Kundcase som stärker varumärket
Kundcase, referenscase, framgångscase…
Det finns några olika benämningar på samma sak – att beskriva lyckade samarbeten med befintliga och tidigare kunder. Syftet kan vara att visa konkreta exempel på hur era produkter eller tjänster används i praktiken, eller låta nöjda kunder berätta om hur samarbetet med er fungerar. Det är ju som med allt annat, omdömen från andra positiva referenser landar bättre hos mottagaren än ren marknadsföring.
Behöver du fylla företagswebben med nya kundcase?
Kundcase stärker er trovärdighet
Oftast pratar vi om kundcase, men referenscase och framgångscase fungerar lika bra eftersom det är just det det är. Referenser från nöjda kunder och exempel på framgångsrika samarbeten. Initiativet kommer från er, men det är kundens ord och upplevelse som är viktiga. Ett matigt kundcase med intressanta citat från kunden är ett utmärkt sätt att stärka er trovärdighet. Det kan även underlätta för potentiella kunder att fatta beslutet att ta kontakt med just er. Dessutom behöver ni inte vänta tills ett samarbete eller projekt är avslutat, ett kundcase kan lika gärna beskriva ett pågående arbete!
Lyft fram era framgångar
När ni som företag jobbar med kundcase, visar ni inte bara potentiella kunder vad ni kan göra, utan hur ni faktiskt har hjälpt andra. Kundcase är som en kompis som rekommenderar en bra film – du litar helt enkelt mer på deras ord än på en reklamaffisch. Kundcase ger en personlig och mänsklig touch till företagets image, och det kan verkligen hjälpa till att bygga förtroende och dra in fler kunder. Det är lite som att visa upp dina bästa resultat i ett skyltfönster för alla att se!
Visa resultat i både hårda och mjuka värden
Resultat visas oftast i form av siffror och tabeller, men med kundcase visar ni goda resultat i form av riktiga berättelser från människor som har använt er tjänst eller produkt och är så pass nöjda att de vill sätta sitt namn som referens. Casen kan ha olika infallsvinklar, något kanske fokuserar mer på mjuka värden som relationen och kommunikationen med er. Ett annat mer på finansiella resultat. Kombinera gärna och förstärk kundens berättelse med infographics som visar hur samarbetet lett till ekonomisk framgång för kunden.
Intervju med kund utgör grunden för caset
En stor del av vårt arbete som copywriters är att prata med olika personer för att inhämta fakta, få ökad förståelse, hitta spännande vinklar och få underlag till citat. När vi skriver case på uppdrag av våra kunder, om deras kunder, är det viktigt att våra uppdragsgivare känner sig trygga med att vi intervjuar deras viktiga kunder. Oftast är det telefonintervjuer, för att inte tappa tempo och hålla nere kostnaderna. Vi ser oss som en förlängning av vår uppdragsgivare och representerar deras varumärke –därför är professionalism och diskretion viktiga faktorer i all kontakt. Av den anledningen är vi extra glada att vi ofta får återkopplingen att intervjupersonerna haft en positiv upplevelse med oss.
Vi hjälper dig hitta intressanta vinklar på era kundcase. Hör av dig »
Längden på ett kundcase beror på säljcykeln och kundresan
Det finns olika sätt att strukturera dina kundcase, det beror bland annat på hur er webb ser ut i övrigt och var i köpresan kunden troligtvis befinner sig när de läser texten. Är ni i en bransch med långa säljcykler så kanske det är lämpligt med djupgående case som verkligen kan användas som underlag för beslutsfattande. Tänk en IT-chef som ska presentera potentiella partners för resten av ledningsgruppen, hen vill nog ha mycket på fötterna och kunna exemplifiera med konkreta framgångscase.
En komplex produkt beskriver du bäst med hjälp av tydliga exempel på användning, och hur produkten har löst problem för andra. Är du däremot i en bransch där köp sker genom snabbare beslut så kan det vara bättre med korta case som snabbt ger en bild av er som ett proffsigt och trovärdigt företag med nöjda kunder.
Ta hjälp med produktionen och spara tid
Att producera kundcase, referenscase och framgångscase är ett av våra vanligaste uppdrag på Stockholms Skrivbyrå. Ofta börjar vi med en workshop där vi tillsammans med er identifierar intressanta kunder och hittar rätt vinklar att skriva om. Visst kan man skriva kundcase allteftersom nya samarbeten uppstår, men om det är möjligt är det förstås bättre att skapa en plan över innehåll och publicering.
Vi hanterar de delar av produktionen som ni vill – det vi behöver från er är kontaktuppgifter till referensen eller referenserna som ska intervjuas. Därefter kan vi boka tid för intervju, genomföra den, låta intervjupersonerna godkänna innehåll och citat, ta fram passande bilder och även publicera och sprida om du önskar. Ett bra knep är att puffa för texten i era nyhetsbrev eller sociala medier för att locka till att läsa mer. Vi ser till att vi håller rätt tonläge och stil så att texten passar er!
Behöver du ett filmat kundcase?
Vill du skapa filmade referenscase där era kunder talar gott om er? Vår systerbyrå Filmbyrån producerar casefilmer för stora och små verksamheter, anpassade för webb och sociala medier. I paketet ingår alltid träffsäkra captions till era kanaler.
Läs vår blogg
Employer branding med innehåll – locka talanger med rätt budskap
Vill du bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke? Då kan du använda dig av employer branding-innehåll som artiklar, videor och sociala medie-inlägg. Med genuint innehåll som engagerar kan du visa varför just ditt företag är en bra [...]
Innehåll som driver konvertering – så gör du!
Att ta fram innehåll som driver konvertering kräver både strategi och kreativitet. Är du ansvarig för marknadsföring och kommunikation? Här kommer några tankar om hur du bäst skapar konverterande innehåll. Oavsett om du jobbar med [...]
Contentplan – så planerar du ditt innehåll för hösten
Förmodligen vill alla i dag synas i det digitala bruset. Och många vill helst publicera innehåll ofta för att maxa synligheten. Men om innehållet inte är relevant för dina målgrupper, kommer du att lägga ner [...]
Våra tjänster