Produkttexter2023-08-15T08:16:24+01:00

Produkttexter som konverterar

Att lägga krut på bra produkttexter lönar sig

Välskrivna produkttexter på webben kan vara helt avgörande för att driva affärer, bygga ditt varumärke och skapa en starkare relation till dina kunder. Riktigt bra texter kommer troligtvis att öka konverteringen och därmed försäljningen. Så länge du skriver informativt, tydligt och med läsaren i fokus!

Har du en e-handel och behöver finslipa dina produkttexter?

Varför satsa på välskrivna produkttexter?

Att ha välformulerade produkttexter är som att bjuda in till en trevlig affär där allt är frontat, prismärkt och med både innehållsdeklaration och instruktionsbok uppdukade. Utan bra och tydliga texter som beskriver både produkter och tjänster gör du det svårare för dina kunder att fatta ett beslut. Risken finns att de går till en konkurrents webbplats där de hittar all information de söker, och klickar på köp där istället.

Dina produkttexter hjälper kunden till beslut

Att skriva bra produkttexter är en viktig del i din digitala marknadsföring av produkter eller tjänster, och har många olika fördelar, bland annat att det ger en ökad förståelse. Genom tydliga och detaljerade beskrivningar som lyfter fram produktens egenskaper kan kunderna lättare förstå vad produkten eller tjänsten innebär, vilka funktioner och fördelar den har och hur den kan vara till nytta för dem. Välskrivna texter signalerar också en hög kvalitetsnivå och professionalism som kan hjälpa kunden att våga köpa.

Påverkar din SEO och konverteringsgrad

Produkttexter som innehåller relevanta nyckelord, och har en välgjord on- och off page SEO, kan förbättra din ranking hos sökmotorerna. Det leder till ökad trafik och därmed potentiellt fler försäljningar. Proffsiga produkttexter konverterar genom att du gör det enkelt för en nyfiken besökare att bli kund. En bra produktbeskrivning kan svara på eventuella frågor och funderingar en potentiell kund kan ha, och leda dem mot ett köp.

Synergieffekter med andra marknadsföringsinsatser

Annan marknadsföring du gör kommer att leda till dina produkt- eller tjänstesidor. Och du vill inte skicka någon vidare till en halvdan sida som inte har den information besökaren är ute efter eller behöver för att kunna fatta ett beslut. Som i all annan kommunikation ska man känna igen sig i er ton och stil var man än stöter på er. Detsamma gäller för i produkttexterna, eftersom de bidrar till att stärka din företagsidentitet och vad du står för.

Vi kan hjälpa dig att skapa en genomtänkt strategi där produkttexter ingår. Hör av dig »

Minskar risken för felköp och missnöje

Ju tydligare du är i din beskrivning av en produkt, desto större chans är det att köparen gör rätt val. Ett exempel är att köpa skor online, det kan vara svårt och leder inte sällan till felköp som behöver skickas tillbaka. Genom att exempelvis erbjuda en digital storleksguide, beskriva om skon passar en bred eller smal fot, breda eller smala vader kan köparen fatta ett mer välgrundat beslut. Genom att ge exakt och tydlig information om produkten, så minskar du risken för missförstånd och därmed risken för returer.

Låt oss skriva dina produkttexter

Vi har skrivit oändligt många produkttexter för alla möjliga olika branscher, på flera olika språk. På Stockholms Skrivbyrå skriver vi produkttexter för rätt målgrupp, med läsarens bästa i åtanke. Vad har de för utmaningar, vilken information letar de efter och vad är det som gör att de tar steget till ett faktiskt köp? Vi ser till att skriva en unik text för varje produkt, som är lätt att läsa och leder till en tydlig call to action. Dessutom ser vi till att göra Googles sökspindlar glada!

Behöver du hjälp med dina produkttexter?

Hör av dig om du har produkttexter som behöver finslipas eller skrivas från grunden. Vi hjälper dig!

Läs vår blogg

Employer branding med innehåll – locka talanger med rätt budskap

30 januari, 2025|

Vill du bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke? Då kan du använda dig av employer branding-innehåll som artiklar, videor och sociala medie-inlägg. Med genuint innehåll som engagerar kan du visa varför just ditt företag är en bra [...]

Innehåll som driver konvertering – så gör du!

13 januari, 2025|

Att ta fram innehåll som driver konvertering kräver både strategi och kreativitet. Är du ansvarig för marknadsföring och kommunikation? Här kommer några tankar om hur du bäst skapar konverterande innehåll.  Oavsett om du jobbar med [...]

Till toppen