Digital kommunikatör2023-01-19T15:04:41+02:00

Digital kommunikatör

Behöver du en digital kommunikatör?

Idag sker större delen av kommunikation och marknadsföring digitalt och därför är det inte konstigt att allt fler företag inser värdet med att anställa eller anlita en digital kommunikatör. Rollen är dock bred och det kan vara knepigt att veta vad just en digital kommunikatör bör kunna och ha för egenskaper för att göra ett lyckas arbete på ditt företag. Du kanske vet att du behöver en, men är osäker på vad du ska leta efter?

Ta hjälp av oss på Stockholms Skrivbyrå så hjälper vi dig hitta rätt.

Hör av dig!

Vad gör en digital kommunikatör?

Den digitala kommunikatörens huvudsakliga ansvar är oftast att producera och publicera innehåll för olika kanaler. Den har koll dina målgrupper, syftet med kommunikationen och ert företags övergripande mål. Utifrån strategin skapar kommunikatören värdeskapande innehåll vilket exempelvis kan vara blogginlägg, sociala medier-inlägg, seo-texter eller videoinnehåll.

Strategi och analys

Förutom att skapa och publicera värdefullt innehåll är det också vanligt att en digital kommunikatör ansvarar för att ta fram strategier såväl som planer för publicering av innehåll, när, var, och hur. Även analys, mätning och optimering förekommer i den digitala kommunikatörens arbetsuppgifter.

Digital kommunikatör, content manager, webbredaktör…

Idag svämmas vi mer eller mindre över av olika titlar för den strategiska skribenten som ofta ska kunna hålla i många trådar samtidigt. Därför kan det vara svårt att veta vad man ska leta efter när man behöver denna kompetens. Det bästa du kan göra är att fundera på vad du verkligen behöver och vad du tror att du kan behöva framöver. Oavsett vad du är ute vill du hitta en person som har kunskap om hur olika digitala kanaler fungerar och är öppen för att lära sig om nya.

Vill du diskutera vad just du är ute efter? Hör av dig »

Vill du få bättre förståelse för olika titlar?

Ladda ned vår systerbyrå Knack Konsulter och Rekryterings titelguide.

Gå till titelguiden
knack-logo

Bör ha koll på den digitala världen

Allt förändras snabbt i den digitala världen, så det du söker hos en digital kommunikatör idag kan förändras i imorgon. Därför är det viktigt att anlita en person som är nyfiken på nya kanaler och plattformar. Förmodligen har person levt i den digital världen under en längre tid och förstår hur den utvecklas och har ett öppet sinne för att testa nya kommunikationsvägar. Den digitala kommunikatören bör med andra ord vara nyfiken och lyhörd efter digitala trender och utveckling.

Vad behöver du?

En vanligt misstag är att leta efter en digital kommunikatör som kan allt. Just för att området digital kommunikation är så pass brett och innehåller många olika saker. Fundera på vad som är viktigast i din verksamhet och ditt team och titta gärna efter specifika egenskaper för att hitta en kommunikatör som kan göra ett lyckat arbete hos just er. Förutom koll på den digitala världen och dess utveckling ska man gärna vara en duktig skribent och skriva effektiva texter som är anpassade efter valda målgrupper.

Vi tar långa och och korta uppdrag

Hos oss kan du anlita en digital kommunikatör för långa eller kortare uppdrag. Vi har ett stort nätverk av skickliga kommunikatörer med erfarenhet från olika branscher. Vi erbjuder även hjälp med att sätta upp digitala strategier och redaktionella planer för att ge dig en bra start i ditt kommunikationsarbete. Vi kan även tillsammans jobba fram ett tonläge för att hitta en röst för ditt varumärke.

Anlita en digital kommunikatör

Kontakta oss på Stockholms Skrivbyrå så matchar vi dig med rätt talang.

Kontakta oss

Läs vår blogg

Översättare eller native copy – vad behöver du?

2 februari, 2023|

Det är inte sällan vi får in förfrågningar om översättning från nya och existerande uppdragsgivare. Ganska ofta förstår vi snabbt att det inte är just en översättare som behövs. Det riktiga behovet rör istället en [...]

Copywriter för medicin, IT, teknik och ekonomi

13 januari, 2023|

Söker du en copywriter för medicin, IT, teknik eller ekonomi? Vissa ämnen och målgrupper kräver att den som skriver har god ämneskunskap för att kunna skriva korrekta texter som når fram till läsaren på rätt [...]

3 smarta sätt att använda marknadsbudgeten

30 november, 2022|

Ibland finns det marknadsbudget kvar när det nya året närmar sig. Istället för att göra ogenomtänkta investeringar, ta vara på chansen och investera på ett sätt som verkligen ger goda förutsättningar att lyckas under 2023. [...]

Våra tjänster

Snart släpps Skrivskolan!

Skrivskolan kommer att erbjuda digitala kurser och
föreläsningar inom skrivande och digital kommunikation.

Go to Top