Sociala medier2022-11-11T11:30:55+01:00

Sociala medier och dess kraft

Att skapa innehåll för sociala medier

Det digitala landskapet är under konstant förändring. Nya kanaler dyker upp titt som tätt, och ingen är den andra lik. I takt med att fler och fler människor engagerar sig i sociala medier, kommer större krav på företag att synas och kommunicera direkt med sina kunder. En uppdaterad digital närvaro har aldrig varit viktigare än nu. Det är nämligen här ni kan stärka ert varumärke, marknadsföra era produkter och bygga värdefulla relationer med kunder. 

Vill du ta ditt företags sociala medier till en ny nivå?

Varför ska företag finnas på sociala medier?

Oavsett vilket företag du arbetar på befinner sig dina kunder sannolikt på sociala medier, och som företag vill ni kommunicera med kunderna i de kanaler där de rör sig och ser er, eller hur? Därför är sociala medier idag en fantastisk kanal för att skapa kundrelationer och engagemang. Betald annonsering i all ära, men kan man sprida innehåll genom egna kanaler som är relevant och intressant innehåll så kan man komma otroligt långt, utan att betala en enda krona. 

En lyckad social närvaro börjar med en strategi

Hur lyckas man med sociala medier och hur vet man vilket innehåll som fungerar och når fram? Att vara aktiv och uppdatera ofta är bra även om det inte är någon garanti för att dina följare och kunder ser det eller bryr sig om det. Skapar ni en genomtänkt strategi för er närvaro i sociala kanaler blir det mycket enklare att komma igång med planering och innehållsproduktion. 

För att lyckas i sociala medier krävs det att ni har koll på: 

  • företagsmål och målgrupp
  • vilka sociala kanaler som ska användas
  • när, hur och av vem kanalerna ska uppdateras
  • hur och vad ni ska kommunicera

Innehållskalender för sociala medier

Strategin för er sociala närvaro behöver inte vara avancerad, så länge den är genomtänkt och realistisk att genomföra samt att ni kan mäta resultaten över tid, för att veta om det ni gör funkar. Förutom en strategi är det en bra idé att skapa en redaktionell plan, som ni lägger på den nivå ni tror att ni klarar av och har tid för. 

Hur planerar du för ert innehåll på sociala medier? Hör av dig så berättar vi mer »

Vi kan planera och producera innehåll för sociala medier

Att driva försäljning och bygga varumärke med organiskt innehåll blir allt mer populärt. Du har säkert hört talas om Content Marketing som marknadsföringsmetod och hur pass effektivt det är, inte minst i sociala kanaler. Det går ut på att skapa engagerande innehåll baserat på en genomtänkt strategi där du har koll på målgruppens behov och intressen. Förutom att skapa grymt innehåll som träffar rätt kan vi på Stockholms Skrivbyrå också hjälpa dig att sätta upp allt från strategier, tonläge och en redaktionell plan.

Vad ska man skriva om?

Bestäm vad ni ska skriva om utifrån era mål. Är målet att öka trafiken till er webbplats? Då ska innehållet leda målgruppen dit på ett eller annat sätt. Eller är målet att skapa debatt eller lyfta en viktig grej i er bransch ska innehållet förstås spegla det målet. Vad vill dina kunder veta och vad för värde kan ni erbjuda dem? Det är den gyllene frågan.

Vi har frilansande sociala medier-stjärnor

Hos oss kan du anlita skickliga digitala kommunikatörer och content writers för långa eller kortare uppdrag som kan ta ett krafttag av din närvaro på sociala medier. Vi har ett stort nätverk av skickliga sociala medier-stjärnor med erfarenhet från olika branscher.

Vill du prata sociala medier med oss?

Hör av dig så bokar vi in en möte.

Läs vår blogg

Skriva på olika sociala medier – så ska du tänka

9 september, 2024|

Var hänger din målgrupp? Hur du väljer att skriva på olika sociala kanaler kan vara avgörande för dina affärer. Därför bör du se till att vara där din målgrupp är – och bjuda på innehåll [...]

Lyckas med rörligt innehåll på sociala medier

29 februari, 2024|

Idag ser vi rörligt innehåll överallt på sociala medier – och det är kul! Det fångar ögonen, engagerar och sticker ut i bruset. Här går vi igenom fördelarna med att jobba aktivt med video som [...]

SEO-optimera din LinkedIn-profil i 10 steg

30 oktober, 2023|

Att bygga sitt personliga varumärke och synas på LinkedIn är superviktigt idag. Oavsett om du söker nytt jobb, vill nätverka eller marknadsföra ditt företag. Men hur ser du till att din profil verkligen blir [...]

Till toppen