UX-copy sa du? Det är dags att sätta namn på oss!

03 okt 2016

UX-copy sa du? Det är dags att sätta namn på oss!

UX-designers är hett villebråd på marknaden. Men hur är det med UX-copys? I Sverige är UX-copywriter ännu inte ett etablerat begrepp. Nu ändrar vi på det!

Låt UX-design och UX-copy gå hand i hand

Idag är kunskaper i UX (User Experience), det vill säga användarupplevelsen hos en digital produkt eller tjänst, mycket eftertraktat. En UX-designers främsta uppgift är att utforma en så bra upplevelse för användarna som möjligt och ta vara på deras drivkrafter. För att kommunicera på rätt sätt bör man arbeta med effektkartläggning, kundresan och kontaktvägar, allt kopplat till affärsnytta.

För lyckat resultat bör en UX-copy och UX-designer arbeta så nära varandra som möjligt, men tyvärr kommer copywritern ofta in i utvecklingsprocessens senare del, när webben, appen eller tjänsten är så gott som klar och ”texterna ska sättas”. Att lägga fokus på designen och låta copyn komma i andra hand resulterar lätt i väldigt snygg yta med desto fattigare innehåll. Med dagens strida ström av nya digitala tjänster och lösningar är det ett förödande misstag att inte kombinera innehåll och design från start.

Copywritern är proffs på kommunikation och beteenden

En copywriter är en kommunikatör och människokännare som vet vilka trådar man ska dra i för att uppnå effekt. Copywriters är drillade i att förenkla, locka och möta mottagaren på rätt sätt. De arbetar efter projektets syfte och mål och har alltid målgrupper och personas i tanken. De kan sätta koncept och tänka funktion, struktur, navigation och SEO. De kan även skapa vassa onboardingprocesser och är värdefulla under både tester och utveckling.

Hur skiljer sig UX-copy från vanlig copy?

Är copywriting och UX-copywriting samma sak? Inte riktigt. UX-copys främsta syfte är framför allt att skapa kommunikation som är:

  • Tydlig
  • Enkel
  • Hjälpsam

Vad ska stå var? Vad ska de olika menyvalen kallas? Vad ska det stå på köp-knappen? Naturligtvis kan även de kortaste texter eller instruktioner följa en viss tonalitet, överraska eller ha en humoristisk underton. Men bara så länge det inte påverkar ovanstående punkter.

Hör av dig!

Stockholms Skrivbyrå har några UX-copywriters, men vi vill komma i kontakt med fler. Vi tror att behovet av UX-copys kommer att explodera framöver. Är du copywriter med erfarenhet av UX? Hör av dig till oss!

Mer läsning för dig som vill bli bättre på copy för digitala kanaler:

Kvalitativt innehåll – vad är det?

SEO för redaktören

 

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara