Personligt varumärke på sociala medier2024-07-05T09:11:14+01:00

Personligt varumärke på sociala medier

Bygg personligt varumärke på sociala medier och driv in fler affärer

Att bygga ditt personliga varumärke i sociala medier har blivit viktigare än någonsin. Oavsett om du är vd, entreprenör, marknadschef eller expert inom ditt område. Det skapar trovärdighet, stärker varumärket på företaget där du är eller som du själv driver och driver in fler affärer för din verksamhet.

Visste du att du kan ta hjälp av en contentbyrå med ditt personliga innehåll?

Varför är det viktigt att bygga personligt varumärke på sociala medier?

Sociala medier drivs av kommunikationen mellan människor, och vare sig det är på Linkedin, Instagram eller Facebook, är det personer som människor väljer mer att lita på, snarare än företag. Rätt logiskt, eller hur?

Så, bygger du upp ditt personliga varumärke och är aktiv i de sociala kanaler där din målgrupp är, skapar du ett förtroende till dem och stärker i sin tur ditt företags varumärke. Om du gör det rätt och är aktiv med detta arbete kan det bli en väl fungerande motor som leder till nya affärer, partnerskap och mer klirr i kassan.

Vad är personligt varumärke?

Det personliga varumärket är en kombination av dina erfarenheter, kompetenser, värderingar och passioner, som du visar för omvärlden – både i verkligheten och digitalt. Viktiga delar i ett personligt varumärke är:

  1. Autenticitet: Ett äkta personligt varumärke bygger på sanningen om vem du är, dina värderingar, passioner och styrkor. Det handlar inte om att skapa en falsk bild av dig själv för omvärlden, utan snarare om att kommunicera ditt sanna jag på ett sammanhängande och övertygande sätt.
  2. Synlighet: För att ditt personliga varumärke ska ha en inverkan behöver du vara synlig. Detta kan innebära att aktivt delta i nätverk, publicera innehåll på Linkedin, delta i offentliga samtal och så vidare.
  3. Igenkänning: Genom att vara konsekvent och framställa dig själv på samma sätt över olika plattformar och i olika sammanhang, skapar du igenkänning och förtroende.
  4. Unika värden: Precis som företag har tjänster och erbjudanden, har även individer något att erbjuda. Vad är det unika värdet som du erbjuder? Vilka problem kan du lösa? Vilken expertis eller vilka insikter sitter du på?
  5. Målgrupp: Även om du inte är ett företag, snackar ditt personliga varumärke med en specifik målgrupp. Det kan vara potentiella arbetsgivare, kunder, följare eller andra stakeholders. Det är viktigt att förstå och tala direkt till dessa individer eller grupper.
  6. Uppföljning: Ditt personliga varumärke är inte statiskt. Det utvecklas och förändras med tiden, baserat på såväl framgångar och motgångar som erfarenheter. Därför är det viktigt att regelbundet reflektera över och justera hur du framställer dig och vad du lägger ut för innehåll.

Vill du ha hjälp med att hitta kärnan i ditt personliga varumärke, och sätta upp en plan för ditt innehåll? Hör av dig »

Personligt varumärke är bra för employer branding

Ditt och dina kollegors personliga varumärke kan ha en stor påverkan på ditt företags övergripande varumärke, inte minst vad gäller hur attraktiva ni är för nya talanger.

  • Ökar företagets synlighet: Ditt nätverk blir företagets nätverk. Ju starkare ditt personliga varumärke är, desto mer exponering får ditt företag.
  • Lockar nya talanger: Genom att stärka ditt personliga varumärke, kan du hjälpa ditt företag att attrahera och behålla de bästa talangerna.
  • Stärker er trovärdighet: Ditt personliga varumärke kan ge ditt företag ytterligare trovärdighet.

Få ut ditt personliga innehåll med Stockholms Skrivbyrå

Att prata om sig själv tar emot, och så känner nog många av oss. Det kanske inte känns helt naturligt att skriva inlägg om dig själv på Linkedin, eller att stå framför kameran och prata. Ibland handlar det om att det är ont om tid att få till regelbundna och intressanta inlägg.

Förutom att det du skriver om kommer att kännas mer naturligt och relevant, när du har definierat kärnan i ditt personliga varumärke, så kan du även ta hjälp av professionella skribenter. Jo, faktiskt! Vi hjälper ofta nyckelpersoner inom olika branscher att bygga deras personliga varumärken genom att spökskriva innehåll med deras egna röst. Läs mer om att anlita oss som spökskrivare eller hör av dig med en gång så hjälper vi dig framåt. 

Anlita en copywriter för ditt personliga innehåll

Läs vår blogg

Contentplan – så planerar du ditt innehåll för hösten

16 augusti, 2024|

Förmodligen vill alla i dag synas i det digitala bruset. Och många vill helst publicera innehåll ofta för att maxa synligheten. Men om innehållet inte är relevant för dina målgrupper, kommer du att lägga ner [...]

Lyckas med rörligt innehåll på sociala medier

29 februari, 2024|

Idag ser vi rörligt innehåll överallt på sociala medier – och det är kul! Det fångar ögonen, engagerar och sticker ut i bruset. Här går vi igenom fördelarna med att jobba aktivt med video som [...]

Bästa kommunikationsbyrån i Stockholm?

27 januari, 2024|

Vi får ibland höra att vi är den bästa kommunikationsbyrån i Stockholm. Det gör oss såklart väldigt glada och stolta. Oftast får vi beröm för att vi lyssnar bra, är snabba och skriver riktigt bra [...]

Till toppen