Vad är call to action och varför behövs det?
15 feb 2022
Call to action, eller CTA, är ett vedertaget begrepp och en hygienfaktor för många, men långt ifrån en självklarhet om man inte dagligen jobbar med digital marknadsföring. Hör du kanske till den skara som har hört talas om begreppet men vill friska upp minnet för att få lite extra koll?
Vi går igenom vad en call to action är, varför det behövs och hur man skriver en som funkar:
- Definiera målgrupp – vem ska du nå ut till?
- Bestäm mål och syfte – vad vill du uppnå?
- Var tydlig med nästa steg
- Var konkret och lockande
- Välj utformning och placering med omsorg
- Mät och analysera dina CTA:er
Vad är en call to action?
Call to action kan man krasst översätta till uppmaning till handling. Sitt engelska namn till trots, använder vi begreppet flitigt även i Sverige. Denna uppmaning är en fras, knapp, bild eller länk som du använder för att besökaren ska klicka sig vidare. Inom inbound marketing används CTA:er flitigt för att ta mottagaren vidare i köpresan, till exempelvis en guide eller ett whitepaper. En call to action spelar också en stor roll inom digital annonsering, då den mer eller mindre utgör annonsens viktigaste del.
Hur du formulerar din call to action avgörs helt och hållet av syftet, målet och målgruppen. Du ska med andra ord bygga din CTA utifrån dessa byggstenar. Vi går in på det längre ner i inlägget.
Varför ska man skriva call to action?
Om du har publicerat ett blogginlägg, en banner, text eller video på er webbplats eller på era sociala medier, vill du att mottagaren ska göra någonting när hen har läst eller tittat klart, inte sant? Det är här din call to action ska spela huvudrollen. Den ska leda just till action. Den ska uppmana läsaren att göra det du vill. Det kan till exempel vara:
- Ladda ner en guide
- Köpa dina produkter och tjänster
- Gilla eller dela ditt innehåll
- Läsa ett annat blogginlägg
6 tips för att skriva effektiva call to actions:
1. Definiera målgrupp – vem vill du nå ut till?
Innan du skapar ditt content ska du ha klart för dig vem som ska ta del av innehållet. Vem är mottagaren? Beroende på vem du pratar med ska du anpassa tonläge såväl som innehåll för att locka och väcka så stort intresse som möjligt.
2. Sätt ett mål – vad vill du uppnå med din CTA?
Vad vill du uppnå med din CTA? Vill du öka trafiken till din blogg eller föra kunden vidare i kundresan, till en guide eller ett kontaktformulär? Detta avgör hur du formulerar din CTA.
3. Var tydlig med nästa steg
Du ska vara tydlig med var användaren hamnar när de klickar på knappen eller länken. Det kan till exempel vara “Gå till varukorgen” eller “Ta mig till inlägget om call to action”. Förutom att du ska vara tydlig med vad som händer i nästa steg kan det vara bra att lägga till vad mottagaren får genom att klicka sig vidare. Exempelvis “Jag vill veta mer om call to action” eller “Jag vill bli kontaktad”.
4. Var konkret och lockande
En CTA som lockar besökarens uppmärksamhet är varken för lång eller för kort. Att bara skriva “läs mer” är kort och koncist men det säger ingenting om vad nästa steg innebär och vad man får genom att klicka. Var konkret och fokusera på att använda kraftfulla ord och fraser som lockar. Till exempel:
- “Ta reda på hur en call to action kan öka din försäljning”
- “Ladda ner den kostnadsfria guiden om Inbound Marketing”
5. Välj utformning och placering med omsorg
Din uppmaning får gärna sticka ut från resten av innehållet, i form av en knapp eller i fetad text, utan att överdriva förstås. Placera CTA:n där du tror att den syns bäst. I ett blogginlägg är det naturligt att placera den i slutet av inlägget. Har du en produktsida kanske CTA:n ska vara synlig högt upp på sidan?
6. Mät och analysera dina CTA:er
För att veta hur effektiva din CTA:er är kan du analysera resultaten i ett analysverktyg, exempelvis Google Analytics. Du kan även A/B-testa dina texter med olika utformning och därmed avgöra vilka som fungerar bäst. Kanske en grön knapp fungerar bättre än en röd?
Vill du hjälp med att skriva lockande call to actions?
Vi hoppas att det här har gett dig en och annan idé om vad call to actions innebär och hur du utformar dem. Vill du ta hjälp av en professionell skribent som kan skriva lockande och engagerande texter, hör av dig till oss!