On-page SEO vs Off-page SEO
25 apr 2022
— SEO
Att SEO är viktigt vet du redan, och du har säkert kommit en bra bit på vägen i det maratonlopp som SEO faktiskt är. Att ranka högt på Google i den organiska listningen (till skillnad från köpt ranking med Google Ads) kräver konstant arbete och finlir. Det finns en risk i att fokusera så mycket på att optimera alla sidor och sökord så att man glömmer en annan viktig del av organisk SEO, nämligen det som kallas off-page SEO. Här berättar vi mer!
Vad är on-page SEO?
On-page SEO är allt du kan göra på din egen webbplats för att förbättra dess organiska ranking. För att en webbplats över huvud taget ska ranka på Google behöver den ha målsidor som matchar en specifik sökning. Det gäller alltså att Google ska tycka att olika sidor (URL:er) på er webbplats är tillräckligt intressanta för att indexera dem, alltså att skicka dit sina sökspindlar. Därför är det viktigt att göra det tydligt för Google vad dina olika sidor på webben handlar om. Det mesta av det jobbet kan enkelt göras i ditt företags admin-gränssnitt, exempelvis WordPress. Om en funktion skulle saknas där går det också att ändra direkt i HTML-koden för varje webbsida. Finns det sidor på din webb som du inte vill att Google ska indexera, så ska du inte jobba med SEO på just de sidorna.
Vad gäller sökord så börjar det med en analys vilket är ett ämne för en annan gång. En bra tumregel är att ha 1-2 primära sökord per webbsida och flera sekundära sökord.
Exempel på vad som ingår i on-page SEO
- Titel (alltså sidans namn som inte syns på själva sidan)
- Metabeskrivning (beskriver sidans innehåll, syns enbart i sökresultatet)
- Rubriker (H1, H2, H3 osv)
- Brödtext (ska vara lika mycket skriven för läsaren som för Google)
- Bilder (alt-text, filnamnet och eventuell bildtext)
- URL (den ska hållas kort och vara beskrivande med sökord i)
- Huvudmenyn (i den talar vi om för Google vilka sidor vi prioriterar)
- Internlänkar (länkar mellan olika sidor på er webb)
- Externlänkar (länkar till andra webbplatser/sidor)
En tumregel är att undvika tomma sidor och tunt innehåll på webben som inte gör någon nytta, och att aldrig puplicera text på flera sidor. De sidorna kommer nämligen ta ut varandra i Googles värld.
Vad är off-page SEO?
Off-page SEO är allt som påverkar den organiska rankingen men inte finns på er egen webbplats. Det är lätt att glömma hur starkt externa sidor påverkar hur webbsidor rankar. En bra idé är att jobba parallellt och strategiskt med både on-page och off-page SEO. Men en sak i taget, när on-page-optimeringen är på plats och rullar på så rekommenderar vi en tydlig länkstrategi som nästa steg.
Exempel på vad som ingår i off-page SEO
Framförallt handlar off-page SEO om länkar in till sidor på er webbplats. Google ser länkar som källhänvisningar och en bekräftelse på att sidans innehåll är bra, och därför är det också av betydelse vilken sida som länkar till er. Vilken sida ser Google som mest pålitlig – en som rankar högt eller en som Google inte ens har indexerat? Det är också bra om sidan som länkar till er inte har för många andra utlänkar, då blir kraften större i de få länkar som finns.
Sociala medier kan påverka din SEO, men engagemang som likes och reposts är inte direkt med i Googles algoritmer. Däremot, om content i sociala medier leder till en riktig länk kan det påverka din organiska SEO.
Det finns olika sätt att jobba med off-page SEO och det mesta kräver ett större engagemang med omvärldsbevakning och relationsbyggande. Ta fram en strategi för hur ni ska få länkar från attraktiva externa sidor, exempelvis genom att
- Göra PR i digitala kanaler – sprid information som gör att andra ser värdet i att plocka upp det och länka dit.
- Byta länkar med kunder och partners, utnyttja nuvarande relationer som ger win-win
- Betala för länkar, dock mot Googles riktlinjer så gör det med samvetet som insats.
- Producera och sprida pressreleaser, också ett bra sätt att sprida information och länkar.
- Gästblogga, dela med dig av din kunskap i utbyte mot en länk till din webb.
- Hitta sidor som skriver om er men inte länkar, och fråga om de kan göra det.
- Göra samarbeten med influencers.
SEO kräver kunskap och tålamod
Alla punkter vi beskrivit i den här artikeln skulle kunna utgöra en helt egen artikel, så mycket finns det att berätta och djupdyka i om man vill bli ett riktigt proffs på SEO. Även teknisk SEO, som vi inte har tagit upp här, är en viktig del i arbetet men ofta någonting som görs av ett företags webbyrå. Vi på Stockholms Skrivbyrå är specialister på text och därför jobbar vi framförallt med våra uppdragsgivares on-page-optimering. Vem du än väljer att rådfråga eller anlita kring er SEO är det viktigt att personen även har den bredare kunskapen om hur Google värderar information, så att helheten hänger ihop!
Kontakta oss på hej@stockholmsskrivbyyra.se om du vill ha hjälp att skriva texter som Google älskar!