Därför ska ni börja med Inbound Marketing

15 jan 2021

Därför ska ni börja med Inbound Marketing

Den täta strömmen av kampanjer och annonser i många olika kanaler har gjort oss trötta på reklam. Den tröttheten är en av anledningarna till att allt fler företag väljer att jobba med Inbound Marketing: en marknadsföringsmetod som går ut på att skapa innehåll som verkligen har ett värde för mottagaren. Tidigare har vi skrivit om vad content marketing och inbound marketing är och hur du kommer igång med inbound marketing. I det här inlägget lyfter vi fram de främsta fördelarna med metoden.

Bättre kundinsikter och nöjdare kunder

Inbound Marketing går ut på att inspirera framtida kunder med värdefullt innehåll och värma dem över en längre köpresa. Snarare än att bara beskriva den produkt eller tjänst man säljer, ligger fokus på att visa på värdet och nyttan. Därför är Inbound Marketing speciellt användbar för lite längre och mer komplexa försäljningscykler. 

För att Inbound Marketing ska vara effektivt är det viktigt att man har koll på sin målgrupp och sätter en tydlig strategi och innehållsplanering innan man sätter igång. Att använda sig av ett marketing automation-verktyg för att följa och spåra kunden ger bra kundinsikter som senare kan användas i den fortsatta marknadsföringen. Genom att följa hur besökare och kunder interagerar i olika kanaler är det lättare att förstå var de befinner sig i köpresan. Och därmed fånga dem vid rätt tillfälle, med rätt budskap.

Allt blir mätbart

Med Inbound Marketing går allt att mäta. Det gäller allt från hur många som läser era blogginlägg, artiklar och e-böcker till vilket innehåll som ger leads. Förutom att det ger bättre insikter om vilket material som fungerar blir det också lättare att internt visa på resultat. När kollegor ser nyttan med Inbound Marketing är det lättare att skapa engagemang som brukar resultera i bättre samarbete kring innehållsproduktion. 

Det är kostnadseffektivt

Till skillnad från traditionell försäljning jobbar ni mer långsiktigt och lägger mer tid och resurser på att producera relevant innehåll som intresserar, underhåller och utbildar. Lägger ni även krut på sökoptimering och en webbplats som konverterar bra kommer ni att få ännu bättre resultat. Med det sagt slipper ni också lägga pengar på dyr marknadsföring i form av annonser som i slutändan kanske inte ens nås av rätt målgrupp.

Ni stärker ert varumärke

Inbound Marketing är inte bara inspirerande för målgruppen, det bidrar också till att ert varumärke kommer fram tydligare. Detta leder till att rätt kunder hittar er och också att fler blir lojala anhängare och kanske till och med ambassadörer. Människor vänder sig inte längre i första hand till en säljare för att få information. Man vill hellre söka kunskap genom att söka själv. Köbeslutet är till stor del fattat när ni kontaktas. När ni erbjuder framtida kunde möjligheten att läsa, lära, förstå och få tag i information som underlättar beslutsfattande bygger ni förtroende och varumärke!

Några sista ord…

Att komma igång med Inbound Marketing är ett effektivt sätt att locka helt rätt personer, på ett sätt som inte känns inkräktande eller konstlat. Att den digitala världen kommer att fortsätta forma hur vi interagerar med företag och produkter är ett faktum. Därför är det ett måste att hänga med i utvecklingen, möta kundernas behov och finnas där de söker. 

Vill du veta mer om hur din verksamhet kan jobba mer med Inbound Marketing? Säg hej till oss så pratar vi mer!

Mer läsning

Inbound, outbound, advertorials och native advertising
Inbound marketing – vi reder ut begreppen
Google – anpassar du ditt språk efter sökmotorn?

 

Vill du lära dig mer om skrivande och digital kommunikation?
Prenumerera på vårt månadsbrev!