Den svengelska ordlistan – har du koll på begreppen?

Hem/Content marketing, Inbound marketing, SEO/Den svengelska ordlistan – har du koll på begreppen?

Den svengelska ordlistan – har du koll på begreppen?

Det är inte för intet vi väljer att låta svengelska begrepp få vara just svengelska. Trots att det sticker i ögonen hos många fyller de faktiskt sin funktion mer än väl. Ibland är det mer effektivt att använda de där begreppen med mångfaldig nationalitet framför de svenskifierade varianterna. Här förklarar vi några av de viktigaste svengelska begreppen. För dig som jobbar med marknadsföring och vill ha koll på lingot!

1. Content marketing

Att skapa värdefullt och relevant innehåll för en specifik målgrupp är en viktig del av de flesta företags marknadsföringsstrategi idag. Att jobba med content marketing, helt enkelt. Visst går det nästan lika bra att säga innehållsmarknadsföring – men att använda sig av det internationella begreppet är mer gångbart på en bredare och större spelplan. Framförallt eftersom det är mer sökvänligt. 

2. Inbound marketing

Inbound marketing är en metod som handlar om att locka till sig kunder. Genom att ta fram innehåll som är skapat utifrån en specifik målgrupps behov och beteende lockar man till sig nya kunder istället för att jaga dem. Ofta ligger välformulerad buyer persona som grund i arbetet – vilket för övrigt också är ett svengelskt begrepp att lägga på minnet.

3. Influencer marketing

Influencer marketing växer så det knakar. Metoden går ut på att marknadsföra sig via influensers. Alltså, via personer som har ett stort inflytande och som genom sina egna sociala kanaler kan marknadsföra en produkt eller tjänst mot en önskad målgrupp. Vi lyssnar ju mer på de vi ser som vänner eller idoler, än på reklamen.

4. Native-artiklar

Native advertising handlar om att ta fram innehåll som smälter in i omgivningen och kontexten. En native-artikel är en annons som smälter in och som inte upplevs som en annons. Egentligen ska man därför inte ens prata varumärke i en native-artikel. Den ska andas relevans när det gäller såväl placering som innehåll och budskap.

5. Growth hacking

Du behöver inte vara data-hacker för att bli proffs på growth hacking. Growth hacking handlar kort och gott om att utvärdera och skapa förståelse för vilken typ av marknadsföring eller innehåll som är mest gynnsam för affären. Med growth hacking marketing kan man ta reda på vilka digitala verktyg som bör användas för att få fart på företagets tillväxt och vad man bör tänka på för att nå rätt mål.

6. Advertorials

Advertorials är som man hör på namnet en blandning av reklam och redaktionellt. En längre annons med, förhoppningsvis, intressant och relevant läsning. Texter som på ett naturligt sätt smälter samman med det övriga innehållet, och helt enkelt inte känns så “reklamiga”. Ofta skrivs dessa på ett redaktionellt sätt där målet är att efterlikna en redaktionell och icke-köpt text istället för en annons. 

7. SEO

SEO är en förkortning av Search Engine Optimization, på svenska: sökmotoroptimering eller sökordsoptimering. Det handlar om att göra det lättare för Google att förstår vilka webbplatser som bäst matchar den sökning som användaren har gjort. Det är mycket att tänka på när man ska sökmotoroptimera en webbplats. På skrivbyrån arbetar vi främst med SEO i innehåll och text. Utvecklare och designers brukar tänka till kring struktur, navigering och flöden.

8. Emojis

Behöver vi ens förklara vad emojis är? De där glada, ledsna, galna, skrikande och alla-humör-du-kan-tänka-dig-symbolerna som beskriver olika känslor och tillstånd. Kanske blir det här begreppet så småningom svenskifierat som känslisar, men vi tycker helt klart att emojis klingar bäst. Varför ändra på något som funkar? 

9. UX

UX står för User Experience. Användarupplevelse på svenska. Målet med UX-design och UX-writing är att hjälpa användaren att interagera med en digital produkt eller tjänst på ett så enkelt och effektivt sätt som möjligt. Det kan handla om att med hjälp av smart design och tydliga budskap hjälpa en besökare att registrera sig, navigera, beställa och betala på ett lätt sätt.  

10. Marketing Automation

Genom marketing automation kan man sätta upp flöden och automatiskt kommunicera med leads, potentiella och befintliga kunder. Inom Inbound Marketing (se ovan) används ofta marketing automation-verktyg som genom analys och smart kommunikation kan frigöra tid och ge större kundnöjdhet. 

Utryck eller produktnamn?

Det finns en herrans massa begrepp och ord som egentligen är namn på produkter, men som används som allmänna uttryck inom digital marknadsföring. Att googla något är ett vanligt och vedertaget exempel. Här är några andra uttryck som kan vara värda att lägga på minnet trots att de är produktnamn och inte begrepp: 

Adwords är de sponsrade länkalternativen som hamnar högst upp i sökmotorn när du söker på ett ord eller en mening. Om ni inte redan använder er av adwords är det en god idé att lägga några kronor på att synas via dem.

Google Analytics är Googles analysverktyg där ni som företag kan analysera era affärer på ett väldigt precist och exakt sätt. Genom att analysera digitala beteenden är det lättare att förstå vad folk söker efter och hur man bäst ska kommunicera med olika målgrupper. 

HubSpot är ett av de ledande systemet inom inbound och marketing automation och en viktig del av inbound marketing, men det finns såklart många andra verktyg på marknaden. 

Vill du ha hjälp att få bukt på era ord och er SEO-strategi och ta fram relevant content för er verksamhet? Kontakta oss på hej@stockholmsskrivbyra.se så pratar vi mer!

Vill du lära dig mer om skrivande och digital kommunikation?
Prenumerera på vårt månadsbrev!

2019-06-12T17:26:49+00:00 23 april, 2019|Categories: Content marketing, Inbound marketing, SEO|0 kommentarer

Lämna en kommentar