Google Adwords – så funkar det
04 nov 2016
— Content marketing, SEO, Tips
Hur hamnar vi högt på Google? Det är en fråga som många företag ställer sig. Med tanke på att 96% av svenskarna vänder sig till Google i första hand när de ska söka information, är det en högst relevant undring.
Vi lever i ett informationssamhälle där Google lyfter fram kvalitativa och användarvänlig sidor. Genom att hålla din webbplats uppdaterad, skriva kvalitativa texter med rätt användning av sökord och se till att din webbplats är mobilvänlig kan du räkna med att premieras av sökmotorn. För att ge din indexering en extraskjuts kan du även välja att betala för annonser på Google genom deras annonstjänst Google Adwords.
Relevanta annonser med Google Adwords
Google Adwords är en ppc (“pay per click”). Du betalar helt enkelt när någon klickar på din annons och besöker din webbplats. För vissa företag är det viktigare att många ser deras företagsnamn än att man nödvändigtvis ska klicka på annonsen. Då finns även möjlighet till budgivning genom kostnad per tusen visningar, s.k. CPM. Med CPM-budgivning lägger du helt enkelt ett bud på annonsen baserat på hur ofta den visas. Du anger då ett maxbelopp som du är villig att betela för annonserna, oavsett om någon klickar på dem eller ej.
Annonser på Google kallas även för sponsrade länkar. Det fiffiga med Google Adwords är att din annons bara dyker upp vid sökningar på något av dina valda nyckelord eller närliggande fraser. På så vis är annonserna troligtvis av intresse för den som söker samtidigt som du når ut till relevanta besökare. För att registrera dig för Google Adwords går du in här, Google har en egen guide som hjälper dig att utforma annonsen steg för steg. Här får du även ange hur stor din dagliga budget ska vara, dvs hur mycket du vill betala för annonsen per dag.
4 saker att tänka på innan du skapar en annons
Vad ska man tänka på när man annonserar på Google? Vi har satt ihop en liten checklista:
1. Vart kommer annonsen att leda?
Nog för att du har skapat en välformulerad annons, men var hamnar besökaren efter att hen har klickat? Idag har vi mycket litet tålamod när det kommer till webbsidor som inte möter våra behov. Börja med att se till att din webbsida är responsiv, är enkel att orientera sig på och har välskrivna och relevanta texter som svarar på besökarens frågor.
2. Välj rätt matchningstyper
Matchningstyper reglerar när dina annonser ska visas. Som standard används “bred matchning”. Det innebär att annonserna visas på sökordet som du har valt, men även på närliggande sökningar. Det gör ofta att dina annonser visas på sökningar som inte är relevanta för dig och lockar besökare som är på jakt efter något annat. Bättre är att välja frasmatchning (att du skriver in hela fraser du vill att dina annonser ska vara sökbara på) eller exakt matchning. Då visas bara din annons när sökningen är en exakt matchning av sökordet.
3. Lägg till negativa sökord
Negativa sökord är vad det låter som, sökord du inte vill förknippas med. Det är ännu ett sätt att justera förutsättningarna för relevanta sökningar.
4. Följ upp!
En viktig faktor för att lyckas med din annonsering är att du löpande mäter och utvärderar din annonsering. Ett sätt att förenkla detta arbete är att koppla ihop ditt AdWords-konto med Analytics-kontot.
Vi på Stockholms Skrivbyrå hjälper ofta marknadsförare och redaktörsteam som vill vill fräscha upp sina kunskaper inom sökordsoptimering och contentproduktion. Hör av dig om du vill veta mer om hur vi arbetar med workshops och utbildningar inom content marketing. Vi nås på hej@stockholmsskrivbyra.se eller telefonnummer: 08-556 042 00