Vad är omnichannel och varför ska det bli en del av din marknadsstrategi?

Vad är omnichannel och varför ska det bli en del av din marknadsstrategi?

I den här texten går vi igenom grunderna i hur du jobbar med omnichannel. Det är ett begrepp som det inte pratas om tillräckligt mycket, kanske för att det är en självklarhet? För era kunder är det garanterat en hygienfaktor, så det är en god idé att utvärdera om det är rätt sätt för er att jobba med kommunikationen.

Omnichannel – ett av många begrepp att ha koll på

Idag finns en uppsjö av begrepp inom marknadsföring och kommunikation, och nya tillkommer var och varannan dag. Det kan vara svårt att hänga med i lingot och ännu svårare att navigera bland kommunikationsstrategier, marknadsföringsmetoder och kanalval. Vad är relevant för just dig och ditt företag? Vilka tåg ska du hoppa på? Eller har tåget redan gått? Att skapa en långsiktig strategi som är möjlig att följa och som ger resultat är konststycke – och fullt möjligt! Omnichannel är inte ett nytt begrepp men något vi på Stockholms Skrivbyrå upplever att få har koll på. Så låt oss reda ut om det bör vara en del av just din strategi.

Vad är omnichannel?

Omni betyder alla på latin. Och det handlar kort och gott om att du använder alla relevanta kanaler för att skapa en sömlös kundupplevelse. Du sätter kunden i fokus och ser till att de får en sammanhållen upplevelse, vare sig de klickar sig in på er webbplats, hör av sig till er på Facebook, får ett e-postutskick, ringer kundtjänst eller besöker er fysiska butik. Det här är faktiskt mer eller mindre vad kunden förväntar sig idag; att få samma nivå av service och bemötande av ett företag, oavsett hur de vänder sig till er. De tänker inte i kanaler, utan de ser varumärket som en helhet, och det bör du också göra.

Vad behöver jag göra för att komma igång?

För att kunna ge dina kunder en sammanhållen upplevelse i alla kanaler och i alla led av kundresan, behöver du först och främst skaffa dig insikter om dina kunder och förstå deras behov såväl som beteenden. Olika avdelningar behöver samarbeta tätt för att dela insikter och kunskap om kundens behov och beteenden i olika kanaler. Som en del av er omnichannel-strategi behöver ni också se över er närvaro på sociala medier och hur kunderna bemöts på kundservice.

Ett gemensamt tonläge är a och o

Hela verksamheten behöver använda samma tonläge i kommunikationen. Ni bör alltså vara överens om vilka begrepp och uttryck som ni använder, vare sig det är erbjudanden eller branschspecifika termer. Vi på Stockholms Skrivbyrå hjälper kommunikationsteam att hitta sitt tonläge. Tillsammans arbetar vi fram en tonlägesmanual som hela verksamheten kan använda. Hör av dig så pratar vi mer om hur vi kan hjälpa dig att nå hela vägen fram med kommunikationen.

Missa inte vår guide om Inbound Marketing

Ladda gärna ner vår guide om Inbound Marketing – marknadsföringsmetoden som går ut på att skapa relevant innehåll till rätt målgrupp, vid rätt tillfälle.