Content marketing
Vad är content marketing?
Content marketing, eller innehållsmarknadsföring, går ut på att kontinuerligt bjuda på värdeskapande innehåll. Självklart utifrån en genomtänkt strategi. Syftet är att bygga långsiktiga relationer med specifika målgrupper. Förenklat skulle man kunna säg att det handlar om att sälja något genom att locka istället för att tjata. Med content marketing hjälper du dina kunder att hitta till dig. Och få större förståelse för nyttan med det du erbjuder.
Är du nyfiken på hur vi kan ta din verksamhet till nästa nivå med content marketing?
Content marketing driver affärer
Idén med content marketing är att skapa engagemang och intresse. Det görs genom att bjuda på kunskap. Innehållet ska skapas utifrån målgruppens behov snarare än vad företaget erbjuder. När du berättar om det du kan på ett trevligt och proffsigt sätt lockar du intresserade och får besökarens förtroende. På sikt skapar det goda relationer och lojala kunder. Det leder till ökade affärer.
Smart och långsiktigt
För att arbetet med content marketing ska fungera måste behöver du skapa material löpande och över en längre tid. Det räcker alltså inte med några enstaka insatser eller sporadiska aktiviteter för att nå resultat. Förarbete, planering och bra koll på målgruppernas behov är nycklar. Det är även tydligt definierade mål och en väl genomtänkt strategi.
Goda resultat med content marketing
Lyckad content marketing bygger oftast på en gemensam insats. Genom att låta kunder ta del av er samlade kunskap visar ni vad ni är bra på. Det bästa är att börja med att kartlägga de viktigaste målgrupperna. Fundera över vad de har för utmaningar och hur ni kan hjälpa era kunder att nå sina mål, lösa problem eller uppfylla en känsla. Utifrån de insikterna blir det lättare att formulera ett tydligt syfte och mål med innehåll och marknadsaktiviteter. Nästa steg är låta strategin utvecklas till en konkret och tydlig redaktionell plan. Vad ska publiceras i vilken kanal och när? Det ni lägger in i arbete och tid, betalar sig.
Blogg, video, poddar och artiklar
Content, eller innehåll, kan vara allt från artiklar, texter i form av blogginlägg eller en kunskapsbank på er webbplats. Det kan även vara e-böcker, poddar eller video som delas i digitala kanaler som sociala medier eller Youtube. Innehållet är ofta bjussigt; inspirerande, upplysande och informativt. Här kan du verkligen ta fram din kreativa sida och bjuda på innehåll på flera olika sätt. Så länge budskapet når fram, är givande för målgruppen och publicerat där de du vill nå befinner sig.
Content marketing för B2B och B2C
Content marketing kan användas både inom B2B- och B2C-marknadsföring. Inom B2C brukar man ofta sprida tips och råd och dela med sig av hur andra lyckats eller upplevt något. Inbound marketing utgår från samma princip som content marketing, men passar mer komplexa tjänster inom B2B. Alltså, där köpresorna ofta är längre.
Få igång maskineriet!
Vägen till löpande produktion av intressant och relevant innehåll som dessutom är välskrivet och seo-optimerat kan kännas lång. I vissa fall övermäktig. Du sitter kanske på en massa idéer, men har svårt att veta i vilken ände du ska börja i? Arbetet med content markering tar tid. Därför gäller det att arbeta smart och hitta sätt att spara tid.
Inled content marketing-arbetet med en workshop
Vi på Stockholms Skrivbyrå är vana vid att stötta olika typer av verksamheter och branscher. Ibland är vi med och tar fram en strategi och redaktionell plan tillsammans med våra uppdragsgivare. Ibland sköter vi bara textproduktionen. Oavsett börjar vi helst samarbetet med en inledande workshop där vi tillsammans sätter den ovärderliga grunden för content marketing. Vi formulerar behov, fördjupar oss i målgrupper, väljer kanaler och arbetar fram det tonläge som passar bäst för er.
Läs vår blogg
Contentplan – så planerar du ditt innehåll för hösten
Förmodligen vill alla i dag synas i det digitala bruset. Och många vill helst publicera innehåll ofta för att maxa synligheten. Men om innehållet inte är relevant för dina målgrupper, kommer du att lägga ner [...]
Lyckas med rörligt innehåll på sociala medier
Idag ser vi rörligt innehåll överallt på sociala medier – och det är kul! Det fångar ögonen, engagerar och sticker ut i bruset. Här går vi igenom fördelarna med att jobba aktivt med video som [...]
Bästa kommunikationsbyrån i Stockholm?
Vi får ibland höra att vi är den bästa kommunikationsbyrån i Stockholm. Det gör oss såklart väldigt glada och stolta. Oftast får vi beröm för att vi lyssnar bra, är snabba och skriver riktigt bra [...]
Våra tjänster