SEO-skribent2021-10-21T13:48:38+02:00

SEO-skribent

Ta in en SEO-skribent för bättre synlighet

En SEO-skribent skriver texter och ser till att dessa får en bra placering i sökresultaten. En välskriven webbtext behöver nödvändigtvis inte betyda att den är sökoptimerad. Välfungerande SEO-texter behöver ha rätt format, längd och struktur för att träffa rätt på Google. Och inte minst måste nyckelorden vara genomtänkta och naturligt placerade i texten.

Vill du komma igång direkt och anlita en SEO-skribent?

Hör av dig!

SEO-texter ska ha ett tydligt syfte

SEO-skribentens främsta uppgift är att bygga texter utifrån en tydligt syfte. Varför ska texten finnas och vilka personer vill du ska läsa? SEO-skribenten gör ofta en så kallad sökordsanalys för att välja ut nyckelord som den tilltänkta målgruppen söker på. Här gäller det att tänka till och överväga vilka nyckelord man har bäst chans att synas på. Det är nämligen så att olika ord konkurrerar mer eller mindre beroende på sökvolym. Här är det SEO-skribentens uppgift att bena ut vilka ord som man har bäst chans att ranka på.

Välskrivna texter som hjälper er att klättra på Google

Det räcker inte med ett passande nyckelord i texten för att man ska synas i sökresultatet. Lika viktigt är att texten är välskriven och strukturerad. Med andra ord kan man inte slarva eller fuska, till exempel kopiera andra texter som redan finns. SEO-skribenten gör ofta research om ämnet för att skriva en text som tillför värde till läsaren.

SEO-skribent i Stockholm eller på distans

Det är vanligt att anlita en SEO-skribent som konsult. Fördelen med att ta in en frilansskribent är att den ofta sitter på kunskap från olika typer av uppdrag såväl som branscher, något som gynnar SEO-arbetet. Vi på Stockholms Skrivbyrå har ett stort nätverk av duktiga skribenter med lång erfarenhet av sökoptimering och vi kommer överens med er om vilket upplägg som passar er bäst. Kanske behöver ni ha en person på plats som ni kan bolla med över skrivbordet eller så önskar ni en person som kan se över era texter på distans.

Vill du anlita en SEO-skribent eller vill du veta mer om vad det innebär? Hör av dig till oss »

Förmågan att berätta samma sak på flera sätt

Kanske den viktigaste egenskapen hos en SEO-skribent, förutom att den ska ha kunskap om hur sökordsoptimering fungerar, är förmågan att kunna skriva om samma ämne flera gånger, men inte använda samma ord och formuleringar. Säg att du har en företagsblogg. Då behöver du kontinuerligt uppdatera bloggen med nya, intressanta ämnen. Tillslut tar ämnena slut, så vad ska du då skriva om? En skicklig SEO-skribent kan hitta nya sätt att berätta om ett ämne och hitta annorlunda vinklar. Det är inte heller ovanligt att man rotar i bloggarkivet och skriver om äldre inlägg.

Hur ser en bra SEO-text ut?

En bra SEO-text behöver ha ett bra flyt, och med bra flyt menar vi att den är skön att läsa. Både i språk och meningsuppbyggnad, men också snäll för ögat. Den är ofta indelad i flera stycken med tydliga underrubriker som gör det lätt att förstå vad texten handlar om. Det finns med andra ord en rad olika parametrar som spelar in för att Google ska gilla dina texter. Därför kan det verkligen vara smart att ta hjälp av en SEO-skribent som har kolla på alla delar.

Behöver ni löpande hjälp med att skriva SEO-texter?

Då har du kommit rätt. Vi på Stockholms Skrivbyrå älskar att skriva texter som går hem hos Google och vi tycker det är ett fantastiskt smart sätt att marknadsföra sig på samtidigt som man driver fler affärer. Förutom att vi har ett nätverk att erfarna SEO-skribenter kan vi även arbeta fram digitala strategier och sätta upp redaktionella planer för ert innehåll.

Få dina texter att synas med en SEO-skribent

Hör av dig till oss så matchar vi dig med rätt talang.

Kontakta oss

Läs vår blogg

Organisk eller köpt trafik?

10 juli, 2020|

Är högst upp alltid bäst? Ska man satsa på organisk eller köpt trafik? Sanningen är att det beror på vad du vill uppnå och om du vill ha snabb eller långsiktig effekt. Vi reder ut [...]

Digital marknadsföring – 4 saker att satsa på i år

18 februari, 2020|

Nytt år ger nya digitala möjligheter. Det har aldrig förr varit viktigare att skapa relevant, lättillgängligt och fördjupande innehåll för våra användare. Här ger vi dig tips på fyra strategier för digital marknadsföring, trofasta som [...]

Snart släpps Skrivskolan!

Hos Skrivskolan kommer du kunna vässa dina
kunskaper inom skrivande och digital kommunikation.

Go to Top