White paper2022-11-11T11:34:02+01:00

White paper – en viktig del av inbound marketing

Vi kan white papers, guider och e-böcker

Ett white paper är ett utmärkt verktyg för att nå fram till din målgrupp genom att förklara något komplext på ett lättbegripligt sätt. Ofta handlar det om en utmaning som dina kunder ställs inför. Detta sätt att bjuda på kunskap inger förtroende till dina potentiella kunder och du kommer ett steg närmare varmare leads som du sedan kan bearbeta. Med andra ord bör white papers vara en självklar del av din inbound marketing-strategi.

Vad är ett white paper?

Ett white paper är ofta i PDF-format, som läsaren kan ladda ner i utbyte mot en mejladress. Det är här ni kan visa era kunder att ni är experter inom ett område, att ni förstår deras utmaningar och att ni sitter på lösningen. Ett exempel kan vara att ni är ett bolag verksamt inom it-branschen och att ni i ett white paper presenterar utmaningarna hos it-chefer att hänga med i den digitala utvecklingen och hur de ska tänka framåt. Traditionellt har white papers använts inom mer komplexa branscher, men idag ser vi att allt fler använder sig av white papers för att bjuda på kunskap. Vi skulle också säga att tonläget i white papers också har förändrats från formell till mer personlig. Idag kan i princip alla branscher gynnas av att producera ett white paper.

White papers – fokus på värdeskapande kunskap och inte sälj

Som vi redan har nämnt ska ett white paper innehålla matnyttig information inom ett visst ämne. Syftet är inte att sälja någonting i detta skede, utan snarare bjuda på intressant information, som till exempel kan användas som underlag för att lösa en utmaning. Det kan låta som att man ger bort värdefull information gratis och att kunden inte behöver er. Poängen med ett white paper är att den blir en del av relationsbygget med era potentiella kunder, som i ett senare skede kan leda till försäljning. Får de en positiv bild av er och en uppfattning om er expertis, har ni skapat förtroende för er produkt. Vi lovar att det kommer gynna er i längden.

Är du nyfiken på att veta mer om hur ett white paper kan gynna er verksamhet? Hör av dig till oss »

Behöver du skriva white paper, guide eller e-bok?

En guide och en e-bok är andra verktyg som uppfyller liknande kriterier som ett white paper. De är alla nedladdningsbara dokument med syftet att leda till leads då du samlar in mejladresser som du kan använda för att omvandla leadsen till faktiska kunder. Skillnaden mellan dessa är mer eller mindre innehållet. En guide är ofta ett kortare dokument med syfte att guida läsaren. En e-bok är ett längre textdokument som läses mer som en vanlig bok, fast digitalt. Har du kommit fram till att du behöver skriva ett white paper, guide eller e-bok som en del av din inbound marketing-strategi? Då ska du börja med att besvara ett antal frågor, som blir grunden för ditt material:

  • Vem ska du prata med – vem ska ta del av materialet och vilka utmaningar har hen?
  • Vad är målet – vad vill du att läsaren ska göra efter att ha tagit del av materialet?
  • Välj ett tema – identifiera ett problem och en lösning som du väljer utifrån målgruppens utmaningar.

Vi intervjuar experter, skriver och formger guider och e-böcker

Inför produktionen intervjuar vi gärna experter på ämnet vi ska skriva om för att skapa ytterligare tyngd i innehållet. Förutom att vi skriver formger vi även materialet efter önskemål. Vill du ta hjälp av oss för att producera ett white paper, en guide eller en e-bok?

Läs vår blogg

Contentplan – så planerar du ditt innehåll för hösten

16 augusti, 2024|

Förmodligen vill alla i dag synas i det digitala bruset. Och många vill helst publicera innehåll ofta för att maxa synligheten. Men om innehållet inte är relevant för dina målgrupper, kommer du att lägga ner [...]

Lyckas med rörligt innehåll på sociala medier

29 februari, 2024|

Idag ser vi rörligt innehåll överallt på sociala medier – och det är kul! Det fångar ögonen, engagerar och sticker ut i bruset. Här går vi igenom fördelarna med att jobba aktivt med video som [...]

Bästa kommunikationsbyrån i Stockholm?

27 januari, 2024|

Vi får ibland höra att vi är den bästa kommunikationsbyrån i Stockholm. Det gör oss såklart väldigt glada och stolta. Oftast får vi beröm för att vi lyssnar bra, är snabba och skriver riktigt bra [...]

Till toppen