Inbound Marketing2022-04-08T10:29:13+02:00

Inbound marketing

Inbound marketing i praktiken

Idag strösslas vi med information från fler håll än vi någonsin gjort tidigare. Vi blir ständigt exponerade för reklam vare sig vi vill eller inte. Content och reklam finns precis överallt. Något som gjort oss informationströtta och ofta går med skygglapparna på, vilket kan göra att vi faktiskt missar relevant och hjälpsam information.

Detta är en av anledningarna till att allt fler företag väljer att jobba med inbound marketing. En metod som går ut på att skapa innehåll som innebär ett värde för mottagaren och leder till en kontakt mellan företag och målgrupp och på sikt ökad försäljning. 

Vill du veta mer om hur du kan jobba med inbound marketing?

Hör av dig!

Fördelarna med inbound marketing

Traditionellt sälj (outbound marketing) handlar om att söka upp den potentiella kunden och genast presentera en produkt eller tjänst. Inbound marketing handlar om att skapa värdefullt innehåll som leder mottagaren till att vilja veta mer. Kunden är alltså öppensinnad och nyfiken på produkten eller tjänsten. Kort och gott – inbound marketing innebär att ni förtjänar en kundrelation tack vare intressant content.

Som en bonus stärker ni även ert varumärke, genom att framstå som bjussiga med värdefull information och expertis. Rätt personer hittar er och fler bli lojala ert varumärke. Dessa personer ger er också insikter i målgruppens beteende, värdefull information för exempelvis försäljningsavdelningen.

Dessutom blir allt mätbart och ni kan enklare se vilka aktiviteter som genererar leads i form av kontaktuppgifter. Sist men inte minst får ni högre ranking i SEO genom att löpande skapa relevant innehåll för era tjänster och produkter.

Inbound marketing passar B2B-metoden

Content marketing är ett samlingsbegrepp för spridning av intressant och värdefullt innehåll, med målet att kunden ska tänka på just ditt varumärke när köpsuget är framme. Varför inbound marketing är ett eget begrepp inom content marketing är att det har fokus på att sälja mer komplexa tjänster, något som passar inom B2B-marknadsföring. Det innebär ofta fler överväganden, större investeringar och en mer omfattande beslutscykel. Det handlar om möta dina kunder på deras villkor samtidigt som du underlättar köpprocessen. 

Inbound marketing-processen brukar delas upp i fyra steg: Attract, Convert, Close and Delight. Eller översatt till svenska: Attrahera, Konvertera, Engagera och Glädja. Men dessa steg är det kanske underförstått att en Inbound-process tar lite tid, men du kommer märka en stor ökning i antal leads som faktiskt konverteras till kunder. Hittar ni en bra strategi och jobbar automatiserat så går det också väldigt smidigt. Det mest tidskrävande kommer vara content-produktionen.

Läs mer om content marketing »

E-böcker, guider och rörligt

När du jobbar med inbound marketing krävs löpande produktion av innehåll som är nytt och relevant. Exempel på material som du kan producera och använda för att presentera värdefullt innehåll är e-böcker, artiklar, white papers, guider, blogginlägg, video och SEO-texter som är optimerade med särskilda nyckelord som din målgrupp söker på. Vi på Stockholms Skrivbyrå brukar tillsammans med våra uppdragsgivare sätta upp en redaktionell plan utifrån verksamhetens övergripande strategi. Vi kan även producera innehåll anpassade efter era målgrupper och mål.

Hur lyckas du med inbound marketing?

Förutom att ha en tydlig strategi och en innehållsplanering ska du ha koll på dina målgrupper innan du sätter igång. Viktigt att tänka på är att inbound marketing ska vara en gemensam satsning där hela verksamheten jobbar mot ett gemensamt mål. Framförallt bör sälj- och marknadsavdelningen jobba tajtare. När marknad ges tillgång till de insikter som sälj samlar in från kunder ökar ni chanserna att skapa relevant och intressant innehåll. Och sälj kan vid rätt tillfälle fånga upp en möjlig kund som har värmts upp över en längre köpresa genom relevant innehåll.

Börja med inbound marketing tillsammans med oss

Vi är gärna med från ax till limpa och kan hjälpa er med analys, strategi, innehållsplanering och produktion. Vi reder ut nördiga inbound-begrepp som funneling och Marketing Automation.

Kontakta oss

Läs vår blogg

Svenskarna och internet 2021 – och våra insikter inför 2022

28 mars, 2022|

Nu är det ett par månader sedan årets rapport Svenskarna och internet kom ut, och på Skrivbyrån tycker vi att det är lika spännande varje gång. Rapporten för 2021 visade en rad intressanta insikter som [...]

Vad är call to action och varför behövs det?

15 februari, 2022|

Call to action, eller CTA, är ett vedertaget begrepp och en hygienfaktor för många, men långt ifrån en självklarhet om man inte dagligen jobbar med digital marknadsföring. Hör du kanske till den skara som har [...]

Effektiv contentproduktion – så får du till det

9 februari, 2022|

Att få till den där löpande och täta produktionen av content som krävs i digitala kanaler idag är inte helt lätt. Man sitter kanske på en massa idéer, men det är tungt att dra igång [...]

Snart släpps Skrivskolan!

Hos Skrivskolan kommer du kunna vässa dina
kunskaper inom skrivande och digital kommunikation.

Go to Top