användarna och anpassa rösten efter deras intressen, behov och målsättningar. Man tar också hänsyn till vilka förkunskaper man tror att användaren har såväl som anpassar copyn efter var i köpresan de befinner sig. Så i själva verket bör skrivandet vara den del som tar kortast tid.
Goda resultat med genomtänkt UX-copy
Konvertering är viktigt, eller hur? Du vill att de som besöker din webbplats eller app ska förstå vad de ska göra, vare sig det är att fylla i ett formulär, läsa en artikel eller trycka på köpknappen. Här vågar vi säga att orden är avgörande för att leda användaren dit du vill. Med andra ord så kommer det leda till goda resultat om du väljer att anlita en skicklig UX-writer.
Är du redo att ta steget och anlita en UX-writer för ditt projekt? Hör av dig så berättar vi mer »
Ge ert varumärke en röst
Att låta en UX-writer bli en del av ditt utvecklingsteam innebär inte bara konverterande microcopy. UX-writern kan även se till att texterna har en stark språklig tonalitet som speglar ert varumärke. UX-writern kan vara med och skapa en tonlägesmanual tillsammans med er, om ni inte redan har en. Eller så anlitar du oss på Stockholms Skrivbyrå.
Lyft tråkiga formulär med fiffig copy
En skicklig UX-writer kan lyfta annars tråkiga texter såsom felmeddelanden och ifyllnadsformulär genom ett personligt (men inte för snackigt) språk. Samtidigt som du är informativ kan du även passa på att vara rolig, positiv eller till och med självsäker i din ton.
Bra UX-copy märks inte
En skicklig UX-writer gör att allt flyter på och att användaren inte ens märker att de har varit inne och petat i texterna som de möts av. De behöver inte klia sig på huvudet över otydliga formulär, fundera på om köpet gick igenom eller ens behöva leta efter rätt knapp för att komma vidare.
Behöver du en svensk eller engelsk UX-writer?
Vi har ett stort nätverk av UX-writers med olika bakgrund och vi kan matcha dig med rätt talang för ditt kommande projekt, vare sig du behöver texter på svenska eller engelska. Uppdragen kan vara kortare eller längre, det är upp till dig och vad du behöver.
Läs vår blogg
UX-writing, mikrocopy & UX-writer – vad är det?
Kärt barn har många namn, och UX-writing är något som vi håller väldigt kärt här på Skrivbyrån. Att UX står för User Experience eller användarupplevelse har du säkert koll på, men kanske undrar du hur [...]
Vad är UX-writing och varför är det så viktigt?
För några år sedan skrev vi om UX-copy och UX-writing och konstaterade att begreppet ännu inte var etablerat i Sverige. Så är det inte längre. Under de senaste åren har efterfrågan efter UX-writers eller UX-copys [...]
Mobile only – en digital strategi att sträva efter?
Responsiv webbsida, mobile first och mobile only. Vad är egentligen skillnaden? När det gäller användarvänlighet krävs det, utöver kvalitativt och relevant innehåll, att webbsidan som man surfar runt på är anpassad för den enhet som [...]
Våra tjänster