Vad är growth marketing – och 4 tips för att lyckas

Vad är growth marketing – och 4 tips för att lyckas

Det pratas om growth marketing. Ett spännande koncept inom digital marknadsföring som bygger på att skapa tillväxt. Så vad innebär det egentligen och varför är det på tapeten just nu? Är det bara en tillfällig trend eller en strategi som är här för att stanna?

Vad är growth marketing?

Som marknadsförare är ditt främsta mål att förmedla rätt budskap, till rätt person, vid rätt tillfälle och i rätt kanal, eller hur? Tiotusenkronorsfrågan är hur man lyckas. Här kommer growth marketing in i bilden. Det handlar om att experimentera, analysera, testa och optimera sina marknadsföringsinsatser för att lära sig om vad som fungerar och inte – och därmed skapa en lönsamhet som håller i sig på lång sikt. 

Termen myntades av entreprenören Sean Ellis 2010, när han behövde en ny person i sitt marknadsteam. Han letade främst efter någon som kunde lösa den stora frågan; hur kan jag utöka min användarbas så snabbt som möjligt? Hur skapar jag “growth” snabbt?

Varför growth marketing?

Traditionell marknadsföring bygger ofta på samma beprövade tekniker för att nå kunder. Det kanske ger resultat, men avkastningen kommer sannolikt att minska med tiden – du ändrar inte din strategi, även när konsumenternas intressen förändras. I den snabbföränderliga digitala världen finns det inte tid eller pengar att fokusera på något som inte funkar.

För att vårt innehåll ska fungera idag måste vi ta hänsyn till intressen, tidigare beteenden och behov hos målgrupperna utifrån var de befinner sig i köpresan. Därför ser vi att Growth Marketing är en naturlig utveckling av traditionell marknadsföring.

Fördelar med att jobba med Growth Marketing:

  • Du tar smartare beslut
  • Du bygger ditt varumärke
  • Du kan ändra strategin vartefter
  • Du får mer träffsäkra resultat

Går hand i hand med content marketing

Länge har content marketing och inbound marketing varit populära marknadsföringsmetoder. Idén med dessa är att bjuda på kunskap i form av innehåll som ska möta målgruppens behov, snarare än att direkt kommunicera företagets erbjudanden. 

Tanken är inte att growth marketing ska ersätta dessa, de går nämligen hand i hand och ibland även in i varandra. Precis som Content Marketing handlar Growth Marketing om att locka rätt typ av kunder som kommer att bli lojala ditt varumärke, genom att dela det innehåll som de själva vill ta del av. Och precis som inom Inbound Marketing är alla steg i kundresan viktiga, och du optimerar varje del och varje kanal för att skapa tillväxt. Smart och egentligen ganska självklart, eller hur?

Growth marketing är en särskilt populär strategi bland startupföretag, för att du med knappa resurser kan hitta kreativa sätt att skapa tillväxt, och det snabbt. Även etablerade företag kan förstås använda sig av growth marketing och låta det bli en del av den befintliga strategin, och jobbar du redan efter Content Marketing-metoden, blir det desto lättare.

4 tips för att lyckas med growth marketing

1. Få med alla på tåget

För att du ska få ut det mesta och bästa av Growth Marketing är det först och främst viktigt att alla inblandade förstår nyttan, vad det innebär och kanske framförallt ser vilka möjligheter det öppnar upp när ni vågar testa på olika sätt! 

2. Våga misslyckas

Att testa olika budskap, mot olika kanaler och målgrupper handlar om att se vad som fungerar, och även vad som inte fungerar. Ni måste våga misslyckas. Det kan mycket väl hända att ni testar tio olika saker, varav två eller tre faktiskt ger resultat. 

3. Jobba datadrivet

Förutom att ha en nyfikenhet för att testa er fram bör alla i teamet tänka datadrivet och låta siffrorna styra besluten. Och det gäller att mäta rätt. Välj era viktigaste nyckeltal och låt dessa vara i fokus.

4. Utvärdera era insatser

Då människors beteenden och behov ständigt förändras bör ni alltid utvärdera era insatser och ständigt testa nya metoder, optimera det som fungerar mindre bra och sluta med det som inte längre ger rätt resultat.

Lycka till!

Vill du hjälp med ditt innehåll?

Stockholms Skrivbyrå hjälper företag, stora som små att ta sitt innehåll till nästa nivå. Vill du veta mer om hur vi jobbar och hur du kan använda dig av metoder som growth marketing och montent marketing på bästa sätt? Hör av dig till oss här.