Content marketing – vad är det?

Hem/Content marketing/Content marketing – vad är det?

Content marketing – vad är det?

Varför arbeta med content marketing? Ta del av våra tips och skapa relevant och engagerande innehåll för en viss målgrupp. Lär dig locka fler leads och behåll de kunder ni redan har.

Content marketing betyder innehållsmarknadsföring

Vad betyder då innehållsmarknadsföring? Jo, innehåll är i det här fallet det som publiceras löpande på till exempel en webbplats, i en blogg, i en tidning eller i form av en podd eller film, för att ge några exempel.

Eftersom vi på Stockholms Skivbyrå är copywriters och digitala kommunikatörer blir det mest fokus på textproduktion och innehållsplanering här.

Varför content marketing?

Content marketing handlar helt enkelt om att skapa bra innehåll för olika typer av målgrupper. Med relevant och intressant innehåll lockar du nya kunder.

  • content marketing ska skapa affärsnytta
  • content marketing ska vara relevant för målgruppen
  • content marketing ska vara till nytta för mottagaren
  • content marketing ska publiceras i egna kanaler och spridas i andras
  • content marketing kräver att innehåll publiceras löpande och över lång tid

Content marketing – marknadsföring eller sälj?

Content marketing bygger framgångsrik kommunikation. Det handlar mycket om att locka rätt människor och bjuda på kunskap.

Den här texten är till exempel skriven av oss på Stockholms Skrivbyrå för att du ska få ökad kunskap om hur man kan använda content marketing. Vi hoppas att den ska inspirera kring hur du kan skapa innehåll som är värdefullt.

På samma gång vill vi visa att vi har koll på ämnet. Kanske tipsar du om oss nästa gång du hör talas om någon som behöver hjälp, eller hör av dig om du märker att arbetet tar för mycket av din egen tid?

Det handlar alltså om att fånga upp ett behov och berätta att man finns istället för att kontakta någon som inte har behov. Kom ihåg:

a, Content marketing är marknadsföring på mottagarens villkor.

b, Det kräver tålamod och ett genuint intresse för målgruppen.

Målgrupper och buyer personas

Det gäller att veta vem du vill nå fram till. Därför är det klokt att skapa en eller flera buyer personas.

En persona symboliserar och representerar en målgrupp. Ju mer du lär känna din persona, desto lättare blir det att jobba med content marketing. Här kommer några frågor att fundera över:

Du kan utgå från hårda fakta som: 

  • Ålder
  • Yrke
  • Inkomst
  • Bostadsort
  • Familjesituation


Det finns många andra relevanta saker att fundera över: 

  • Drivkrafter
  • Frustration
  • Utmaningar och vardagsproblem
  • Värderingar och åsikter
  • Drömmar
  • Vanor och köpbeteende

Buyer Persona

När du har svar på dessa frågor kan du börja bygga en Buyer Persona. Sätt gärna namn på din persona och försök hela tiden att utveckla den.

När ni har har en tydlig persona blir det mycket lättare att arbeta med:

  • planering av innehåll och produktion av en redaktionell kalender
  • prioritering när det gäller innehåll och vinklar
  • produktion av blogginlägg, white papers, guider, e-böcker, nyhetsbrev och inlägg i sociala medier
  • publicering i egna kanaler och spridning i andras

Det blir även lättare att analysera och justera.

Sökmotoroptimering, sökordsoptimering, SEO

En stor vinst med content marketing är att du har möjlighet att klättra hos Google och andra sökmotorer. Om du sökmotoroptimerar dina texter har du goda möjligheter att se till att dina kunder hittar till er istället för till konkurrenterna.

Content-strategi, tonlägesmanual eller SEO-texter?

Vi hjälper stora och små företeg som verkar inom olika branscher och har god kunskap om digital kommunikation och marknadsföring. Dessutom är vi intresserade av affärer och det ser vi som en förutsättning för att lyckas med den här typen av aktiviteter. Varmt välkommen att höra av dig om du vill prata med oss!

Workshop för effektiv content marketing

Ofta finns det en massa idéer, men det är inte alltid så lätt att få till det maskineri som krävs för att få till effektiv produktion av innehåll. Vi besöker ofta företag som ska ta ett gemensamt grepp om tonläge, personas, strategi och sätt att få med sig andra medarbetare för att skapa bra innehåll.

Du kan utgå från våra förslag och bygga en egen halv- eller heldag. Hör av dig om du är nyfiken på våra workshops!

Boktips, läsning och kurser

Kurser

Snabbkurs i copywriting

Skrivkurs i SEO

Kundcase som motor i content marketing

Individuell skrivcoachning för dig som snabbt vill utveckla ditt skrivande

Fördjupande artiklar

Börja jobba med Native Advertising

Hur ska marknadsavdelningen klara löpande produktion av content?

Kom igång med inbound marketing

Så skriver du ett white paper

Content writer – därför behöver du en

Guider med praktiska tips

Gör en redaktionell plan och lyckas med din content marketing!

Snabbguide: bli en bättre skribent

Boktips!

Content Inc. – skriven av Joe Pulizzi, grundare av Content Marketing Institute

Content marketing för alla – skriven av Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup

Alla kan skriva – 365 övningar för dig som älskar och hatar att skriva – skriven av Embla Sue Panova, Mikael Rosén och Stockholms Skrivnbyrås grundare Anna Kleinwichs Magnusson

 

Lämna en kommentar