Bli proffs på SEO!
27 feb 2019
— SEO
För att hamna högt hos Google är det inte bara smart utan helt avgörande att sökmotoroptimera texter. Kanske väljer du att anlita en seo-byrå? Det kan vara smidigt på kort sikt men på längre sikt tjänar du på att själv bli proffs på seo!
En del av arbetet med content marketing går ut på att bygga upp webben med material som både läsare och sökmotorer gillar. Då minimeras även risken att tappa placeringar om ni slutar betala för sökmotoroptimering eller ren marknadsföring. Försök att få in seo i den löpande textproduktionen och ha det alltid i tanken. Med tiden blir det lika naturligt att använda rätt sökord som att sätta punkt eller komma.
Att lägga kraft på seo-texter och innehåll är ett smart och långsiktigt sätt att se till att webben hamnar långt upp i Googles sök, och stannar där. Men hur gör man? Här nedan har vi samlat det viktigaste att tänka på när ni vill komma igång och optimera era texter – och på sätt driva in fler nya affärer!
1. Gör en sökordsanalys och ta fram egna sökord
Innan ni påbörjar arbetet med skriva texter och arbeta löpande med innehållsproduktion är det viktigt att göra en analys och ta fram de sökord eller sökfraser ni vill ranka på. Först och främst är det klokt att se över vilka andra som rankar på de orden – om ni inser att konkurrensen är för stor kan det vara bättre att satsa på andra ord eller fraser. Tänk inte bara på vad era kunder självklart söker på, utan också på var ni kan vinna mark och få en högre placering.
2. Blir proffs på SEO och skriv för både målgrupp och Google
Det går inte att lura Google, så det är ingen idé att försöka. Det straffas istället med lägre rankning. Google är uppmärksam på mycket. Att använda ett sökord för frekvent kan till exempel resultera i att ni straffas och får en sämre placering, eftersom Google anser det vara fusk. Tänk på att få in sökorden så naturligt som möjligt i texten, alltså inte för ofta, men inte heller för sällan. Använd ett rikt språk, gärna med närliggande ord och synonymer till fokusnyckelorden. En svår avvägning? Absolut, men det är helt klart värt att lägga tid på att skriva texter som lockar läsaren och behagar Google.
3. Rankning är en färskvara – håll koll på hur ni ligger till
Har ni en välfylld webb, publicerar innehåll löpande och har klättrat hos sökmotorerna? Grattis, men det är inte läge att luta sig tillbaka. Rankningen är i ständig förändring och ju bättre koll ni har på hur ni ligger till, desto lättare är det att upprätthålla en god placering. Att slåss om topplaceringar är en ständigt pågående kamp, så det är en god idé att sätta rutiner för att hålla koll på hur ni rankar.
4. Uppdatera era texter och ert content regelbundet
När ni har koll på hur ni rankar och ligger till behöver ni också uppdatera ert innehåll utifrån detta. Om ni plötsligt har fått en mycket lägre placering än tidigare på ett visst sökord är det läge att se över texter och annat innehåll, och kanske ta fram nytt. Om försöker ta plats med välanvända ord eller fraser behöver det här göras ofta.
5. Häng med i svängarna!
Håll inte bara koll på hur ni ligger till utan också på vad som händer i sökmotorvärlden i stort. Google uppdaterar ständigt sina algoritmer och söksätt – vad som är bra att tänka på för att optimera er rankning kan alltså ändras från en dag till en annan, så se till att hänga med i svängarna.
Vill du ha hjälp med att skriva sökmotoroptimerade texter?
Att skriva sökmotoroptimerade texter är ett hantverk som kräver tid och kunskap. Vill du ha hjälp? Vi är copywriters som är proffs på seo, vi hjälper både egenföretagare och stora bolag med produktion av seo-texter. Släng iväg ett mejl till hej@stockholmsskrivbyra.se om du funderar på att ta hjälp.