Inbound, outbound, advertorials och native advertising

Inbound, outbound, advertorials och native advertising

Content marketing är på allas läppar, men då och då nämns även inbound, outbound, advertorials och native advertising. Vad står de olika begreppen för och när passar de?

Vilken marknadsföringsmetod du väljer att använda när kan vara avgörande för hur väl kommunikationen fungerar. Här går vi igenom hur inbound, outbound, advertorials och native bör användas för att maximera effekten av er kommunikation.

Inbound Marketing

Inbound marketing är en metod som passar för lite mer komplexa försäljningscykler. Här gäller det att ha stenkoll på målgruppen och arbeta strategiskt med innehållsplanering. Det går ut på att locka och möta målgrupper och personas genom fyra faser:

  • Attract – locka fler och rätt personer till din webb, blogg eller landningssida genom att erbjuda relevant och lockande läsning.
  • Convert – genom att skapa relevant material i form av till exempel en guide, ett white paper eller en e-bok får du din persona att lämna sin mailadress genom att ladda ner material. Du har ett lead.
  • Close – i den här fasen bearbetas dina nya leads så att de blir kunder. Relationen byggs oftast med hjälp av CRM, mail eller marketing automation-system. Målet är att få till ett fysiskt möte så att affären kan avslutas.
  • Delight  Nu ska kunden bli så nöjd att den blir ambassadör för ditt varumärke, produkt eller tjänst. Det här görs oftast genom att skapa innehåll som gör att kunden får ännu större nytta av sin investering och känner att det har varit ett riktigt bra köp.

Outbound marketing

Outbound marketing är ett sätt att nå en bred målgrupp. Man annonserar brett och stort och kontaktar folk via massutskick, affischer, tv-reklam eller till och med kalla samtal. Det är inte alls lika förfinat som inbound marketing och kallas ibland för interruption marketing. 

Native Advertising

Native advertising är inte samma sak som content marketing, men kan vara en del av det. Native advertising går ut på att man som avsändare köper redaktionellt utrymme i media och fyller det med intressant och relevant innehåll. Det ska ta hänsyn till mottagare och kanal och ge mottagaren ett mervärde.

Advertorials

Man kan säga att advertorials är förtäckt reklam. Det är som en reklamannons som härmar kanalens form och stil så att läsaren tror att det är till exempel en artikel. Fördelen för annonsören är att det finns plats att skriva mycket mer än i en klassisk annons. Idag finns det dock lagar som säger att företag ska märka ut att det handlar om reklam. 

Vill du ha hjälp med något av ovanstående är du varmt välkommen att kontakta oss på Stockholms Skrivbyrå.

Om du behöver stärka upp teamet med en content manager eller digital kommunikatör, hör av dig till vår systerbyrå Knack Rekrytering.