Så tar du din B2B-marknadsföring till nästa nivå

10 nov 2021

Så tar du din B2B-marknadsföring till nästa nivå

De senaste åren har det hänt mycket inom digital marknadsföring, och pandemin har skyndat på utvecklingen ännu mer. Företag som jobbar inom B2B har mött nya utmaningar. På samma gång som det öppnat för nya sätt att driva affärer digitalt. Så vad är det man kan göra för att utnyttja de här möjligheterna på bästa sätt? Vi har samlat några saker att ha koll på och tips för dig som vill ta din marknadsföring till nästa nivå.

Lägg extra kärlek på webbplatsen – konvertera mer

För många B2B-företag sker försäljningen till största del på webben. Därför är det inte konstigt att en snygg och lättnavigerad webbplats är a och o för att öka konvertering och driva fler affärer. Potentiella kunder googlar en hel del innan de bestämmer sig för att att välja leverantör eller samarbetspartner. Därför är det viktigt att sökordsoptimera webben efter passande sökfraser. Och det gäller inte bara att ranka högt på rätt sökfraser. Innehållet måste också locka och möta kunder som befinner sig i olika skeden av köpresan.

Tips på hur ni kan optimera er webbplats:

  • Ha en blogg eller nyhetssida som ni uppdaterar frekvent med SEO-anpassat och intressant innehåll. Längre köpresor kräver mer kunskapsdelning och relationsskapande innehåll.
  • Tydlig stuktur med kontaktuppgifter, kontaktformulär och engagerande call to actions. Det ska vara lätt att förstå hur man klickar sig vidare och hur man kontaktar er!
  • Anpassa webben efter både små och stora skärmar. Det ska se bra ut och vara lätt att navigera oavsett om man sitter på telefonen eller vid datorn.
  • Säkerställ att webben laddar snabbt. Sega sajter gillar ingen och det påverkar dessutom er ranking på Google.

Ta av corporate-kostymen – våga vara mer personliga och emotionella

Traditionellt har B2B-marknadsföring varit mer informationstung i kommunikationen, då man ofta lyfter en produkt eller tjänst och vad företaget är bra på. Nu är det nya tider och det blir allt viktigare att skapa värdeskapande innehåll som väcker känslor och engagemang. Många B2B-företag ser direkt mätbara resultat när de mjukar upp tonläget och hittar ett tonläge som lirar med varumärke och målgrupp. 

Ett vanligt misstag är att man lyfter vad företaget är bra på, snarare än fokuserar på kundnyttan. Oavsett vad man säljer finns det ju bakom varje köpbeslut en människa och konsumenter vill idag i allt högre utsträckning göra egen research. Innan man är redo att handla eller beställa vill man veta hur produkten eller tjänsten löser ett problem eller möter ett behov. En bra tumregel är därför att svara på de frågor som kunden har, snarare än de saker ni vill berätta om. Glöm inte att personlig kommunikation alltid ska bottna i kundinsikter och gärna i segmenterade målgrupper. Läs mer om hur du skriver målgruppsanpassade texter här.

Säg inte allt på en gång – fokusera mer på kundresor

Ingen tycker väl om att mötas av spaltmetrar av text när man har googlat efter något man vill ta reda på. Snabbt ska det gå för att man inte ska tappa intresset och klicka sig vidare till något annat. Ändå gör många företag misstaget att vilja säga allt på en gång, på en och samma plats. Inom B2B-marknadsföring ser köpcyklerna mycket längre ut än inom B2C. Kunden behöver lockas in i flera olika steg med olika budskap och innehåll. 

Vi på Stockholms Skrivbyrå brinner för B2B-marknadsföring

Content är något som vi vurmar starkt för och vi drivs av att hjälpa andra att ta sitt innehåll till en ny nivå. Vi skriver värdeskapande innehåll såväl som hjälper företag att skapa strategier, tonlägesmanualer och redaktionella planer. Vi skulle kunna skriva spaltmetrar mer om hur du kan lyfta din B2B-marknadsföring till nästa nivå, men det orkar ju ingen läsa. Är du ändå sugen på mer läsning får du gärna bläddra runt på vår blogg. Vill du komma i kontakt med oss och bolla tankar om content? Hör av dig.

Missa inte vår guide om Inbound Marketing

 

Sugen på att djupdyka i marknadsföringstips och tricks? Ladda gärna ner vår guide om Inbound Marketing – marknadsföringsmetoden som tar din B2B-marknadsföring till nästa nivå.