Content Marketing2022-08-03T10:07:47+02:00

Content marketing

Vad är content marketing?

Content marketing, eller innehållsmarknadsföring, går ut på att kontinuerligt bjuda på värdeskapande innehåll. Självklart utifrån en genomtänkt strategi. Syftet är att bygga långsiktiga relationer med specifika målgrupper. Förenklat skulle man kunna säg att det handlar om att sälja något genom att locka istället för att tjata. Med content marketing hjälper du dina kunder att hitta till dig. Och få större förståelse för nyttan med det du erbjuder.

Är du nyfiken på hur vi kan ta din verksamhet till nästa nivå med content marketing?

Hör av dig!

Content marketing driver affärer

Idén med content marketing är att skapa engagemang och intresse. Det görs genom att bjuda på kunskap. Innehållet ska skapas utifrån målgruppens behov snarare än vad företaget erbjuder. När du berättar om det du kan på ett trevligt och proffsigt sätt lockar du intresserade och får besökarens förtroende. På sikt skapar det goda relationer och lojala kunder. Det leder till ökade affärer.

Smart och långsiktigt

För att det ska fungera måste behöver du skapa material löpande och över en längre tid. Det räcker inte med några enstaka insatser eller sporadiska aktiviteter för att nå resultat. Förarbete, planering och bra koll på målgruppernas behov är nycklar. Det är även tydligt definierade mål och en väl genomtänkt strategi.

Goda resultat med content marketing

Lyckad content marketing bygger oftast på en gemensam insats. Genom att låta kunder ta del av er samlade kunskap visar ni vad ni är bra på. Det bästa är att börja med att kartlägga de viktigaste målgrupperna. Fundera över vad de har för utmaningar och hur ni kan hjälpa era kunder att nå sina mål, lösa problem eller uppfylla en känsla. Utifrån de insikterna blir det lättare att formulera ett tydligt syfte och mål med innehåll och marknadsaktiviteter. Låt sedan strategin utvecklas till en konkret och tydlig redaktionell plan. Vad ska publiceras i vilken kanal och när? Det ni lägger in i arbete och tid, betalar sig.

Läs mer om redaktionell plan och hur du skapar en »

Vill du fördjupa dig mer i content marketing?

Ladda ner vår guide
guide: driv affärer med content marketing

Blogg, video, poddar och artiklar

Content, eller innehåll, kan vara allt från artiklar, texter i form av blogginlägg eller en kunskapsbank på er webbplats. Det kan även vara e-böcker, poddar eller video som delas i digitala kanaler som sociala medier eller Youtube. Innehållet är ofta bjussigt; inspirerande, upplysande och informativt. Här kan du verkligen ta fram din kreativa sida och bjuda på innehåll på flera olika sätt – så länge budskapet når fram, är givande för målgruppen och publicerat där de du vill nå befinner sig.

Content marketing för B2B och B2C

Content marketing kan användas både inom B2B- och B2C-marknadsföring. Inom B2C brukar man ofta sprida tips och råd och dela med sig av hur andra lyckats eller upplevt något. Inbound marketing utgår från samma princip som content marketing, men passar mer komplexa tjänster inom B2B, där köpresorna ofta är längre.

Få igång maskineriet!

Vägen till löpande produktion av intressant och relevant innehåll som dessutom är välskrivet och seo-optimerat kan kännas lång. I vissa fall övermäktig. Du sitter kanske på en massa idéer, men har svårt att veta i vilken ände du ska börja i? Content-produktion tar tid, så det gäller att arbeta smart och hitta sätt att spara tid. 

Inled content marketing-arbetet med en workshop

Vi på Stockholms Skrivbyrå är vana vid att stötta olika typer av verksamheter och branscher. Ibland är vi med och tar fram en strategi och redaktionell plan tillsammans med våra uppdragsgivare. Ibland sköter vi bara textproduktionen. Oavsett börjar vi helst samarbetet med en inledande workshop där vi tillsammans sätter den ovärderliga grunden för content marketing. Vi formulerar behov, fördjupar oss i målgrupper, väljer kanaler och arbetar fram det tonläge som passar bäst för er.

Vill du ta nästa steg inom content marketing?

Hör av dig så bokar vi in ett första möte!

Kontakta oss

Läs vår blogg

Vad är Growth Marketing – och 4 tips för att lyckas

9 augusti, 2022|

Det pratas om growth marketing. Ett spännande koncept inom digital marknadsföring som bygger på att skapa tillväxt. Så vad innebär det egentligen och varför är det på tapeten just nu? Är det bara en tillfällig [...]

Svenskarna och internet 2021 – och våra insikter inför 2022

28 mars, 2022|

Nu är det ett par månader sedan årets rapport Svenskarna och internet kom ut, och på Skrivbyrån tycker vi att det är lika spännande varje gång. Rapporten för 2021 visade en rad intressanta insikter som [...]

Vad är call to action och varför behövs det?

15 februari, 2022|

Call to action, eller CTA, är ett vedertaget begrepp och en hygienfaktor för många, men långt ifrån en självklarhet om man inte dagligen jobbar med digital marknadsföring. Hör du kanske till den skara som har [...]

Snart släpps Skrivskolan!

Hos Skrivskolan kommer du kunna vässa dina
kunskaper inom skrivande och digital kommunikation.

Go to Top