Lyckas med rörligt innehåll på sociala medier
29 feb 2024
Idag ser vi rörligt innehåll överallt på sociala medier – och det är kul! Det fångar ögonen, engagerar och sticker ut i bruset. Här går vi igenom fördelarna med att jobba aktivt med video som en del av din content-strategi och ger dig tips på hur du lyckas med rörligt innehåll på sociala medier.
3 skäl till varför du ska satsa på rörligt innehåll
Ja, först och främst – varför ska du satsa på rörligt innehåll? Är det värt mödan? Här är tre skäl:
-
Rörligt engagerar och underhåller
Visste du att människor tar till sig budskap bättre när de tittar på en video? Rörligt innehåll kan engagera mottagaren på ett sätt som andra format inte gör lika bra. Med engagerande och kreativa videor kan du vinna lojalitet och engagemang hos dina målgrupper.
-
Det stärker varumärket
Genom att dela intressant och relevant innehåll får fler nys om ert varumärke, lär känna er, vad ni erbjuder och hur ni snackar. Rörligt innehåll har en högre potential att delas och spridas i sociala kanaler.
-
Det håller dig relevant
I den digitala världen där allt går fort och trender och plattformar hela tiden förändras gäller det att hålla sig relevant. Rörligt innehåll erbjuder en flexibilitet att anpassa er efter snabba svängar, nya trender och beteenden.
Anpassa dina videor för olika kanaler och målgrupper
För att sticka ut och nå fram behöver du anpassa ditt rörliga innehåll för olika kanaler och målgrupper. Varje plattform kräver en specifik ton och stil i videor. Att anpassa sig, tror vi, är nyckeln till framgång. Några saker att tänka på för att anpassa ditt rörliga innehåll:
Förstå din målgrupp
Innan du producerar videor, lägg ner tid på att förstå din målgrupp på varje plattform. Vad gillar de? Vilken typ av innehåll engagerar dem mest? Lär du känna din målgrupp kan du lättare skapa innehåll som är relevant och engagerande.
Tänk på längden
Varje plattform har sina egna riktlinjer för videolängd. Anpassa längden på dina videor för att passa både plattformen och målgruppen. Till exempel fungerar korta och snabba videos oftast bäst på TikTok och Instagram.
Testa dig fram med funktioner och verktyg
Att få till snygga videos behöver inte innebära kunskap i avancerade redigeringsprogram eller dyr kamerautrustning. I många fall räcker mobilkameran och funktionerna på de sociala plattformarna. Det finns även en rad onlineverktyg för att skapa snygga videor för en liten eller ingen kostnad alls, som till exempel Canva och Adobe Express. Det behöver med andra ord inte vara så krångligt!
5 tips för att lyckas med rörligt innehåll
1. Berätta en historia
Använd dig av storytelling för att skapa en koppling med din publik och få dem att vilja titta vidare. Glöm inte att du ska fånga mottagaren snabbt. Ofta tar det inte mer än några sekunder innan man scrollar vidare, om innehållet inte är tillräckligt intressant.
2. Använd dig av existerande innehåll
Du behöver inte uppfinna hjulet varje gång du gör rörligt innehåll. Ni sitter säkert på massor av tidigare sociala medie-inlägg, artiklar och nyhetsbrev. Gå tillbaka i arkivet och återvinn innehåll som underlag till nya videos. Det kan vara skönt när tiden är knapp.
3. Utforska trender och utmaningar
Håll koll på trender och utmaningar på olika plattformar och hoppa på dem när de är relevanta för just er. Det är ett bra sätt att öka synligheten och engagemanget. TikTok är en utmärkt plattform för trender. Här kan du läsa mer om TikTok och trender där som vi tror blir mer långvariga än andra på plattformen.
4. Testa, testa, testa!
Att hela tiden testa sig fram och experimentera med innehåll, är avgörande för att veta vad som fungerar för ditt varumärke och dina målgrupper. Variera innehållet, använd olika kreativa element och anpassa budskapet för att se vad som funkar bra – och mindre bra.
5. Mät och analysera hur det går
Tiden som du lägger ner på att titta på resultatet av ditt rörliga innehåll, är värdefull. Genom att kontinuerligt mäta och analysera det ni gör kan ni dra lärdomar av era insikter och fila på strategin. Tänk på att lyssna på dina mottagare och var beredd på att anpassa strategin baserat på vad de säger och hur de agerar.
Låter det rör(l)igt? Ta in hjälp!
På Stockholms Skrivbyrå skriver vi innehåll för digitala kanaler, för korta eller långa texter, för längre eller kortare videor. Och genom vår systerbyrå Filmbyrån producerar vi även film, om du vill att vi fixar hela produktionen. Hör av dig så berättar vi mer.