Den svengelska ordlistan – har du koll på begreppen?

Hem/Content marketing, Inbound marketing, SEO/Den svengelska ordlistan – har du koll på begreppen?

Den svengelska ordlistan – har du koll på begreppen?

Det är inte för intet vi väljer att låta svengelska begrepp få vara just svengelska – trots att det sticker i ögonen hos många fyller de faktiskt sin funktion mer än väl. Ibland är det mer effektivt att använda de där begreppen med mångfaldig nationalitet framför de svenskifierade varianterna. Här förklarar vi några av de viktigaste svengelska begreppen att hålla koll på för dig som jobbar med digital marknadsföring och vill ha koll på lingot!

1. Content marketing

Att skapa värdefullt och relevant innehåll för en specifik målgrupp är en viktig del av de flesta företags marknadsföringsstrategi idag. Att jobba med content marketing, helt enkelt. Visst går det nästan lika bra att säga innehållsmarknadsföring – men att använda sig av det internationella begreppet är givetvis mer gångbart på en bredare och större spelplan, och framförallt mer sökvänligt. 

2. Inbound marketing

Inbound marketing är en del av content marketing, som handlar om att ta fram innehåll som är skapat utifrån en exakt målgrupp. Ofta med en välformulerad buyer persona som bas – vilket förövrigt också är ett svengelskt begrepp att lägga på minnet.

3. Influencer marketing

Influencer marketing växer så det knakar. Metoden går ut på att marknadsföra sig via influensers. Alltså, via personer som har ett stort inflytande och som genom sina egna sociala kanaler kan marknadsföra er produkt eller tjänst mot en önskad målgrupp.

4. Native-artiklar

Som man hör på namnet handlar native om att ta fram innehåll som smälter in i omgivningen och kontexten. En native-artikel är en annons som inte ser ut som en traditionell tidningsannons, utan som andas relevans i fråga om såväl placering som innehåll och budskap.

5. Growth hacking

Du behöver inte vara data-hacker för att bli proffs på growth hacking. Growth hacking handlar kort och gott om att utvärdera och skapa en förståelse för vilken typ av marknadsföring eller innehåll som är mest gynnsam för er affär. Med growth hacking marketing kan ni ta reda på vilka digitala verktyg ni bör använda för att få fart på företagets tillväxt och vad ni bör tänka på för att nå era mål.

6. Advertorials

Advertorials är texter som på ett naturligt sätt smälter samman med det övriga innehållet, och helt enkelt inte känns så “reklamiga”. Ofta skrivs dessa på ett redaktionellt sätt där målet är att efterlikna en redaktionell och icke-köpt text istället för en annons.

7. Emojis

Behöver vi ens förklara vad emojis är? De där glada, ledsna, galna, skrikande och alla-humör-du-kan-tänka-dig-symbolerna som beskriver olika känslor och tillstånd. Kanske blir det här begreppet så småningom svenskifierat som känslisar, men vi tycker helt klart att emojis klingar bäst. Varför ändra på något som funkar? 

8. Start-up

Vi säger sällan något annat än start-up om ett nystartat företag. Start-up syftar dock till mycket mer än att bara vara nygrundade och i en startfas ev er affärsresa. Det syftar också till en mer övergripande innovationsanda som präglas av mod och nytänk. Både en och fem gånger har vi sett mellanstora och stora företag beskriva sig som “ett stort företag med start up-anda”, till exempel.

9. Marketing Automation

Genom marketing automation ges ni möjlighet att automatiskt kommunicera med leads och potentiella och befintliga kunder. Genom smart hantering, analys och kommunikation kan marketing automation kan frigöra tid och ge större kundnöjdhet. 

Utryck eller produktnamn?

Det finns en herrans massa begrepp och ord som egentligen är namn på produkter, men som används som allmänna uttryck inom digital marknadsföring. Att googla något är ett vanligt och vedertaget exempel. Här är några andra uttryck som kan vara värda att lägga på minnet trots att de är produktnamn och inte begrepp: 

Adwords är de sponsrade länkalternativen som hamnar högst upp i sökmotorn när du söker på ett ord eller en mening. Om ni inte redan använder er av adwords är det en god idé att lägga några kronor på att synas via dem.

Google Analytics är Googles analysverktyg där ni som företag kan analysera era affärer på ett väldigt precist och exakt sätt. Genom att analysera era digitala beteenden får ni svar på hur ni lyckats med att nå era mål bakåt och vilken väg som är bäst att ta framåt. 

HubSpot är ett av de ledande systemet inom inbound och marketing automation och en viktig del av inbound marketing. Många anser att det var i samband med att HubSpot grundandes som begreppet inbound marketing från första början myntades.

Vill ni ha hjälp att få bukt på era ord och er SEO-strategi och ta fram relevant content för er verksamhet? Kontakta oss på hej@stockholmsskrivbyra.se så pratar vi mer!

Vill du lära dig mer om skrivande och digital kommunikation?
Prenumerera på vårt månadsbrev!

2019-05-22T09:38:13+00:00 23 april, 2019|Categories: Content marketing, Inbound marketing, SEO|0 kommentarer

Lämna en kommentar