Google Ads – annonsera och lyckas

19 jan 2022

Google Ads – annonsera och lyckas

För den som snabbt vill se bättre resultat på Google är Google Ads ett effektivt sätt. På Skrivbyrån vurmar vi även för långsiktig SEO, så kallad ”förtjänad” SEO, och att jobba med en kombination av dessa två är oftast det bästa. Här förklarar vi kort hur du kan nå bättre resultat med hjälp av Google Ads.

När ska man annonsera på Google?

Google Ads är ett verktyg för den som vill:

  • marknadsföra produkter och tjänster och bygga sitt varumärke
  • driva försäljning och få fler nya kunder
  • se tydliga resultat och öka avkastningen

Vad är Google Ads?

Google Ads är Googles annonsverktyg. Den här typen av annonser är de du brukar se först i sökresultatet när du googlar. Annonserna visas både högst upp och längst ner hos Google och de är markerade som annonser. Tidigare hette Google Ads Google AdWords.

Om du till exempel säljer grytlappar och en potentiell kund Googlar efter grytlappar kan du med hjälp av Google Ads köpa annonsering som gör att dina grytlappar dyker upp i sökmotorns listning. Dessutom kan dina annonser lägga sig före de organiska träffarna. Du når alltså fram till kunder som söker efter just det du erbjuder och som redan är köpklara. Du kan även försöka locka kunder genom att se till att din annons om grytlappar dyker upp om någon googlar på till exempel “presenttips för matlagningsintresserad”. Möjligheterna är oändliga.

Google Ads – verktyget för dig som vill hålla koll

Eftersom Google Ads har verktyg för mätning och utvärdering kan du bygga dina kampanjer på fakta. Det går bland annat att nå rätt målgrupper, vid rätt tillfälle och du kan ganska snabbt se om din annonsering ger väntat resultat. Om inte justerar du målgrupp, tidpunkt eller innehåll tills du får det resultat du önskar.

Kom igång och börja annonsera

Det kan verka lite krångligt att komma igång, men när du väl har tagit dig igenom arbetet med att sätta upp ett Google Ads-konto är det värt det. Att synas på Google är ett måste idag. Och att ha annonser på Google ökar dina möjligheter att nå fram till rätt målgrupper och nå nya kunder. Den här typen av annonsering har blivit en självklar del av digital marknadsföring och är ett träffsäkert sätt att träffa rätt och få hög avkastning på annonspengarna.

Vad kostar Google Ads?

Betala per klick. Du betalar bara när någon faktiskt klickar på annonsen och du har full koll på om annonseringen lönar sig eller inte. Vad ett klick kostar varierar. Du sätter själv din klickbudget och kan välja hur den ska spenderas. Priserna avgörs beroende på vad du och andra annonsörer är beredda att betala. Så man kan säga att olika sökord kostar olika mycket. Populära sökord och fraser kostar mer.

Hur lyckas man med Google Ads?

  1. Sökordsanalys

    Först och främst behöver du bestämma vilka sökord du ska satsa på. Genom att göra en sökordsanalys får du insikt om vilka sökord som lockar de besökare du vill nå. Många klick betyder inte alltid önskat resultat. Det gäller ju att rätt människor klickar och att informationen de möts av stämmer överens med förväntningarna. Om du vill sälja något behöver du lista ut hur du lockar rätt människor vid rätt tidpunkt.

  2. Kampanjstruktur

    Google Ads är strukutrerat i tre lager: konto, kampanjer och annonsgrupper. Att sätta upp en kampanjstruktur är grunden för att lyckas med annonseringen. Den här strukturen är till hjälp för att tänka igenom sökord, innehållet i annonserna kopplat till målgrupp och målsidor för olika annonser. Med en väl uppsatt struktur kan du följa resultat över tid, så se till att strukturen blir rätt från början. Om du möblerar om efter en tid kan du förlora värdefull data.

  3. Texter till Google Ads

    Utifrån sökord och tänkta målgrupper gäller det nu att skriva texter som driver rätt typ av trafik. Det bästa är att ta fram några olika varianter på copy och testa vilket innehåll som ger bäst resultat. Ibland kan meningsbyggnad, små ord eller till och med valet mellan punkt och utropstecken göra skillnad! Google Ads statistik gör att du kan testa vad som funkar bäst för just ditt erbjudande och dina målgrupper.

Se till att Google Ads-annonseringen verkligen ger resultat

För att kunna dra riktig nytta av din annonsering behöver du se till att trafiken som kommer från Google hamnar på rätt plats. Kanske har du själv varit med om att du klickar på en länk som intresserar dig, men att du sedan har svårt att hitta rätt information på sidan du kommer till? Det är annonspengar i sjön.

Landningssidor och kampanjsidor

Vi på Skrivbyrån hjälper gärna till att tänka igenom landningssidor så att de besökare som kommer via Google Ads får exakt vad de behöver och söker efter. Var befinner sig besökaren i köpresan? Handlar personen på impuls eller erbjuder du något som kräver eftertanke? Sitter personerna oftast vid stationära eller mobila enheter? Det gäller att ta vara på all fakta du har för att kunna skapa innehåll som verkligen passar. Vi hjälper gärna till att skriva texter som driver affärer. Kanske behöver du kampanjsidor, produkttexter, artiklar, blogginlägg, guider eller e-böcker som gör att besökarna kommer vidare i sin köpresa?

Med hjälp av Google Analytics kan du sedan få ännu större kunskap om hur dina besökare beter sig på din webbplats. Dra nytta av det. När du lär känna dina besökare blir det lättare att välja rätt saker att fokusera på och skriva om framöver.

Behöver du texter till Google Ads?

Vi skriver gärna annonstexter till Google Ads, som passar dina målgrupper och ditt erbjudande. Om du vill ha hjälp med att skriva SEO-texter som hjälper er att ranka organiskt på Google kan vi också hjälpa till. Det bästa är som sagt att kombinera betald och förtjänad synlighet hos Google. Här kan du läsa mer om SEO. Och här kommer du i kontakt med oss.