Marknadschef – 4 utmaningar och satsningar att ha koll på just nu
06 okt 2021

Som marknadschef eller digital marknadsförare ställs du inför den ständiga utmaningen hur din marknadsföring ska ta sig igenom bruset och hur du ska nå fram till dina målgrupper. Vi har gjort en spaning och tagit reda på vilka utmaningar som flera av Sveriges marknadschefer står inför just nu och vad som är värt att satsa på framöver.
1. Varumärkesbyggande marknadsföring
Reklamtrötthet har knappast gått någon förbi, inte minst vi som jobbar med marknadsföring. Kundens köpbeteenden har blivit påverkade av den ökade närvaron online och mediekonsumtionen idag är enorm. Därför blir det viktigare att skapa en relation till kunden genom värdefullt innehåll som de själva vill ta del av. Det behöver också ske mer transparens mellan företag och konsumenter.
Att våga vara öppen med man står för som företag. Marknadschefer och marknadsförare som fortfarande lägger mest krut på taktisk marknadsföring blir nu utmanade att ställa om sina strategier. Det gäller att bygga sitt varumärke starkare med små resurser och medel. Att jobba med varumärkesbyggande marknadsföring kräver flera, mindre insatser över en längre period. Samtidigt som det visar mer långsiktiga resultat där kunder förblir lojala varumärket för att de verkligen tycker om vad företaget gör, säljer och står för. Samtidigt väcker det en större kreativitet och påhittighet, tycker vi!
Läs vårt tidigare inlägg om hur du når ut bäst i digitala kanaler med relevant innehåll.
2. Flexibilitet och tajming
Att möta kunden med relevant och engagerande innehåll kan du göra när, var och hur som helst, och då måste tajmingen vara rätt. Annars kan det rentav vara pengar i sjön. Agilitet och flexibilitet har alltid varit viktigt för att kunna möta kundens behov i en snabbrörlig digital värld.
Förmågan att anpassa marknadsföringen efter oväntade förändringar och nya köpbeteenden har verkligen satts på prov under pandemin. Många marknadschefer inser nu värdet med att arbeta mer flexibelt och bygga team som klarar av snabba förändringar. Ett arbetssätt som sannolikt är här för att stanna.
3. Mäta data och samla insikter
Idag finns enorma möjligheter att jobba med analys och mätning av dina målgrupper för att anpassa marknadsföringen därefter. För att kunna möta kunden med rätt budskap, i rätt kanal och i rätt läge i köpresan måste man jobba med just analys och insikter.
En utmaning för en marknadschef är att ta vara på data på bästa möjliga sätt. Att testa, mäta och analysera kräver också resurser, men är definitivt mödan värd om du gör det på rätt sätt. Genom mätbara resultat kan du som är marknadschef lättare bevisa för företagsledningen att det ni gör fungerar.
4. Balansen mellan långsiktig och kortsiktig marknadsföring
Många marknadschefer pratar om utmaningen i att hitta den perfekta balansen mellan långsiktig och kortsiktig försäljning för att få ut bästa möjliga värde av deras marknadsaktiviteter. Många satsar därför nu på att hitta synergier mellan långsiktigt strategiskt varumärkesbyggande och taktiska aktiveringar.
Den mest effektiva marknadsföringen består av en blandning mellan kortsiktig marknadsföring och långsiktigt varumärkesbyggande och detta gäller för både b2b och b2c. B2b-marknadsföring bör däremot satsa något mer på långsiktig marknadsföring, då köpcyklerna ofta är längre. Det visar i alla fall undersökningar gjorda av duon Les Binet och Peter Fields.
Sammanfattningsvis råder vi dig som marknadschef satsa på:
- Investering i varumärkesbyggande marknadsföring som skapar lojala kunder.
- Att balansera långsiktiga och kortsiktiga marknadsaktiviteter.
- Mätning och analys för att förstå målgruppen bättre och erbjuda värde, vid rätt tillfälle, i rätt kanal.
- Flexibilitet i produktion och strategiarbete vid oväntade förändringar och ändrade köpbeteenden.
Lösningen – content marketing
Mycket av det vi har tagit upp handlar om att bygga starka relationer med dina kunder för att skapa lojalitet genom varumärkesbyggande marknadsföring. Det handlar om att bygga team som jobbar aktivt med mätning och analys för en bättre förståelse för målgruppen. Och som kan skapa värdeskapande innehåll utifrån dessa insikter. Allt detta går att koka ner i en marknadsföringstrategi – content marketing. Det är inte konstigt att metoden har blivit allt mer populär genom åren. Och nu när vi kan se vad marknadschefer står inför för utmaningar och satsningar framöver är content marketing-metoden mer relevant än någonsin.