Kom igång med inbound marketing!

Hem/Blogg, Content marketing, Marknad och sälj/Kom igång med inbound marketing!

Kom igång med inbound marketing!

Vad är Inbound marketing? Kortfattat kan man säga att inbound marketing handlar om att att locka till sig potentiella kunder genom att erbjuda just den information och kunskap som söks. Att tillgodose besökarens behov och samtidigt driva trafik till den egna webbplatsen. För en mer ingående förklaring, läs gärna vårt tidigare inlägg där vi gör en djupdykning i begreppen content marketing och inbound marketing.

Stockholms Skrivbyrå är en contentbyrå med fokus på marknadsföring i digitala kanaler. Vi är copywriters, content editors och content managers som hjälper företag med allt från strategi till produktion. Många av våra kunder efterfrågar hjälp med content marketing, eller innehållsmarknadsföring som det även kallas. Här arbetar vi främst enligt inbound marketing-metoden.

Content marketing, inbound marketing, social selling, smarketing

Den digitala utvecklingen skapar helt nya möjligheter att kommunicera och bygga relationer med kunder och samarbetspartners, vare sig det gäller b2c eller b2b, alltså affärer med konsumenter eller med andra företag. I takt med den digitala utvecklingen skapas ständigt nya kommunikationskanaler. Ibland är det lätt att bli förblindad av alla möjligheter. Då gäller det att huvudet kallt och komma ihåg att kundernas behov, önskemål och drivkrafter fortfarande måste styra marknadsinsatserna.

Content i form av whitepapers, guider och blogginlägg

Vi producerar ofta dokument som whitepapers, guider och andra typer av mer gedigna dokument som attraherar, guidar och utbildar våra kunders olika målgrupper. Till det skriver vi blogginlägg, sköter uppdateringar och kommunikation i sociala medier och ser till att vara aktiva i digitala forum där rätt målgrupper rör sig – allt för att driva trafik till våra kunders webbplatser och bloggar.

En redaktionell plan för effektiv produktion av content

Att arbeta effektivt med content- och inbound marketing kräver löpande produktion av innehåll till blogg, webb och sociala kanaler. Blotta tanken på kontinuerlig produktion av nytt och intressant innehåll kan ge både prestationsångest och skrivkramp, särskilt om man inte är en van skribent. Vi brukar därför, tillsammans med våra kunder, sätta ihop en redaktionell plan som kopplar till verksamhetens övergripande strategi och som ligger på en realistisk nivå. Det är bättre att producera sällan och bra än att slå knut på sig själv för att man har satsat för högt.

Vem ska skriva alla texter?

Ett bra sätt att komma igång är att inventera befintligt material. Helt enkelt sätta igång och leta i sina gömmor. Kanske har ni redan tryckta guider, kundtidningar, böcker, broschyrer eller dokument som har bra innehåll men behöver fräschas upp? Finns det bloggar, pdf:er, glömda webbsidor eller annat digitalt material som kan återanvändas?

Arbetet med content marketing kräver att fler än en skriver texter. Vi brukar försöka fånga upp nyckelpersoner hos kunderna, medarbetare som gillar digital kommunikation och kan bli värdefulla content providers. Med hjälp av workshops och coaching blir de duktiga på att producera bra innehåll som går i linje med strategin för content marketing och sociala medier.

De texter som våra kunder inte vill skriva själva producerar vi på Stockholms Skrivbyrå. Ofta ligger befintligt material eller en intervju med någon på företaget som grund för blogginlägg och whitepapers.

Content marketing kan vara så mycket mer

När medarbetarna på marknadsavdelningen är varma i kläderna och resten av organisationen har anammat de nya sätten att arbeta med digital marknadsföring är det dags för nästa steg. Då kan vi hjälpa till att utveckla den digitala strategin så att den innefattar till exempel podd och video.

När marknads- eller säljavdelning kommer igång och kommunicerar med kunder, partners och konsumenter på det sättet finns fantastiska chanser att stärka varumärke, öka försäljning, öka den interna stoltheten, effektivisera arbetsprocesser, spara tid, minska kostnader för annonsering, spara pengar på produktion – listan kan bli hur lång som helst.

Ett sista råd när det gäller innehållsmarknadsföring

Alla möjligheter och det arbete som nämnts ovan måste grundas i verksamhetens erbjudande, värdegrund och kunskap om kundernas beteende. Det går att hitta inspiration hos andra för att komma igång, men content marketing handlar om att bygga långsiktiga relationer och det går inte om inte företagets värden och själ får följa med.

Välkommen att höra av dig om du vill träffa oss för en inledande workshop om hur ni kan utveckla arbetet med content och/eller inbound marketing!

Se vilka kunder vi arbetar med idag.

Lämna en kommentar