Artiklar2022-11-11T11:24:18+01:00

Artiklar och proffsiga texter

Artiklar är en viktig del i er kommunikation

En artikel kan vara en redaktionell tidningsartikel, ett blogginlägg, ett kundcase eller en annan typ av sökmotoroptimerad text. Alltså är artikeln ett flytande begrepp som kan vara flera olika typer av texter. Men den gemensamma nämnaren är att texten har ett syfte, en målgrupp, finns i rätt kanal, har en bra tonalitet och är sökbar för Google om den finns i digitalt format.

Behöver du och ditt företag hjälp att skriva en eller flera artiklar?

Vad är egentligen artiklar?

När man hör ordet artikel kanske de flesta först och främst tänker på en traditionell tidningsartikel. Eller, för språknördar som vi är snarare grammatikens artikel det första som kommer till oss, alltså om ett ord har bestämd eller obestämd form. I marknadsföringens värld så är dock en artikel en fristående text i exempelvis en tidskrift eller på en webbplats. Det kan också handla om en redaktionell artikel, som ett reportage, där syftet snarare är informativt än säljande. Det kan vara en del av en Content Marketing eller Inbound Marketing-strategi. Andra exempel för en artikel inom digital kommunikation är en text på företagsbloggen eller en annan typ av seo-optimerad text om ett ämne som intresserar målgruppen.

Hur beställer man en artikel?

När vi blir kontaktade av uppdragsgivare som vill att vi skriver en artikel, är det första vi gör att reda ut vad de egentligen menar med det. Oftast handlar det om att de behöver hjälp att skaka liv i företagsbloggen i form av regelbundna publiceringar om intressanta, relevanta och sökmotoroptimerade texter. Men i många fall menar man att skriva artiklar i form av kundcase eller success stories. För vad är väl mer övertygande än framgångshistorier tillsammans med andra kunder? Vi är vana att reda ut begreppen, så om du själv inte riktigt vet vad texten du behöver hjälp med definieras, kalla det artikel så löser vi det.

Vill du ha hjälp att skriva proffsiga texter i form av artiklar, blogginlägg eller kundcase? Hör av dig »

Strategiska artiklar för önskat resultat

Den rätta definitionen på dina texter är förstås mindre väsentlig. Allra viktigast är att texterna har ett tydligt syfte riktat mot en bestämd målgrupp som finner ett värde i innehållet. Allra bäst är om det finns en genomtänkt strategi bakom innehåll och publicering. För att få maximal effekt av investeringen i en konsult som hjälper dig med kommunikation och textproduktion rekommenderar vi att vårt samarbete börjar med en workshop där vi tillsammans benar ut målgrupp, kanalval, tonalitet, frekvens och ämnen. Vi landar då i en strategi som blir till en redaktionell plan. Då når du resultat!

Vi skriver artiklar om allt mellan himmel och jord

Att vi kan det här med att skriva artiklar har säkert framgått. Dessutom kan vi skriva om det mesta, ja i princip allt mellan himmel och jord. En duktig skribent är också duktig på research. Vi läser på, intervjuar nyckelpersoner hos er, tittar på era konkurrenter, lär oss lingot och bollar med er tills ni är hundra procent nöjda. Vår lista med lyckade kundsamarbeten är lång och under senaste tiden har vi bland annat skrivit sökmotoroptimerade artiklar, blogginlägg, kundcase och pressmeddelanden om hudvård, vin, energi, bemanning, IT, ekonomi, belysning och arkitektur.

Behöver du hjälp med strategi, textproduktion eller både och?

Kontakta oss så kommer vi fram till den bästa lösningen för dig!

Läs vår blogg

Contentplan – så planerar du ditt innehåll för hösten

16 augusti, 2024|

Förmodligen vill alla i dag synas i det digitala bruset. Och många vill helst publicera innehåll ofta för att maxa synligheten. Men om innehållet inte är relevant för dina målgrupper, kommer du att lägga ner [...]

Lyckas med rörligt innehåll på sociala medier

29 februari, 2024|

Idag ser vi rörligt innehåll överallt på sociala medier – och det är kul! Det fångar ögonen, engagerar och sticker ut i bruset. Här går vi igenom fördelarna med att jobba aktivt med video som [...]

Bästa kommunikationsbyrån i Stockholm?

27 januari, 2024|

Vi får ibland höra att vi är den bästa kommunikationsbyrån i Stockholm. Det gör oss såklart väldigt glada och stolta. Oftast får vi beröm för att vi lyssnar bra, är snabba och skriver riktigt bra [...]

Till toppen