Artiklar2022-04-08T09:08:09+02:00

Artiklar och proffsiga texter

Artiklar är en viktig del i er kommunikation

En artikel kan vara en redaktionell tidningsartikel, ett blogginlägg, ett kundcase eller en annan typ av sökmotoroptimerad text. Alltså är artikeln ett flytande begrepp som kan vara flera olika typer av texter. Men den gemensamma nämnaren är att texten har ett syfte, en målgrupp, finns i rätt kanal, har en bra tonalitet och är sökbar för Google om den finns i digitalt format.

Behöver du och ditt företag hjälp att skriva en eller flera artiklar?

Hör av dig!

Vad är egentligen artiklar?

När man hör ordet artikel kanske de flesta först och främst tänker på en traditionell tidningsartikel. Eller, för språknördar som vi är snarare grammatikens artikel det första som kommer till oss, alltså om ett ord har bestämd eller obestämd form. I marknadsföringens värld så är dock en artikel en fristående text i exempelvis en tidskrift eller på en webbplats. Det kan också handla om en redaktionell artikel, som ett reportage, där syftet snarare är informativt än säljande. Det kan vara en del av en Content Marketing eller Inbound Marketing-strategi. Andra exempel för en artikel inom digital kommunikation är en text på företagsbloggen eller en annan typ av seo-optimerad text om ett ämne som intresserar målgruppen.

Hur beställer man en artikel?

När vi blir kontaktade av uppdragsgivare som vill att vi skriver en artikel, är det första vi gör att reda ut vad de egentligen menar med det. Oftast handlar det om att de behöver hjälp att skaka liv i företagsbloggen i form av regelbundna publiceringar om intressanta, relevanta och sökmotoroptimerade texter. Men i många fall menar man att skriva artiklar i form av kundcase eller success stories. För vad är väl mer övertygande än framgångshistorier tillsammans med andra kunder? Vi är vana att reda ut begreppen, så om du själv inte riktigt vet vad texten du behöver hjälp med definieras, kalla det artikel så löser vi det.

Vill du ha hjälp att skriva proffsiga texter i form av artiklar, blogginlägg eller kundcase? Hör av dig »

Strategiska artiklar för önskat resultat

Den rätta definitionen på dina texter är förstås mindre väsentlig. Allra viktigast är att texterna har ett tydligt syfte riktat mot en bestämd målgrupp som finner ett värde i innehållet. Allra bäst är om det finns en genomtänkt strategi bakom innehåll och publicering. För att få maximal effekt av investeringen i en konsult som hjälper dig med kommunikation och textproduktion rekommenderar vi att vårt samarbete börjar med en workshop där vi tillsammans benar ut målgrupp, kanalval, tonalitet, frekvens och ämnen. Vi landar då i en strategi som blir till en redaktionell plan. Då når du resultat!

Vi skriver artiklar om allt mellan himmel och jord

Att vi kan det här med att skriva artiklar har säkert framgått. Dessutom kan vi skriva om det mesta, ja i princip allt mellan himmel och jord. En duktig skribent är också duktig på research. Vi läser på, intervjuar nyckelpersoner hos er, tittar på era konkurrenter, lär oss lingot och bollar med er tills ni är hundra procent nöjda. Vår lista med lyckade kundsamarbeten är lång och under senaste tiden har vi bland annat skrivit sökmotoroptimerade artiklar, blogginlägg, kundcase och pressmeddelanden om hudvård, vin, energi, bemanning, IT, ekonomi, belysning och arkitektur.

Behöver du hjälp med strategi, textproduktion eller både och?

Kontakta oss så kommer vi fram till den bästa lösningen för dig!

Kontakta oss

Läs vår blogg

Svenskarna och internet 2021 – och våra insikter inför 2022

28 mars, 2022|

Nu är det ett par månader sedan årets rapport Svenskarna och internet kom ut, och på Skrivbyrån tycker vi att det är lika spännande varje gång. Rapporten för 2021 visade en rad intressanta insikter som [...]

Vad är call to action och varför behövs det?

15 februari, 2022|

Call to action, eller CTA, är ett vedertaget begrepp och en hygienfaktor för många, men långt ifrån en självklarhet om man inte dagligen jobbar med digital marknadsföring. Hör du kanske till den skara som har [...]

Effektiv contentproduktion – så får du till det

9 februari, 2022|

Att få till den där löpande och täta produktionen av content som krävs i digitala kanaler idag är inte helt lätt. Man sitter kanske på en massa idéer, men det är tungt att dra igång [...]

Snart släpps Skrivskolan!

Hos Skrivskolan kommer du kunna vässa dina
kunskaper inom skrivande och digital kommunikation.

Go to Top