Inbound marketing

Inbound marketing i praktiken

Anledningen till att många företag väljer att jobba med inbound marketing är att metoden lockar rätt målgrupper. Idag möts vi av information från fler håll än vi någonsin gjort tidigare, vare sig vi vill eller inte. Information, marknadsföring och reklam finns i de flesta digitala rum vi vistas i. Det här har såklart gjort oss som konsumenter informationströtta och våra hjärnor måste sålla och ignorera merparten för att orka. För att du som marknadsförare ska nå fram till dina målgrupper måste du alltid vara relevant. Är du inte relevant spelar det ingen roll hur mycket du försöker synas. 

Fördelarna med inbound marketing

Traditionell marknadsföring och reklam kallas ibland outbound marketing, eller interruption marketing. Det handlar om att söka upp den potentiella kunden, oftast genom annonsering, och genast presentera en produkt eller tjänst.

Inbound marketing handlar om att skapa värdefullt innehåll som leder mottagaren till att vilja veta mer. den potentiella kunden du når är alltså öppensinnad och nyfiken på produkten eller tjänsten. Kort och gott – inbound marketing innebär att du lockar till dig rätt köpare, tack vare relevant kommunikation.

Som en bonus stärker ni även ert varumärke, genom att framstå som bjussiga med värdefull information och expertis. Rätt personer hittar er och fler bli lojala ert varumärke. Dessa personer ger er också insikter i målgruppens beteende, värdefull information och direkt varma leads som kan överlämnas till försäljningsavdelningen.

Dessutom blir allt mätbart och ni kan enklare se vilka aktiviteter som genererar leads i form av kontaktuppgifter. Genom att ni skriver om och visar upp er kunskap på webbplats och i sociala medier förbättrar ni er SEO (sökmotoroptimering) och kan ranka högre hos Google, Bing och i AI-sök.  

Inbound marketing passar B2B

Content marketing är ett samlingsbegrepp för spridning av intressant och värdefullt innehåll, med målet att kunden ska tänka på just ditt varumärke när köpsuget är framme. Anledningen till att inbound marketing är ett eget begrepp inom content marketing är att det också handlar om att bjuda på bra innehåll, men fokus är oftast att marknadföra mer komplexa tjänster. Det är därför så många B2B-företag ser nyttan med inbound.

EN mer komplex produkt tar tid att förklara och sälja och med inbound marketing-metoden får din målgruppen tiden att förstå. Hemligheten ligger i att portionera ut information, kunskap och fördelar med det du säljer i mindre bitar.

 

Inbound marketing i fyra steg

Inbound marketing-processen brukar delas upp i fyra steg: Attract, Convert, Close and Delight. Det handlar alltså om attrahera målgruppen, konvertera genom att få målgruppen att förstå fördelarna,  stänga affären och sedan behålla en god relation med kunden. Men dessa steg är det kanske underförstått att en Inbound-process tar lite tid, men du kommer märka en stor ökning i antal leads som faktiskt blir kunder. Hittar ni en bra strategi och jobbar delvis automatiserat har ni faktiskt en säljare som jobbar dygnet runt. Och alltid finns tillgänglig när dina blivande kunder har tid att söka, förstå och fatta köpbeslut. Det mest tidskrävande kommer att vara content-produktionen.

 

Läs mer om content marketing »

E-böcker, guider och rörligt

När du jobbar med inbound marketing behövs löpande produktion av innehåll som är nytt och relevant. Exempel på material som du kan producera och använda för att presentera värdefullt innehåll.

 

  • Attract – dra till dig rätt målgrupp med innehåll som ger värde.
    👉 Bloggar, SEO, sociala medier, poddar, samarbeten.

  • Convert – omvandla besökare till leads genom att erbjuda något i utbyte mot kontaktuppgifter.
    👉 White papers, guider, e-böcker, webinars, formulär.

  • Close – bearbeta leads till kunder genom anpassad kommunikation.
    👉 E-postflöden, möten, erbjudanden, säljstöd.

  • Delight – överträffa förväntningarna så kunderna blir ambassadörer.
    👉 Nyhetsbrev, utbildningar, FAQ, kundevent, support.


Vi på Stockholms Skrivbyrå brukar tillsammans med våra uppdragsgivare sätta upp en redaktionell plan utifrån verksamhetens övergripande strategi. Vi kan även producera innehåll anpassade efter era målgrupper och mål.

Hur lyckas du med inbound marketing?

Förutom att ha en tydlig strategi och en innehållsplanering ska du ha koll på dina målgrupper innan du sätter igång. Viktigt att tänka på är att inbound marketing ska vara en gemensam satsning där hela verksamheten jobbar mot ett gemensamt mål. Framförallt bör sälj- och marknadsavdelningen jobba nära varann. När marknad ges tillgång till de insikter som sälj samlar in från kunder ökar ni chanserna att skapa relevant och intressant innehåll. Och sälj kan vid rätt tillfälle fånga upp en möjlig kund som har värmts upp över en längre köpresa genom relevant innehåll.

Börja med inbound marketing tillsammans med oss

Vi är gärna med från ax till limpa och kan hjälpa er med analys, strategi, innehållsplanering och produktion. Vi reder ut nördiga inbound-begrepp som funneling och Marketing Automation.

Läs vår blogg

Datadriven content marketing – analys för bättre resultat

28 maj, 2025|

Datadriven content marketing hjälper dig att förstå vad som fungerar och hur du kan skapa innehåll som verkligen gör skillnad och når fram till rätt personer. När du baserar din innehållsstrategi på insikter från data [...]

Content governance – skapa struktur och kvalitet i contentproduktionen

7 maj, 2025|

När innehållsarbetet växer kan det snabbt bli svårt att hålla ordning. Content governance skapar struktur och tydlighet i contentproduktionen. Blogginlägg, artiklar, sociala medier-inlägg och nyhetsbrev produceras löpande – men hur säkerställer du att allt innehåll [...]

Till toppen