Content Marketing2021-10-08T13:20:53+02:00

Content Marketing

Vad är Content Marketing?

Content Marketing, eller innehållsmarknadsföring, går ut på att kontinuerligt skapa värdeskapande innehåll utifrån en genomtänkt strategi. Syftet är att bilda långsiktiga relationer med specifika målgrupper. Förenklat skulle man kunna säg att det handlar om att sälja något genom att locka istället för att tjata. Med Content Marketing hjälper du dina kunder att hitta rätt och få större förståelse för nyttan med det du erbjuder.

Är du nyfiken på hur vi kan ta din verksamhet till nästa nivå med Content Marketing?

Hör av dig!

Content Marketing driver affärer

Idén med Content Marketing är att skapa engagemang och intresse genom att bjuda på kunskap. Innehållet ska skapas utifrån målgruppens behov snarare än vad företaget vill förmedla. När du berättar om det du kan på ett trevligt och proffsigt sätt skapar du förtroende hos dina läsare. På sikt skapar det goda relationer och lojala kunder, såväl gamla som nya. Det leder till ökade affärer.

Smart och långsiktigt

För att det ska fungera måste material skapas löpande och över en längre tid. Det räcker inte med några enstaka insatser eller sporadiska aktiviteter för att nå resultat. Förarbete, planering och bra koll på målgruppernas behov är nycklar. Det är även tydligt definierade mål och en väl genomtänkt strategi.

Goda resultat med Content Marketing

Lyckad Content Marketing bygger oftast på en gemensam insats i flera delar av verksamheten. Oavsett om verksamheten är ny eller etablerad företag är det viktigt att kartlägga målgrupper och skapa ett tydligt syfte och mål med content och aktiviteter. Detta ska mynna ut i en strategi och redaktionell plan. Vad ska publiceras i vilken kanal och när? Det ni lägger in i arbete och tid, betalar sig.

Vad är en redaktionell plan och hur skapar man en? Läs mer här »

Vill du fördjupa dig mer i Content Marketing?

Ladda ner vår guide
guide: driv affärer med content marketing

Blogg, video, poddar och artiklar

Content, eller innehåll, kan vara allt från artiklar, texter i form av blogginlägg eller en kunskapsbank på er webbplats. Det kan även vara e-böcker, poddar eller video som delas i digitala kanaler som sociala medier eller Youtube. Innehållet är ofta bjussigt; inspirerande, upplysande och informativt. Här kan du verkligen ta fram din kreativa sida och bjuda på innehåll på flera olika sätt – så länge budskapet når fram, är givande för målgruppen och publicerat där de du vill nå befinner sig.

Content marketing för B2B och B2C

Content Marketing kan användas både inom B2B- och B2C-marknadsföring. Inom B2C brukar man ofta sprida tips och råd och dela med sig av hur andra lyckats eller upplevt något. Inbound Marketing utgår från samma princip som Content Marketing, men passar mer komplexa tjänster inom B2B, där köpresorna ofta är längre.

Få igång maskineriet!

Vägen till löpande produktion av intressant och relevant innehåll som dessutom är välskrivet och seo-optimerat kan kännas lång. I vissa fall övermäktig. Du sitter kanske på en massa idéer, men har svårt att veta i vilken ände du ska börja för att komma igång och jobba effektivt.

Inled Content Marketing-arbetet med en workshop

Vi på Stockholms Skrivbyrå är vana vid att stötta olika typer av verksamheter och branscher. Ibland är vi med och tar fram en strategi och redaktionell plan tillsammans med våra uppdragsgivare. Ibland sköter vi bara textproduktionen. Oavsett börjar vi helst samarbetet med en inledande workshop där vi tillsammans går igenom era behov, målgrupper och kommer fram till vilka kanaler och vilket tonläge som passar bäst för er.

Vill du ta nästa steg inom Content Marketing?

Hör av dig så bokar vi in ett första möte!

Kontakta oss

Läs vår blogg

5 trender inom digital marknadsföring att ha koll på

22 oktober, 2021|

Kanske jobbar du som marknadschef eller är ansvarig för den digitala marknadsföringen på ditt företag. Kanske undrar du vilka trender inom digital marknadsföring som är värda att sikta in sig på och varför. Vi [...]

Skriva bra texter som engagerar – 10 tips!

17 mars, 2021|

Idag möts vi av oerhört mycket innehåll i digitala kanaler. Vi drunknar på sätt och vis i information och sorterar bort mycket för att hinna och orka med. För att fånga intresse måste du vara [...]

Nå ut i digitala kanaler med relevant innehåll

17 februari, 2021|

Hur når man ut bäst på digitala kanaler och vad man ska tänka på när man producerar värdefullt innehåll? I det här inlägget sammanfattar vi våra bästa tips på hur du ska tänka för att [...]

Snart släpps Skrivskolan!

Hos Skrivskolan kommer du kunna vässa dina
kunskaper inom skrivande och digital kommunikation.

Go to Top