Digital kommunikation2022-04-08T10:37:28+02:00

Digital kommunikation

Digital kommunikation – alla gör det men gör du rätt?

Idag sker den kommunikation vi för med våra kunder till störst del i digitala kanaler. Våra målgrupper, alltså de personer som ska få oss att växa och bli lönsamma, rör sig snabbt mellan olika kanaler och har ont om tålamod. Då gäller det som företag att finnas närvarande i samma kanaler som kunderna befinner sig i och anpassa kommunikationen efter vad de söker. Digital kommunikation innebär stora möjligheter då du har chansen att skapa en sömlös kundresa och ett varumärke som människor känner igen.

Är du nyfiken på hur du kan jobba mer effektivt med digital kommunikation med hjälp av en byrå?

Hör av dig!

Bra digital kommunikation börjar med en strategi

För att lyckas med digital kommunikation krävs en hel del kunskap, inte minst om dina målgrupper, men också om hur olika digitala kanaler fungerar, var dina kunder befinner sig och hur just ditt företag ska använda dessa på bästa sätt. Det krävs även att du har definierat ett tydligt syfte och mål med din kommunikation. Är syftet exempelvis att stärka ert varumärke eller öka försäljningen? Svaret avgör hur du ska anpassa din kommunikation såväl som var du ska kommunicera den och till vem. Därför är det avgörande att skapa en strategi för ditt kommunikationsarbete.

Bättre digital kommunikation med personas

Att definiera syfte och mål med er digitala kommunikation är oftast inte alltför svårt. Syftet kanske är att driva trafik till webben och målet är att öka försäljningen i webbshoppen. Målgruppen kanske är kvinnor 15-45 år – det vet du eftersom du gjort en målgruppsanalys. Men att veta hur du ska kommunicera med din målgrupp och i vilka digitala kanaler de potentiella kunderna rör sig är inte lika självklart. För att få svar på det kan det vara en bra idé att segmentera dina målgrupper och skapa så kallade personas. Det är fiktiva personer som skapas utifrån målgruppsanalysen där egenskaper och intressen är i fokus snarare än ålder, demografi och kön. Detta görs för att få en bättre förståelse för dina målgrupper och i vilka kanaler de befinner sig, vilket underlättar strategiarbetet och främst av allt produktionen av innehåll.

Att skapa en strategi kan låta komplext och tidskrävande, men det behöver inte vara så, speciellt inte om du tar in hjälp av experter. Vi kan hjälpa dig med ditt strategiarbete och producera ditt innehåll. Hör av dig så berättar vi mer »

Content marketing, inbound marketing, SEO och SEM

Content marketing och inbound marketing är populära marknadsföringsmetoder som fungerar utmärkt inom digital kommunikation. I grova drag är inbound en del av content marketing som passar ypperligt för dig som arbetar med B2B. Gemensamt för begreppen är att de har som mål att skapa bjussigt, intresseväckande och relevant innehåll (text eller rörligt) som gör att du bygger en relation med målgruppen som därmed blir lojal. Till skillnad från traditionell reklam slipper du störa dina målgrupper med påträngande och uppenbart säljande information. De väljer nämligen själva om de vill ta del av ditt content! I kombination med att du skriver seo-texter (sökordsoptimerade texter) och du rankar högre på Google blir det också lättare för dina potentiella kunder att hitta dig. Vill du ha en garanterad plats högre upp i sökresultaten kan du även betala för att synas där, vilket kallas SEM (står för search engine marketing), något som många företag jobbar med idag.

Allt börjar med en workshop

Oavsett om du har kommit långt i arbetet med din digitala kommunikation och strategiarbete eller är precis i början av resan kan vi på Stockholms Skrivbyrå hoppa in och ta ditt innehåll till nästa nivå. Vi sätter upp strategier och skapar innehåll som ger resultat. Vi är även med och skapar en redaktionell plan för att säkerställa att innehållet publiceras metodiskt, kontinuerligt, vid rätt tillfälle, till rätt målgrupp och i rätt kanal. Vi rekommenderar alltid att inleda samarbetet med en workshop där vi snackar strategi och mål, för att säkerställa att det content vi skapar verkligen ger resultat.

Redo att ta din digitala kommunikation till nästa nivå?

Vi har ett stort nätverk av skribenter och strateger inom content marketing, inbound marketing, SEO och flera andra områden.

Kontakta oss

Läs vår blogg

5 tips för att stärka ditt varumärke

9 maj, 2022|

Vad är det egentligen som gör att vissa varumärken etsar sig fast i vårt medvetande? De är välkända, ger oss positiva associationer och är alltid top of mind. Hur hittar man nyckeln till denna [...]

On-page SEO vs Off-page SEO

25 april, 2022|

Att SEO är viktigt vet du redan, och du har säkert kommit en bra bit på vägen i det maratonlopp som SEO faktiskt är. Att ranka högt på Google i den organiska listningen (till skillnad [...]

4 viktiga trender inom marknadsföring 2022

5 april, 2022|

Såhär en bit in i 2022 tar vi tempen på vilka trender inom marknadsföring som tar allt större plats i det digitala landskapet. Vi har plockat ut fyra stycken som vi tror marknadsförare och marknadschefer [...]

Snart släpps Skrivskolan!

Hos Skrivskolan kommer du kunna vässa dina
kunskaper inom skrivande och digital kommunikation.

Go to Top