4 fördelar med att anlita en content marketing-byrå

10 feb 2023

4 fördelar med att anlita en content marketing-byrå

Går du i tankarna att anlita en content marketing-byrå? Funderar du på om det är värt pengarna? Ställer du dig frågan om ni inte kan sköta contentproduktionen på egen hand?

I det här inlägget listar vi fyra fördelar med att anlita en content marketing-byrå:

  1. Du får tillgång till ett spektrum av kunskap och erfarenhet
  2. Byrån blir en objektiv lagspelare
  3. Du sparar tid som du kan lägga på kärnverksamheten
  4. Du får till en effektiv och löpande contentproduktion

Först och främst – vad är en content marketing-byrå?

En content marketing-byrå, eller contentbyrå, hjälper företag att stärka sina varumärken, öka sin synlighet på digitala plattformar, skapa kundrelationer och främja tillväxt på digitala kanaler. Att varva eget content med innehåll som är producerat av en content marketing-byrå kan vara en fördel – både för lönsamheten och tillväxten.

Och vad är content?

Content eller “innehåll” på ren svenska, kan vara en massa olika typer av texter och innehåll. Beroende på vad du vill uppnå kanske du behöver sökmotoroptimerade blogginlägg, artiklar, korta filmer, e-böcker, guider eller kampanjer i sociala medier. En contentbyrå hjälper dig att välja rätt kanaler och sätt att kommunicera med era målgrupper och er bransch.

1. Du får tillgång till ett brett spektrum av kunskap och erfarenhet

En contentbyrå har ofta ett team av erfarna och kompetenta specialister med den kunskap som krävs för att utveckla effektiva strategier och redaktionella planer, men också med kunskap om copywriting, content writing, SEO-texter och digitala kanaler.

En annan fördel är att byrån har erfarenhet från en mängd olika branscher och företag, vilket ger dem ett bredare perspektiv och en förmåga att använda beprövade metoder. Genom att anlita en content marketing-byrå kan du få tillgång till en samlad kunskap och erfarenhet, samt en strategi som är anpassad till just dina specifika behov och mål. Vi sammanfattar det:

  1. Strategi och planering: En byrå har erfarenhet av att utveckla strategier för att möta företagets affärsmål och målgrupp.
  2. Contentproduktion: En byrå har erfarenhet av att skapa högkvalitativt innehåll till bland annat bloggar, videor och sociala medier.
  3. Sökmotoroptimering: En byrå har erfarenhet av att optimera innehåll för att förbättra er synlighet i sökmotorer och öka er ranking.
  4. Digital distribution: En byrå har erfarenhet av att distribuera innehåll genom olika digitala kanaler, inklusive sociala medier, e-postmarknadsföring och mer, för att nå ut till målgruppen.
  5. Branding: En byrå har expertis i att hjälpa företag att skapa och förstärka sin varumärkesidentitet genom content marketing.

2. Byrån blir en objektiv lagspelare

En content marketing-byrå kan se din verksamhet och din målgrupp från ett utomstående perspektiv. De kan ge förslag på lämpliga strategier som är baserade på data och insikter, snarare än subjektiva åsikter. Dessutom kan en oberoende part komma med förslag på förbättringar utifrån vad som jackar in i era mål på bästa sätt.

3. Du sparar tid som du kan lägga på kärnverksamheten

Genom att anlita en content marketing-byrå kan ni spara tid på flera sätt. En byrå har ofta en pool av specialister med varierande kompetenser, som till exempel digital strategi, SEO, analys, copywriting och andra relevanta områden inom content marketing. Detta innebär att ni slipper lägga massor av tid på att lära er och utveckla er egen expertis inom digital marknadsföring, eftersom byrån redan har den kunskap och erfarenhet ni behöver. Det sparar även in den tid det hade tagit för dig att anlita eller rekrytera en marknadsansvarig. 

4. Du får till en effektiv och löpande contentproduktion

En byrå har erfarenhet av att planera och skapa innehåll på ett effektivt sätt, vilket minskar risken för onödiga förseningar eller att innehållet inte ger någon effekt. En byrå har den kapacitet och de resurser som krävs för att hantera en större volym av produktion.

Sist, men inte minst, har en byrå både erfarenhet och verktyg för att mäta och optimera din content marketing-strategi. Du slipper lägga tid på att förstå och använda de verktyg och tekniker som krävs, eftersom byrån redan har dem till hands.

Fördelarna med att anlita en content marketing-byrå är fler än fyra

Speciellt om du anlitar en contentbyrå med kommunikatörer och skribenter som kan skriva på olika språk eller som har erfarenhet av att skriva om olika ämnen och branscher, till exempel medicin, IT, teknik eller ekonomi

På Stockholms Skrivbyrå har vi förutom ett proffsigt team på plats på vårt kontor i Stockholm, också ett stort nätverk med över 1000 konsulter. Vi kan ta oss an stora eller små uppdrag, löpande eller enstaka texter. Vi gillar även att dela med oss av vår kunskap och erbjuder workshops och skräddarsydda kurser. 

Vill du lära känna oss?

Hör av dig till oss om du vill lära känna oss mer, så tar vi en fysisk eller digital kaffe!