Guider, e-böcker och white papers – vad är vad?
07 feb 2020
Guider, e-böcker och white papers är alla olika typer av fördjupningtexter som lever på internet som nedladdningsbara dokument. Kanske har du själv laddat ner dem någon gång. Men vad är syftet med dessa informationsrika dokument och för vem gör de nytta? Här går vi igenom vad guider, e-böcker och white papers egentligen är och när de bör användas för att fånga din läsares intresse.
Lika som bär – eller?
Är det någon skillnad på de tre olika formaten? Gemensamt är att livslängden på dem är lång. Eftersom de aldrig går i tryck kan de uppdateras frekvent så fort ny information tillkommer. En guide, e-bok eller white paper är alltid tillgänglig för läsaren då den kan nås från vilken mobil enhet som helst; i och med det tar den ingen större plats än vad din mobil, laptop eller läsplatta gör. Dessutom är det ett mer klimatsmart val än pappersformen.
E-böcker, guider och white papers – navet i Inbound Marketing
Trots sina olikheter i utformning och innehåll, har dessa tre termer alla ett gemensamt syfte – att locka till sig leads genom att få din persona att ladda ner materialet och lämna sin mailadress som du sedan kan använda för att konvertera ditt lead till en kund. Detta är ett viktigt steg inom Inbound Marketing. Hela hemligheten är att skapa relevant material som läsaren vill engagera sig i och på så sätt locka till kontakt.
Guider
En guide kan vara det ultimata sättet för dig att locka till dig användare och få dem att enklare förstå ditt budskap. En guide är ett kort, nedladdningsbart dokument, ofta inte längre än en sida, som agerar som en sorts lathund eller lättöverskådlig manual. Det är inte ovanligt att en guide består av en punktlista med snabba steg eller tydliga tips och tricks – allt för att du som läsare enkelt ska kunna ta till dig informationen. Här är några punkter som kan vara bra att tänka på när du skriver en guide:
- Var kort och koncis – här är det inte läge att vara långrandig
- Ge tydliga tips och snabba steg som gör det enkelt för läsaren att förstå vad du är ute efter
- Ha ett hjälpsamt och enkelt språk med en ”lätt-som-en-plätt”-tonalitet
E-böcker
En e-bok är ett längre textmaterial med fokus på att utbilda läsaren eller introducera den till ett speciellt ämne, koncept eller en service. I och med att en e-bok flödar online och därmed kan produceras mer effektivt än en bok i pappersformat, gör det att läsaren också snabbare kan få information om aktuella händelser och frågor i en e-bok. En e-bok är också globalt sökbar och kan läsas av otaliga mängder människor samtidigt. Till skillnad från en guide eller ett white paper, läses e-boken dock mer som en vanlig bok, med sidbrytningar, innehållsförteckning och en layout som för innehållet vidare. Ha följande punkter i åtanke om du ska producera en e-bok:
- Gör om ett komplext ämne till något som är lättare för läsaren att förstå och integrera med
- Ge information på ett visuellt tillfredsställande sätt så du inte tappar läsaren på vägen
- Se till att text och bilder samverkar i att framföra ditt budskap
White papers
Ett white paper används frekvent inom företagsvärlden som en slags handbok för problemlösning. I ett white paper presenterar du som expert ett problem eller en potentiell utmaning för dina kunder som du sedan ger en lösning på – med syfte att underlätta för läsaren. Traditionellt har white papers en ganska formell ton, men viktigt är så klart att tänka på din önskade målgrupp när du skriver. Följande saker kan vara värdefulla att tänka på när du skapar material till ett white paper:
- Möt din önskade läsare genom att anpassa ditt innehåll efter dess kunskapsnivå
- Fundera på målet med ditt white paper och skriv därefter – vad vill du att läsaren ska göra när de läst materialet?
- Fokusera på att delge kunskap om problemet kunden ställs inför utan att bli för säljig
Läs vår steg-för-steg guide om hur du skriver ett white paper här!
Vill du veta mer?
Vi på Stockholms Skrivbyrå skriver, bearbetar och översätter ofta guider, e-böcker och white papers för våra egna kanaler och våra kunders. Vill du ha hjälp med att producera något av ovanstående material till din organisation? Kontakta oss på hej@stockholmsskrivbyra.se så pratar vi mer!