Inbound marketing – vi reder ut begreppen

Hem/Content marketing, Inbound marketing, Marknad och sälj/Inbound marketing – vi reder ut begreppen

Inbound marketing – vi reder ut begreppen

Content marketing har ingen undgått, men har du koll på vad inbound marketing, outbound marketing, permission marketing och interruption marketing är?

Det finns många experter med åsikter om vad som är vad och ibland kan jag tycka att det är väl många termer för ungefär samma sak. Med risk för att bli påhoppade reder vi ut begreppen.

Om man ska förenkla det, så är inbound marketing ungefär samma sak som permission marketing och de är båda exempel på content marketing.

Inbound marketing – en typ av content marketing

Inbound marketing-metoden handlar om att låta kunderna hitta till dig genom att publicera värdefull och, för målgruppen, relevant information. Kanalerna kan vara exempelvis blogg, facebook, twitter, white papers, infographics, video eller sökordsoptimerade texter.


Digital marknadsföring med ett tydligt syfte

Inbound marketing handlar framför allt om digital marknadsföring och målet är att:

  • Driva trafik till en webbplats eller kampanjwebb
  • Se till att besökarna blir potentiella kunder
  • Få de potentiella kunderna att köpa något
  • Bearbeta kunderna med information som gör att de blir återkommande kunder
  • Analysera kunderna och arbeta med merförsäljning

 

Permission marketing ber om lov

Permission marketing är marknadsföring riktad till mottagare som bett om informationen. Det kan alltså handla om nyhetsbrev, facebook-inlägg som ses av de som gillar sidan och white papers som efterfrågats.


Outbound och interruption marketing

Outbound marketing är motsatsen till inbound marketing, alltså köpt marknadsföring som söker upp mottagaren. Det kan vara annonser i tidningar, tv-reklam, radioreklam och direktreklam. Den här typen av marknadsföring har traditionellt kallats marknadskommunikation, men nu omnämns den allt oftare som interruption marketing, alltså marknadsföring som avbryter något och till och med stör.

Även om vi tror starkt på content och inbound marketing tycker vi att begreppet interruption marketing är väl hårt. Även traditionell reklam och kommunikation har sina fördelar. Det gäller bara att träffa rätt!

 

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig att lyckas med inbound marketing?

Ladda ner vår snabbkurs i copywriting!

Med vår snabbkurs i copywriting får du en kort, kostnadsfri och matnyttig guide att spara och plocka fram när inspirationen tryter.

Fyll i dina uppgifter nedan för att få guiden direkt till mejllådan!

Lämna en kommentar