Copywriter2022-11-11T11:47:57+01:00

Copywriter

En copywriter skriver texter som märks

Det finns alldeles för många krångliga och tråkiga texter. Med förmågan att göra det krångliga enkelt och det tråkiga klurigt kan en copywriter, digital copywriter eller en content writer formulera ditt budskap så att det når fram. Till rätt målgrupp och önskad kanal, med en ton som fångar läsaren och den där knorren som gör att texterna ger önskad effekt.

Kontakta oss om du behöver hjälp med copywriting!

Copywriter, digital copywriter eller content writer?

Vad har en copywriter, digital copywriter och en content writer gemensamt? Jo. de skriver nästan alltid med målet att engagera på något sätt, oftast i marknadsförande syfte. Men vad är det som skiljer dem åt? Jo, det är syftet med texterna som skrivs.

Olika typer av skrivande

Content writing handlar om att producera värdefullt och relationsbyggande innehåll som skapar en viss känsla, ofta utifrån en utarbetad strategi. Det kan till exempel handla om blogginlägg, nyhetsbrev eller SEO-texter.

Copywriting har istället som övergripande syfte att sälja, bygga varumärke, fånga uppmärksamhet och uppmana läsaren att göra något. Copyn ska därför vara stark, kärnfull och ha en tydlig call to action.

Den digitala copywritern arbetar ungefär som en vanlig copy, men fokuserar på att anpassa idé, budskap och texter så att de passar beteenden i digitala kanaler. Den digitala copywritern tänker inte bara kreativt utan även strategiskt, och har ofta koll på sökbeteenden, SEO och hur man skriver för sociala medier. Ofta kan en duktig copywriter ta sig an alla ovan nämnda texter.

Behöver copyn några specialkunskaper?

Copywriterns jobb är att göra research och sätta sig in i nya ämnen snabbt. Men för vissa uppdrag krävs specialkunskaper. Kanske behöver du en skribent som är väl insatt i IT-branschen eller talar ett särskilt språk. I vissa fall kan det rentav vara positivt att ta in en copywriter som inte vet någonting om ämnet sedan tidigare, för att komma in med samma perspektiv som konsumenten. Andra frågor du ska ställa dig är hur mycket uppdraget får kosta och om du behöver en junior eller senior copywriter. Fundera på vad dina texter är värda.

Vi är proffs på att skapa content och har också ett brett utbud av skickliga copywriters.  Hitta talangen som passar just ditt projekt genom att höra av dig till oss »

Tänk till när du ska anlita en copywriter

Ibland kan det fungera att producera texter själv, men att skriva texter som är anpassade efter målgrupp och syfte kräver tid och kunskap. Då kan det vara en bra idé att anlita en copywriter. När du väl bestämt dig för att ta hjälp ska du ställa dig ett antal frågor. Behöver du någon som producerar ren text eller också någon som gör ett strategiskt arbete?

Behöver du hjälp av en copywriter?

Alla kan vi skriva, men vissa texter kräver ett proffs. Då kan det vara skönt att ha en copywriter som känner till verksamheten och era behov. Särskilt när bra texter måste fram snabbt.

Vill du exempelvis få igång en företagsblogg behöver den uppdateras regelbundet, och då kan det vara gynnsamt att ha en person som du alltid kan vända dig till. Söker du någon som kan skriva texter till er webb kanske den personen också kan skriva nyhetsbrev eller inlägg för sociala medier? Om du behöver hjälp med att skriva pressmeddelanden kanske samma person kan skriva kundcase? Genom att tänka i dessa banor kan du se till att produktionen båda effektiviseras och snabbas på.

Få snabb hjälp av en digital copywriter via Stockholms Skrivbyrå

Behöver du hjälp av någon då och då eller skulle du vilja ha någon som skriver texter löpande? Kan arbetet göras på distans eller är det bra om personen kan vara en del av teamet på plats? Handlar det om några timmar i månaden eller behöver ni någon som kan jobba några dagar i veckan och kanske bli anställd på sikt?

Hos oss kan du anlita en copywriter som matchar dina behov, oavsett vilka de är. Vi tar reda på hur er verksamhet fungerar, lär känna era målgrupper, ert tonläge och era målsättningar. Kontakta oss på Stockholms Skrivbyrå så hjälper vi dig att ta reda på vad som passar dig bäst och matchar dig med rätt talang.

Anlita en copywriter

Kontakta oss så matchar vi dig med en copywriter som passar just dina behov.

Läs vår blogg

Contentplan – så planerar du ditt innehåll för hösten

16 augusti, 2024|

Förmodligen vill alla i dag synas i det digitala bruset. Och många vill helst publicera innehåll ofta för att maxa synligheten. Men om innehållet inte är relevant för dina målgrupper, kommer du att lägga ner [...]

Lyckas med rörligt innehåll på sociala medier

29 februari, 2024|

Idag ser vi rörligt innehåll överallt på sociala medier – och det är kul! Det fångar ögonen, engagerar och sticker ut i bruset. Här går vi igenom fördelarna med att jobba aktivt med video som [...]

Bästa kommunikationsbyrån i Stockholm?

27 januari, 2024|

Vi får ibland höra att vi är den bästa kommunikationsbyrån i Stockholm. Det gör oss såklart väldigt glada och stolta. Oftast får vi beröm för att vi lyssnar bra, är snabba och skriver riktigt bra [...]

Till toppen