5 fördelar med inbound marketing

19 nov 2024

5 fördelar med inbound marketing

Inbound marketing, har länge varit en stor snackis inom marknadsföring och kommunikation. Nu hör vi inte om lika om det. Men även om buzzen har mattat av är inbound marketing fortfarande relevant – faktiskt mer än någonsin. 

Numera är inbound marketing en central och inarbetad marknadsföringsstrategi hos många marknadsavdelningar. Det beror såklart på att det funkar. I det här inlägget friskar vi upp minnet och går igenom fem fördelar med inbound marketing. 

Vad är inbound marketing?

Till att börja med reder vi ut vad inbound marketing är: En metod som handlar om att locka och skapa relation med kunder genom att skapa värdefullt och relevant innehåll. I stort handlar det om att bjuda in den framtida kunden till att vilja veta mer. Det kan göras med hjälp av allt från sökmotoroptimerade artiklar, blogginlägg och guider till sociala medie-inlägg och e-böcker

Genom att fokusera på att lösa dina kunders problem och svara på deras frågor bygger du förtroende och skapar en relation som leder till konvertering. Inbound marketing används oftast när det gäller komplexa tjänster, ofta inom B2B. Det passar bäst när du behöver bygga kundernas förtroende och skapa en relation för att få fler leads och fler affärer. Säljcyklerna är oftast längre när vi använder oss av inbound marketing som metod. Med det sagt inspireras vi på Stockholms Skrivbyrå ofta av inbound marketing även vid andra tillfällen. Att locka till sig kunder och bygga en relation är ju värdefullt i alla typ av kommunikation och marknadsföring. 

Fördelar med inbound marketing:

Idag ser du innehållsmarknadsföring och reklam överallt. Vi blir mer eller mindre bombarderade av budskap och säljande texter i olika flöden. Det här har gjort oss ganska informationsströtta och mindre benägna att ta till oss innehåll som inte direkt intresserar oss. Kort sagt har vi blivit mer kräsna och lyfter bara blicken om vi blir serverade något som vi verkligen behöver. Alltså, något som känns värdefullt. Därför har inbound marketing och content marketing länge varit populärt och fortsätter att vara det.

Så, vad har inbound marketing för fördelar rent konkret? Jo, så här ser vi på saken:

1. Inbound marketing är kostnadseffektivt

Inbound marketing är kostnadseffektivt jämfört med traditionella marknadsföringsmetoder. Genom att investera i högkvalitativt innehåll som attraherar dina kunder organiskt, kan ni minska era annonskostnader och uppnå långsiktigt starka resultat.

2. Ni skapar förtroende för ert varumärke

Genom att erbjuda lösningar på kundernas problem visar ni att ni är pålitliga experter. Det bygger förtroende och auktoritet, vilket i sin tur ökar chansen för affärer.

3. Ni kan lättare mäta resultat

En av flera stora fördelar med inbound marketing är att de insatser ni gör blir mätbara. Genom att analysera data kan du se vilken typ av innehåll som fungerar bäst och justera er strategi för att förbättra era resultat.

4. Ni får en långsiktig och stabil tillväxt

Inbound Marketing är en långsiktig strategi som, om den utförs korrekt, leder till hållbar tillväxt. Genom att kontinuerligt skapa relevant innehåll kan du bygga en stark digital närvaro som attraherar nya kunder över tid.

5. Inbound marketing ger fler konverteringar

Då inbound marketing riktar sig mot kunder som aktivt söker lösningar, är konverteringsgraden ofta högre än med traditionell marknadsföring. På så sätt blir de leads du genererar  mer benägna att bli betalande kunder.

Låter det krångligt? Det behöver det inte bli!

Inbound marketing behöver inte vara så komplicerat som det låter. Börja med att identifiera era kunders problem, utmaningar och behov. Sedan skapar ni en innehållsplan för innehåll som adresserar dessa utmaningar och behov på ett lättsmält sätt, gärna med bjussigt innehåll från en expert för att skapa förtroende. Till exempel genom blogginlägg, poddavsnitt eller inlägg på LinkedIn (beroende på var dina målgrupper finns). Därefter är det dags att skjuta ut innehåll och bygga er närvaro över tid.

Fördelar med inbound marketing för små företag

Inbound marketing hjälper företag att nå sina mål genom ett fokus på kundens behov och med lösningar som verkligen gör skillnad. Med rätt strategi och verktyg kan även mindre företag få stor nytta av inbound marketing.

Vill du komma igång med inbound marketing? 

På Stockholms Skrivbyrå har vi lång erfarenhet och kunskap om inbound marketing och content marketing. Vi har även byggt vår egen verksamhet med den här marknadsföringsmetoden. Våra multiwriters kan hjälpa er att bygga en genomarbetad inbound marketing-strategi och även producera innehåll som levererar resultat. Hör av dig så pratar vi om hur vi tillsammans kan bygga din digitala närvaro och stärka ert varumärke.