Content marketing
Vad är content marketing?
Content marketing, eller innehållsmarknadsföring, går ut på att kontinuerligt bjuda på värdeskapande innehåll. Självklart utifrån en genomtänkt strategi. Syftet är att bygga långsiktiga relationer med specifika målgrupper. Förenklat skulle man kunna säg att det handlar om att sälja något genom att locka istället för att tjata. Med content marketing hjälper du dina kunder att hitta till dig. Och få större förståelse för nyttan med det du erbjuder.
Är du nyfiken på hur vi kan ta din verksamhet till nästa nivå med content marketing?
Content marketing driver affärer
Idén med content marketing är att skapa engagemang och intresse. Det görs genom att bjuda på kunskap. Innehållet ska skapas utifrån målgruppens behov snarare än vad företaget erbjuder. När du berättar om det du kan på ett trevligt och proffsigt sätt lockar du intresserade och får besökarens förtroende. På sikt skapar det goda relationer och lojala kunder. Det leder till ökade affärer.
Smart och långsiktigt
För att det ska fungera måste behöver du skapa material löpande och över en längre tid. Det räcker inte med några enstaka insatser eller sporadiska aktiviteter för att nå resultat. Förarbete, planering och bra koll på målgruppernas behov är nycklar. Det är även tydligt definierade mål och en väl genomtänkt strategi.
Goda resultat med content marketing
Lyckad content marketing bygger oftast på en gemensam insats. Genom att låta kunder ta del av er samlade kunskap visar ni vad ni är bra på. Det bästa är att börja med att kartlägga de viktigaste målgrupperna. Fundera över vad de har för utmaningar och hur ni kan hjälpa era kunder att nå sina mål, lösa problem eller uppfylla en känsla. Utifrån de insikterna blir det lättare att formulera ett tydligt syfte och mål med innehåll och marknadsaktiviteter. Låt sedan strategin utvecklas till en konkret och tydlig redaktionell plan. Vad ska publiceras i vilken kanal och när? Det ni lägger in i arbete och tid, betalar sig.
Blogg, video, poddar och artiklar
Content, eller innehåll, kan vara allt från artiklar, texter i form av blogginlägg eller en kunskapsbank på er webbplats. Det kan även vara e-böcker, poddar eller video som delas i digitala kanaler som sociala medier eller Youtube. Innehållet är ofta bjussigt; inspirerande, upplysande och informativt. Här kan du verkligen ta fram din kreativa sida och bjuda på innehåll på flera olika sätt – så länge budskapet når fram, är givande för målgruppen och publicerat där de du vill nå befinner sig.
Content marketing för B2B och B2C
Content marketing kan användas både inom B2B- och B2C-marknadsföring. Inom B2C brukar man ofta sprida tips och råd och dela med sig av hur andra lyckats eller upplevt något. Inbound marketing utgår från samma princip som content marketing, men passar mer komplexa tjänster inom B2B, där köpresorna ofta är längre.
Få igång maskineriet!
Vägen till löpande produktion av intressant och relevant innehåll som dessutom är välskrivet och seo-optimerat kan kännas lång. I vissa fall övermäktig. Du sitter kanske på en massa idéer, men har svårt att veta i vilken ände du ska börja i? Content-produktion tar tid, så det gäller att arbeta smart och hitta sätt att spara tid.
Inled content marketing-arbetet med en workshop
Vi på Stockholms Skrivbyrå är vana vid att stötta olika typer av verksamheter och branscher. Ibland är vi med och tar fram en strategi och redaktionell plan tillsammans med våra uppdragsgivare. Ibland sköter vi bara textproduktionen. Oavsett börjar vi helst samarbetet med en inledande workshop där vi tillsammans sätter den ovärderliga grunden för content marketing. Vi formulerar behov, fördjupar oss i målgrupper, väljer kanaler och arbetar fram det tonläge som passar bäst för er.
Läs vår blogg
Trendspaning – content marketing 2024
Det har hänt mycket inom digital marknadsföring det senaste året, inte minst tack vare AI. De trender vi har sett pekar på att 2024 blir året där vi fokuserar alltmer på AI för att skapa [...]
Tips på marknadsaktiviteter med liten budget
Att marknadsföra sitt företag behöver inte kosta en förmögenhet. Med rätt strategi och kreativitet kan du få ut maximalt av marknadsföringsbudgeten och nå fram till rätt målgrupp på ett kostnadseffektivt sätt. Här går vi [...]
En smart kanalmix gör att du når fram med din kommunikation
För att nå framgång med din marknadsföring är det avgörande att du når fram till rätt målgrupp. För att göra det är det viktigt att välja de rätta kommunikationskanalerna för just din verksamhet. Hur [...]
Våra tjänster
Snart släpps Skrivskolan!
Skrivskolan kommer att erbjuda digitala kurser och
föreläsningar inom skrivande och digital kommunikation.