Content och inbound marketing
14 sep 2015
Vad är det för skillnad på outbound, content och inbound marketing? Intresset för content marketing har aldrig varit större och det är många begrepp som florerar.
Långt före bloggar och sociala mediers glansdagar har berättelser och intressant innehåll använts för att locka kunders intresse. Men under de senaste åren har företag börjat arbeta med tydliga strategier för hur content marketing ska genomsyra hela verksamhetens marknadsföring.
Content marketing – på köparens villkor
I takt med den digitala utvecklingen har vi som kunder större möjlighet att syna ett företags motiv, diskutera med tidigare köpare, jämföra priser, funktioner och före en dialog med företaget i fråga.
Vi rör oss dagligen i sociala medier och andra digitala kanaler och möjligheterna för att söka information är oändliga. Vägen till ett beslut är ofta krokig och bygger på grundlig research. Vi jämför, undersöker och diskuterar långt innan vi trycker på “Köp”.
I kombination med nya köpvägar uppfattas traditionell (köpt) marknadsföring som störande och väljs ofta bort. “Ingen reklam tack”-skylten på brevlådan, adblocks i webbläsaren och navelskåderi under tiden som reklamfilmer rullar på tv bidrar till att reklam får allt svårare att nå fram.
Outbound marketing – ett störningsmoment?
Men vad menas då egentligen med content marketing? Först måste vi reda ut två begrepp: inbound marketing och outbound marketing. Outbound marketing är marknadsföring som söker upp mottagaren.
Det kan vara annonser i tidningar, TV-reklam, radioreklam eller direktreklam. Vissa väljer lite elakt att kalla det för “Interruption marketing” just på grund av att reklam i ökad grad uppfattas som störande.
Inbound marketing – bli hittad och bygg relationer
Inbound marketing handlar om att låta kunderna hitta till dig istället för tvärtom. Detta genom att publicera värdefull och (för målgruppen) relevant information.
Effektiva kanaler och produkter är till exempel blogg, sociala medier, white papers, guider, infographics, video och sökordsoptimerade texter. Inbound marketing är en form av digital marknadsföring och målet är att:
- Attrahera potentiella kunder
- Möta målgruppen på rätt sätt
- Låta automatiserade processer sköta de första delarna i köpprocessen och locka till kontakt eller direkt till köp
- Skapa en långvarig relation med kunderna
Att arbeta med inbound marketing ger stor kunskap om kunder och deras beteende. Analysera kunderna och arbeta med merförsäljning
Vad skiljer content marketing från inbound marketing?
Content marketing är ett samlingsbegrepp för att producera intressant och användbart innehåll till värde för mottagaren. Allt för att kunden ska tänka på dig och din tjänst eller produkt när det väl är dags att trycka på köp.
Inbound marketing-metodiken har ett ännu större fokus på att möta kunden på rätt sätt och underlätta köpprocessen. Det passar särskilt komplexa tjänster och produkter med längre inköpsprocesser.
Vill du ha hjälp med att sätta en strategi för content marketing eller söker någon som kan skapa innehåll? Vi på Stockholms Skrivbyrå har många duktiga innehållsproducenter i vårt nätverk. Hör av dig till oss på 08-5560 4200 eller hej@stockholmsskrivbyra.se så berättar vi mer!