Redaktionell plan2024-08-21T13:27:58+01:00

Redaktionell plan

En redaktionell plan är en del av strategin

Att ha koll på vem som ska göra vad och när är lättare sagt än gjort. En framgångsrik content- eller inbound Marketing-strategi har ofta kokats ner till en redaktionell plan. För vissa företag räcker det med en övergripande publiceringskalender och för andra är den redaktionella planen sedd som content-bibeln. Blotta tanken på att kontinuerligt skapa nytt och intressant innehåll kan ge svettningar, prestationsångest och skrivkramp, särskilt om man inte är en van skribent. Då är den redaktionella planen och en duktig skribent till stor hjälp.

Nyfiken på hur du kan ta din content- eller inbound marketing till nästa nivå med hjälp av en redaktionell plan?

En redaktionell plan underlättar content marketing-produktionen

Har du bestämt dig för att arbeta med content marketing, toppen! Se då till att göra det metodiskt och enligt plan så får du ännu bättre resultat. Beroende på storlek och typ av verksamhet så har ditt företag säkert en övergripande strategi och kanske också en marknadsföringsstrategi.

Inom ramen för dessa är det bra att ha en specifik content marketing-strategi. Det behöver inte vara så komplicerat men ett dokument där det är formulerat vad ert content har för syfte, målgrupp, tonalitet och önskat resultat. Denna strategi är en bra grund för en redaktionell plan, alltså en kalender där det är tydligt vilket content som skapas av vem, när det publiceras och i vilka kanaler.

Med en redaktionell plan kan du arbeta metodiskt istället för att stressa ihop ett blogginlägg när det dåliga samvetet gör sig påmint.

En redaktionell plan underlättar konsultens arbete

Om du planerar att ta in hjälp för din contentproduktion så är det större chans att du blir nöjd om skribenten kan läsa på om er strategi. Att förstå vem man skriver för och med vilket syfte är a och o för att lyckas med en text.

Med en redaktionell plan underlättas samarbetet ytterligare eftersom det blir tydligt för konsulten vilket ämne som ska skrivas om, i vilket format, nyckelord att sökmotoroptimera på samt i vilken kanal det ska publiceras och när. Hittar du en mångsidig konsult så kan den hjälpa dig med allt från produktion av blogginlägg, innehåll till sociala medier, kundcase och pressmeddelanden.

Med din strategi och redaktionella plan som grund finns det väldigt goda förutsättningar för att konsulten kan arbeta självständigt och samarbetet löper på friktionsfritt.  

Är du på jakt efter en konsult som kan skapa slagkraftigt content? Hör av dig till oss »

Hur detaljerad ska en redaktionell plan vara?

Svaret på den frågan är att det är upp till dig! En redaktionell plan kan vara väldigt omfattande eller ganska simpel. Det beror förstås på din ambitionsnivå, typ av verksamhet, hur er målgrupp ser ut och rör sig i den digitala världen. Men också hur köpresan ser ut för just din verksamhet. Arbetar ni med B2B eller B2C? För B2B är ofta inbound marketing ett passande arbetssätt och då kan den redaktionella planen skapas kring de fyra stegen i köpresan: Attrahera, Konvertera, Engagera och Glädja. Om vi utgår från att din ambitionsnivå är hög så kan din redaktionella plan innehålla följande information: 

  1. Syfte 
  2. Mål 
  3. Målgrupp 
  4. Budskap 
  5. Paketering 
  6. Plats i köpresan 
  7. Kanalval 
  8. Frekvens
  9. Val av tidpunkt 
  10. Ansvarsområden.

Börja med en workshop

Vi är vana att skapa starkt content till våra uppdragsgivare. Om det inte är så att denna har en väldigt välarbetad strategi och redaktionell plan att utgå från, brukar vi nästan alltid rekommendera att vi inleder samarbetet med en workshop. Där kan vi tillsammans bena ut de där ibland väldigt svåra frågorna som målgrupp och syfte. När vi har en övergripande Content Marketing-strategi på plats kan vi gå vidare med att ta fram en redaktionell plan som vi oftast även ansvarar för att genomföra.

Skapa en redaktionell plan med oss

Kontakta oss så kommer bokar vi in ett första möte.

Läs vår blogg

Employer branding med innehåll – locka talanger med rätt budskap

30 januari, 2025|

Vill du bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke? Då kan du använda dig av employer branding-innehåll som artiklar, videor och sociala medie-inlägg. Med genuint innehåll som engagerar kan du visa varför just ditt företag är en bra [...]

Innehåll som driver konvertering – så gör du!

13 januari, 2025|

Att ta fram innehåll som driver konvertering kräver både strategi och kreativitet. Är du ansvarig för marknadsföring och kommunikation? Här kommer några tankar om hur du bäst skapar konverterande innehåll.  Oavsett om du jobbar med [...]

Fördelar med inbound marketing

19 november, 2024|

Inbound marketing, var länge en stor snackis inom marknadsföring och kommunikation. Nu hör vi inte om lika om det och det är lite konstigt eftersom inbound marketing fortfarande är relevant – faktiskt mer än någonsin.  [...]

Till toppen