Ordlista för digital marknadsföring – 50 begrepp att ha koll på

15 aug 2022

Ordlista för digital marknadsföring – 50 begrepp att ha koll på

Det gäller att hänga med i snacket! Här har vi skapat en ordlista från A-Ö med 50 olika begrepp inom digital marknadsföring som är bra att ha koll på om du på något sätt jobbar med marknad och kommunikation.

1. Account Based Marketing

En tillväxtstrategi som innebär att du genomför unika marknadsinsatser mot en specifik grupp. Man ser individerna, oftast på ett företag, som en enda enhet man vill bearbeta på ett särskilt sätt. Vanligast hos säljdrivna organisationer där man har för avsikt att vinna denna enhet som ett key account. 

2. Affiliate Marketing

Affiliate marketing är en metod som går ut på att annonsörer belönar publicister som skickar besökare och kunder till deras webbplats eller e-handel, genom exempelvis länkar och banners. Alltså, om du på din webbplats publicerar en annons eller länk för ett annat varumärke, som genererar leads eller köp för dem, kan du få en viss summa eller procent av de intäkter som klicken från din webbplats genererar.

3. Alt-text

En alt-text är en så kallad tagg som läggs in i HTML-koden, som beskriver vad en bild föreställer. Den här texten kan synas om bilden inte kan visas eller för besökare som använder skärmläsare. Alt-texter är en viktig del av din webbplats SEO och det är bra att inkludera nyckelord och nyckelfraser i alt-texten. Läs mer om hur optimerade bilder och alt-texter kan stärka din SEO.

4. Augmented Reality

Till skillnad från virtual reality där du tar på dig glasögon och kliver in i en virtuell värld syftar augmented reality till att förstärka och förändra element i den verkliga världen. Alla roliga filter på Tiktok och Instagram är exempel på augmented reality. Nu börjar allt fler företag, inte minst e-handlar att använda AR för att visa upp sina produkter på ett mer interaktivt sätt.

5. A/B-test

Ett A/B-test gör du när du vill testa två olika versioner av något för att se vilken version som ger bäst resultat. Till exempel kan du testa två olika annonser, mejlutskick eller landningssidor mot varandra, eller två knappar med olika copy. Ett utmärkt sätt att svart på vitt se vad som fungerar!

6. B2B

B2B står för Business-to-Business, och med det menas att företag säljer produkter och tjänster mellan varandra, och inte till någon slutkonsument. Så här tar du din B2B-marknadsföring till nästa nivå.

7. B2C

B2C står för Business-to-Consumer, alltså ett begrepp för företag som säljer produkter och tjänster till konsumenter.

8. Bounce Rate

Bounce rate, eller avvisningsfrekvens på svenska, är nyckeltalet som visar hur många procent av dina besökare som lämnar webbplatsen utan att interagera med något av innehållet, till exempel klicka vidare till en annan sida på webbplatsen. En bra siffra att titta på om du vill analysera inkommande trafik till din webb.

9. Call to Action

CTA:n är det du vill att webbplatsens besökare ska göra. Oftast vill du ju nåt mer än att de ska kika runt för att sedan lämna sidan utan vidare action. Några exempel på vanliga CTA är “Köp nu”, “Prenumerera”, “Ladda ned” eller “Klicka här”. Här svarar vi på varför du ska jobba med call to actions.

10. CMS (Content Management System)

Ett CMS är det system, alltså den plattform, som en webbplats är byggd i. Exempel på ett vanligt CMS är WordPress.

11. Content Marketing

Content Marketing, översatt till innehållsmarknadsföring, bygger på att skapa förtroende och lojalitet hos målgruppen genom att dela relevant och värdeskapande innehåll. Det kan handla om texten på din webb, bilderna på din Instagram, tutorials på YouTube eller dina nedladdningsbara white papers. Allt content ska vara bjussigt och till nytta för mottagaren. Vi på Stockholms Skrivbyrå brinner för Content Marketing och vi jobbar dagligen med att skapa värdeskapande innehåll som driver affärer. Läs mer om Content Marketing och hur vi jobbar här.

12. CPC (Cost Per Click)

Mätvärdet för den kostnad du betalar när någon klickar på din annons/banner.

13. CPE (Cost Per Engagement)

Till skillnad från CPC som endast mäter kostnaden för klick mäter CPE den kostnad för när någon aktivt engagerar sig i din annons/banner. Det kan exempelvis vara att du har en video i din annons som går att spela upp, eller att det går att fylla i ett formulär.

14. CPL (Cost Per Lead)

Mätvärdet för den kostnad du betalar varje gång någon lämnar sina kontaktuppgifter.

15. CPM (Cost Per Thousand Impressions)

Mätvärdet för den kostnad du betalar när din annons har visats 1 000 gånger.

16. Customer Experience

Customer Experience, eller kundupplevelse på svenska, har blivit ett allt viktigare begrepp inom marknadsföring. Kundupplevelsen blir mer och mer digital och då är det avgörande att vi förstår kundens förväntningar i olika delar av kundresan, så att vi kan leverera en bra upplevelse. Annars kommer de snabbt gå till en konkurrent, eller hur?

17. Exponering

Exponering är mätvärdet för hur många gånger en annons eller annat innehåll har visats eller setts. Hög exponering är bra, men inte utan att det genererar leads eller köp.

18. Google Ads

Google Ads är Googles annonsverktyg. Det är annonserna du kan se högst upp eller längst ner i sökresultatet. Tidigare hette det Google AdWords. En mycket effektiv metod för att få ökad synlighet på Google snabbt, utan att det kostar för mycket. Så lyckas du med Google Ads.

19. Growth Marketing

I vår snabbt föränderliga digitala värld inser allt fler företag att det gäller att vara rörlig och följsam. Annars riskerar tillväxten att stagnera. Därför har det blivit mer vanligt att testa sig fram med olika metoder för att hela tiden optimera sin digitala kommunikation. Det är precis vad Growth Marketing handlar om; att analysera data i syfte att optimera. I det här inlägget tipsar vi om hur du kommer igång med Growth Marketing.

20. Hashtag

Hashtags används på sociala medier för att göra inlägg sökbara och gruppera dem i olika kategorier. Hashtags kan vara ett jättebra sätt att få spridning av ditt innehåll till rätt målgrupp, så länge du gör det rätt och med måtta. Hashtags betyder mer eller mindre beroende på vilken plattform du är på.

21. Inbound Marketing

Medan traditionellt sälj handlar om att söka upp den potentiella kunden och genast presentera en produkt eller tjänst handlar Inbound Marketing om att skapa värdefullt innehåll som leder mottagaren till att vilja veta mer. Mottagaren ska ledas in i säljtratten och komma ut på andra sidan, som en nöjd ny kund. Vill du veta mer om Inbound Marketing?

22. Influencer Marketing

Influencer Marketing går ut på att ett företag betalar en influencer eller någon annan inflytelserik person för att marknadsföra deras produkter eller tjänster i sina kanaler. En skicklig sådan har inte sällan ett stort inflytande över sina följare. En utmärkt metod för att skapa trovärdighet kring varumärke och driva försäljning.

23. Konvertering

Konvertering är vad som sker när en besökare på din webbplats gör det du vill, det kan vara att köpa något, ladda ner en fil eller anmäla sig till nyhetsbrevet.

24. KPI (Key Performance Indicator)

Ett nyckelvärde som visar hur dina kampanjer presterar.

25. Leads

Ett “lead” är en person eller ett företag som visat intresse för dina produkter eller tjänster på något sätt. Det kan exempelvis vara att de tar kontakt eller laddar ner en guide. Leads kan vara varma eller kalla, oavsett ska de bearbetas!

26. Marketing Automation

Marketing Automation är ett verktyg som automatiserar delar av marknadsföringen baserat på kunders beteenden, och det gör det enklare att skapa relevant innehåll, som hjälper kunden vidare i köpresan. Möjligheterna är oändliga med ett MA-verktyg. Det kan göra allt från att skapa e-postutskick bestående av riktade specialerbjudanden till specifika kunder, till att rikta kommunikation till personer som lämnat saker i varukorgen på din webbhandel utan att sluföra köpet.

27. Meta-texter

En meta-text, eller meta-description, är en kort beskrivning som ger besökaren på Google en uppfattning om vad sidan handlar om, utan att klicka på länken. Det är alltså en text som enbart syns i sökresultaten, inte på själva webbplatsen. För goda SEO-resultat behöver du alltid ha en unik meta-text för varje sida och inlägg på din webbplats, som dessutom bör innehålla relevanta nyckelord. Nedan ser du exempel på hur en meta-text kan se ut:

digital-marknadsforing-meta-text

28. Native advertising

Native-annonser är köpt redaktionellt innehåll, ofta i form är textannonser med bilder, som liknar artiklar och smälter in bland webbplatsens övriga innehåll. Ofta står det “annons” någonstans bredvid artikeln.

29. Off-page SEO

Off-page SEO innebär all den SEO som inte finns på din egen webb, men som  påverkar din organiska ranking på Google. Det främsta exemplet på Off-page SEO är länkar som leder in till din webbplats, i Googles värld fungerar det som bevis på att din sida är någon av intresse. 

30. On-page SEO

On-page SEO är allt du gör på din egen webbplats för att ranka högre på Google. Exempel är page title, rubriker, brödtext, alt-text, meta, internlänkar etc. Fördjupa dig i off-page SEO och on-page SEO.

31. Omnichannel

Omnichannel är en strategi som går ut på att du använder många relevanta kanaler för att skapa en sammanhållen upplevelse i alla kanaler, vare sig man klickar sig in på din webbplats, på sociala medier, ringer eller besöker en butik. Det ska kännas bekant och relevant! För att lyckas med omnichannel behöver du veta en del om dina kunder.

32. Persona

En persona är en fiktiv person som du själv skapar, som beskriver en typisk kund. Personas är jättebra för att lättare kunna skapa innehåll som når fram till målgruppen. Ofta har man flera personas med olika behov eller som befinner sig i olika mognadsfaser. De behöver olika typer av information och kommunikation. Fördjupa dig i personas och hur du skapar dem.

33. Pixel

Ordet pixel förknippar du säkert med pixlarna i en bild, men även inom marknadsföring används ordet pixel. En pixel är en spårningskod som används för att spåra besökares handlingar på en webbplats. En pixel är användbar för att till exempel återannonsera mot en besökare som du vet har gjort en viss åtgärd på din webbplats.

34. Programmatic advertising

En automatiserad köpprocess av annonsutrymme, som innebär att datorn sköter köpet av annonseringen åt dig, istället för att du gör det manuellt. Det är numera det vanligaste sättet att köpa displayannonsering.

35. Reach/Räckvidd

Räckvidd visar hur många personer som har sett din annons minst en gång under en kampanjen.

36. Remarketing och retargeting

Remarketing eller retargeting innebär att du riktar annonser enbart mot personer som redan har interagerat på din webb eller app tidigare.

37. ROAS (Return On Ad Spend)

ROAS är ett mätvärde som visar hur mycket intäkter du fått av det som du har investerat.

38. ROI (Return On Investment)

ROI är ett mätvärde som visar dina intäkter av det som du har investerat, och då inkluderar det alla typer av kostnader som rör den aktiviteten. Return on Investment är alltså ROAS plus andra investeringar i aktiviteter med samma mål.

39. ROMI (Return On Marketing Investment)

ROMI är ett mätvärde som visar kostnadseffektiviteten hos en marknadsföringskampanj i syfte att underlätta beslut för framtida investeringar. Med ROMI kan du mäta hur dina investeringar påverkar dina intäkter, och vilka kanaler som ger dig vinst och vilka som inte gör det.

40. SEA (Search Engine Advertising)

SEA är ett samlingsbegrepp för all typ av betald marknadsföring hos sökmotorer, till exempel Google Ads.

41. SEO (Search Engine Optimization) och SEM (Search Engine Marketing)

SEO, eller sökmotoroptimering, innebär att du optimerar din webbplats för att rankas bättre i sökmotorerna. Detta gör du bland annat genom att skapa innehåll på din webbplats med sökord som du vet att din målgrupp söker på. SEO kallas ofta för organisk ranking eller förtjänad synlighet. SEM är ett samlingsbegrepp all marknadsföring du gör i sökmotorer, det vill säga både sökmotoroptimering och betald annonsering. På Stockholms Skrivbyrå vurmar vi starkt för SEO. Läs mer om SEO och hur vi jobbar med det.

42. SERP (Search Engine Results Pages)

SERP är det resultat som visas om du googlar en fras eller ett sökord och SERPen består av flera olika delar. Framförallt visas webbsidor som bäst matchar sökordet, annonser och SERP features. SERP features är olika utdrag från webbplatser som Google plockar ut som relevanta. Det kan till exempel vara faktautdrag som ger svar på en fråga, videoklipp eller bilder.

43. Social selling

Social selling betyder att du är lyhörd inför hur människor på sociala medier pratar kring ditt varumärke eller din bransch. Det handlar om att interagera på rätt sätt i sociala kanaler för att skapa relationer, engagera och sälja. 

44. Storytelling

Storytelling handlar om att du förmedlar ett budskap genom en berättelse som engagerar mottagaren. Kanske vill du förmedla era värderingar som företag och på så sätt skapa en relation med era potentiella kunder.

45. Tone-of-voice

Tone-of-voice, tonläge eller tonalitet på svenska, är ett företags röst som skapar en känsla för ett varumärke. Tonläget avgör hur du uppfattas av din målgrupp. Det är en grundläggande och viktig del av varumärkesarbetet för att skapa långsiktiga kundrelationer och vinna mottagarens förtroende. Här kan du läsa mer om tone-of-voice och hur du skapar en tonlägesmanual. 

46. Tredjepartscookies

Tredjepartscookies, eller tredjepartskakor, är data om personers surfbeteende som skickas till en tredje part, och det används för till exempel riktad marknadsföring i form av annonser. Ett problem med med dessa kakor är att det sker en automatisk insamling av data, som ofta inte användaren har fått chans att bestämma om de vill dela med sig av eller inte. De cookies du nästan alltid får godkänna när du surfar in på en ny sida är förstapartskakor som samlar in och skickar data om ditt surfbeteende till den som äger den webbplats du besöker. Därför har Google nu beslutat att slopa tredjepartscookies för att värna om personers integritet.

47. UGC (user generated content)

UGC, det vill säga användargenererat innehåll, står för det innehåll som dina kunder själva delar om dina produkter eller tjänster. Det kan till exempel vara inlägg på Instagram, videos på Tiktok, eller recensioner och blogginlägg. UGC-innehåll är superbra för att dela vidare i företagets kanaler!

48. UX-writing

Medan UX-design handlar om att guida med bild och form, handlar UX-writing om att vägleda med ord. Genom att utgå från användarens beteende skapar en UX-writer mikrocopy som är vägledande och enkel att förstå och får användaren att konvertera på en webbplats eller i en app. Det kan exempelvis vara knappar, menyer och felkoder. Läs mer om UX-writing på bloggen.

49. Webbinarium

Ett webbinarium, på engelska webinar, är kort och gott ett seminarium som du sänder via webben, via exempelvis Zoom, där inte sällan deltagarna får interagera genom att ställa frågor som rör ämnet. Att anordna webbinarium är ett bra sätt att marknadsföra ert företag och skapa ett förtroende för dina kunder.

50. White paper

Ett white paper är ett nedladdningsbart dokument, ofta i form av en PDF och inte sällan i utbyte mot en mailadress. Genom att bjuda på din kunskap i en matnyttig form, skapar du förtroende och en relation till dina kunder. Ett utmärkt format främst inom B2B-marknadsföring och ofta en del av en Inbound Marketing-strategi. Ta reda på skillnaden mellan white papers, guider och e-böcker.