4 viktiga trender inom marknadsföring 2022
05 apr 2022

Såhär en bit in i 2022 tar vi tempen på vilka trender inom marknadsföring som tar allt större plats i det digitala landskapet. Vi har plockat ut fyra stycken som vi tror marknadsförare och marknadschefer bör fokusera på mest just nu och framöver. Låt oss ta en titt!
1. Ökad integritet blir allt viktigare
En av flera viktiga trender inom marknadsföring 2022 är integritet. Du har säkert inte missat att integritet snabbt blir desto viktigare för att förtjäna kundernas förtroende. Det är avgörande för att de ska välja just ditt varumärke. Många marknadsförare använder idag tredjepartscookies för att samla personlig information om kunden och de förlitar sig på dessa gyllene kakor för att rikta sin marknadsföring till rätt målgrupp. Men snart blir det andra kakor! Google fasar nämligen ut tredjepartscookies under 2024.
Tips: Eftersom tredjepartscookies fortfarande kommer att finnas under 2022, kan det vara en bra idé att redan nu börja testa och planera för en strategi utan dem.
2. Människor och upplevelser lockar mer än varumärken
Numera är det oerhört viktigt att kunna visa på värde och genuinitet i sin marknadsföring för att vinna kundens förtroende. Detta är en trend inom marknadsföring som har hängt med ett tag nu. Och under 2022 är det mer relevant än någonsin att visa på verkligt innehåll – med människor, av människor. Därför söker vi oss gärna till sociala medier för att hitta information om en produkt, ett varumärke eller en tjänst för att se andra människors åsikter och omdömen.
Tips: Ta reda på vad som engagerar dina kunder och vad de säger om ditt varumärke. I vilka kanaler finns de? Vad delar de för något? Social communities växer i snabb fart nu och används mer eller mindre i lika stor utsträckning som sökmotorer. Med andra ord behöver du nödvändigtvis inte bara betala influencers för att tala gott om ditt varumärke; du kan uppmuntra redan lojala kunder att göra det.
3. Snabbast webbplats vinner
Tidigt 2021 rullade Google ut en algoritmuppdatering, Core Web Vitals, vilket är ett samlingsbegrepp för hur sökmotorn värderar en webbplats användarvänlighet. Det innebär att det numera är viktigare än någonsin att ha en snabb och stabil webbplats med bra UX (user experience).
Insikter från Googles egna användartester visar på att besökare tenderar att lämna en långsammare webbplats i högre utsträckning än en snabbare. Datan visar att sidinläsningstiden ökar från hela 1 sekund till 3 sekunder. Samtidigt ökar också avvisningsfrekvensen med 32 procent. Vi har helt enkelt inte tålamod nog, ens i några sekunder, att vänta på att en webbplats ska ladda.
Tips: Att ha en väl uppdaterad webb med seo-anpassat innehåll är förstås jätteviktigt, men glöm inte att den också måste vara optimerad, väl genomtänkt och lättöverskådlig. Ju snabbare en besökare får en samlad övergripande bild av din webbplats, desto större chans är det att besökaren stannar och konverterar. Faktorer som metabeskrivningar och alt-texter påverkar också hur “bra din webbplats” är enligt Googles algoritmer. Med andra ord finns det inga genvägar, men satsar du på att bygga en schysst webb med bra innehåll, som dessutom laddar snabbt, har du större chans att klättra på Google.
4. Less is more – så länge det är välkurerat
Idag finns en uppsjö av olika kanaler och plattformar där du kan synas som varumärke, men att finnas och vara aktiv överallt är svårt. Det krävs oerhört mycket tid och många resurser att skapa innehåll som är anpassat efter alla olika sociala medier. Då kan det vara bättre att istället satsa helhjärtat på en kanal än att göra flera halvhjärtade insatser i flera.
Tips: En trend inom marknadsföring för 2022 är att satsa på en kanal. Välj en kanal där du vet att dina målgrupper befinner sig, se till att ni är relevanta och och skapar genomtänkt innehåll. Då de flesta sociala kanalerna numera är styrda av algoritmer blir det desto viktigare att hålla sig relevant och skapa innehåll som just den plattformen premierar. Vi vet ju exempelvis att video är på tapeten i de allra flesta kanalerna just nu, och inte minst på Instagram. Håll dig gärna uppdaterad kring trender och hur plattformarna utvecklas. Detta för att anpassa ditt innehåll, men framförallt för att veta vad din målgrupp gillar!
Vill du haka på en eller flera trender inom marknadsföring under 2022?
Vi på Stockholms Skrivbyrå hjälper små och stora företag att ta sitt innehåll till nästa nivå. Vi håller workshops, sätter strategier, skapar redaktionella planer och tar oss an stora och små skrivuppdrag. Vill du veta mer om hur vi jobbar och hur du kan haka på trenderna på bästa sätt? Hör av dig på här.