UX-writing2021-10-06T15:13:43+02:00

UX-writing och UX-copy

UX-writing eller UX-copy – vad är det?

UX-writing är inte lika känt som begreppet UX-design, i vår mening dock minst lika viktigt. UX står för User Experience eller användarupplevelse. En snygg design i all ära, men för att besökaren ska hitta rätt, vilja stanna kvar, köpa eller göra något, krävs att innehållet är både smart och funktionellt.

Medan en copywriter eller content writer skapar värdefullt och informationsrikt innehåll, skapar en UX-writer texter som skapar en känsla, leder rätt och ökar konverteringen. Det kan handla om texter till knappar, menyer, felmeddelanden, instruktioner, hjälptexter och automatiserade chattkonversationer.

Vi berättar gärna mer om hur vi arbetar med UX-writing och microcopy!

Hör av dig!

Därför är UX-writing så viktigt

Att hitta rätt ska vara lätt! Precis som User Experience antyder så är användaren i fokus när man skapar design och text till digitala tjänster och flöden. Tydlighet och funktion ska guida användaren rätt på webben eller i appen.

När man skapar en digital produkt, tjänst eller webbplats behöver funktion, design och innehåll samspela. Genom att utgå från användarens beteende skapar UX-writern en enkel och positiv upplevelse. UX-writern skriver text som tar hänsyn till användarens: 

  • mål, drivkrafter och behov
  • förkunskaper i ämnet och den digitala plattformen
  • behov just här och nu, kopplat till köpresans olika delar
  • ingång och förväntningar på webbplatsen eller appen

UX-writing i praktiken

Webbplatser, appar och chatbotar – det kommer fler och fler digitala produkter, tjänster och kanaler där man behöver funktionell copy som konverterar besökaren till att bli kund. Man skulle kunna säga att ren copywriting beskriver produkten, tjänsten, verksamheten och hur de möter användarens behov. UX-writing hjälper kunden och användaren att förstå hur man tar sig fram, var man ska klicka och hur det funkar. Eftersom utrymmet ofta är knappt, görs det med hjälp av microcopy. 

En UX-writer arbetar med att:

  • guida med ord
  • skriva microcopy
  • formulera rätt tonalitet
  • vara involverad i att skapa innehållsstruktur, flöden och onboardingprocesser 
  • skriva rubriker, CTA-knappar, hjälpmeddelanden, formulär och 404-sidor 

Nyfiken på hur du med få ord kan skapa stora affärer? Hör av dig så berättar vi mer »

UX-writing bevisar att storleken inte räknas

Som UX-writer gäller det verkligen att tänka kvalitet snarare än kvantitet. Skriv så kortfattat som möjligt med tonalitet, trevlighet och hjälpsamhet i fokus. Finns det några kreativa alternativ till: läs mer, klicka här, boka nu, beställ info, om oss, ett fel har uppstått, error osv. Med microcopy finns möjlighet att sticka ut från konkurrenter och få små texter som ofta skrivs på slentrian att bli stark kommunikation som skapar relationer. Vad sägs om: oops, hoppsan, bli vår vän, säg hej, häng med, provkör osv.

Sätt rätt tonalitet och förstå din målgrupps behov och beteende så kan du skapa en minnesvärd och hjälpsam kommunikation. I det här inlägget listar vi tre företag som vi tycker har lyckats riktigt bra med sin UX-copy!

En del av UX-teamet

För lyckat resultat bör en UX-writer och UX-designer arbeta så nära varandra som möjligt. Tyvärr kommer UX-writern eller copywritern ofta in i utvecklingsprocessens senare del, när webben, appen eller tjänsten är så gott som klar och ”texterna ska sättas”. Att lägga fokus på designen och låta copyn komma i andra hand resulterar lätt i väldigt snygg yta med desto fattigare innehåll.

Vi på Stockholms Skrivbyrå blir alltid extra glada när vi blir tillfrågade att komma in tidigt i processen för att jobba tätt ihop med UX-designern. Det sparar både tid och pengar när design och copy är överens om hur sidorna ska byggas, exempelvis storlek på menyer och knappar.

Vill du ta användarupplevelsen till nästa nivå?

Kontakta oss så berättar vi mer om hur du kan få bättre resultat genom grym UX-copy.

Kontakta oss

Läs vår blogg

UX-writing – vad är det och varför är det viktigt?

10 juni, 2021|

För några år sedan skrev vi om UX-writing och konstaterade att begreppet ännu inte var etablerat i Sverige. Så är det inte längre. Under de senaste åren har efterfrågan efter UX-writers eller UX-copys växt avsevärt [...]

Mobile only – en digital strategi att sträva efter?

28 augusti, 2019|

Responsiv webbsida, mobile first och mobile only. Vad är egentligen skillnaden? När det gäller användarvänlighet krävs det, utöver kvalitativt och relevant innehåll, att webbsidan som man surfar runt på är anpassad för den enhet som [...]

Vad är growth hacking egentligen?

29 november, 2018|

Growth hacking, eller growth marketing, är begrepp inom marknadsföring som vuxit sig starka på senare tid. Men vad betyder de egentligen? Du behöver inte vara Mr. Robot eller annan hemlig hackare för att fatta. Inte [...]

Snart släpps Skrivskolan!

Hos Skrivskolan kommer du kunna vässa dina
kunskaper inom skrivande och digital kommunikation.

Go to Top