Tips för dig som vill samarbeta med bloggare

Hem/Marknad och sälj, Om språk, Sociala medier, Tips/Tips för dig som vill samarbeta med bloggare

Tips för dig som vill samarbeta med bloggare

Idag vänder sig många företag till bloggare för att kommunicera ut sitt budskap. Det kallas “influencer marketing”. Här kan vi se ett tydligt skifte i branschen där fler och fler företag väljer att kontakta bloggare direkt istället för att gå via en PR-byrå som traditionen bjuder. Det blir även vanligare att bloggare får ekonomisk ersättning för att skriva marknadsförande inlägg vilket är en positiv utveckling för bloggare. Detta dels för att bloggarna får ett tydligare erkännande som yrkesgrupp, dels för att fler får möjlighet att försörja sig på sin blogg.

3 saker att tänka på

Om du vill ta hjälp av bloggare för att marknadsföra dina tjänster eller produkter är det viktigt att i förväg ha en plan för samarbetet och läsa på vad som gäller. Här är några saker att tänka på:

Win-win är alltid bäst

Var noga med att hitta en bloggare vars utarbetade tema/koncept är relevant för din verksamhet och vars läsare matchar din målgrupp. Ni vill ju båda få ut mesta möjliga av ett eventuellt samarbete. Störst är heller inte alltid bäst, gå därför inte enbart på besöksstatistik utan försök hitta en passande ambassadör för just ditt företag. Nätverket Better Bloggers lanserade i höstas en smart matchmaking-tjänst för företag som letar passande bloggare. Tjänsten är ännu en betaversion, men går fint att testa.

Följ lagen

Var tydlig i din kommunikation med bloggaren och berätta gärna vad marknadsföringslagen säger. När du som företagare betalar eller på annat vis erbjuder kompensation för ett blogginlägg räknas detta som ett s.k. kommersiellt inlägg och då ska det tydligt märkas ut som “reklam”, “annons” eller “sponsrat inlägg”. Det är ditt ansvar som annonsör att se till att inlägget märks ut. Här kan du ladda ner Konsumentverkets vägledning för vad som gäller vid marknadsföring via bloggar och sociala medier.

PR eller ersättning?

Att skicka ut gratisprodukter är okej så länge du inte uppmanar bloggaren att skriva om dessa i gengäld. Detta kallas PR. Gratisprodukter, bjudresor eller andra upplevelsepresenter klassas som ersättning om de ges bort på villkor att de omnämns i bloggen. Då ska inlägget märkas ut som reklam.

Vi på Stockholms Skrivbyrå hjälper våra kunder att sätta strategier för digital marknadsföring och att hitta samarbeten med rätt typ av bloggare  Hör av dig till hej@stockholmsskrivbyra.se

Lämna en kommentar