Vad är ChatGPT – och kan den skriva våra texter?
27 jan 2023
— AI, Nyheter, Trendspaning
I slutet av november 2022 lanserades ChatGPT av företaget OpenAI – ett chattverktyg som genererar människoliknande svar med AI. Ja, det har säkert inte gått någon förbi. Vad är då ChatGPT, hur skiljer sig den från andra AI-verktyg och kan tekniken ersätta skribenter och skriva våra texter?
Hur fungerar ChatGPT?
ChatGPT bygger på modellen GPT (Generative Pre-trained Transformer) och är anpassad för att fungera som vilken chattapp som helst. Det är som om du chattar med en kompis – skillnaden är att den du skriver med inte är en människa, utan en AI-databas. ChatGPT är tränad på en stor mängd chattdata och är därför speciellt duktig på att generera språk som känns naturligt. Svaren kommer direkt och kan svara på många språk – även svenska. Den minns också vad ni har pratat om tidigare i konversationen.
Kan ChatGPT skapa bra innehåll?
Som copywriters och kommunikatörer är vi självklart nyfikna på ChatGPT, hur vi kan använda oss av den, och hur utvecklingen kommer att se ut i framtiden. Frågan som nu många ställer sig är om AI kommer att ersätta skribenten, copywritern eller till och med författaren. Är den tillräckligt smart för att skriva innehåll som kan vi använda inom marknadsföring? Vi passade på att ställa frågan till ChatGPT och fick följande svar:
“AI kan skapa innehåll som liknar det som skulle kunna vara skrivet av en människa, men det är svårt att säga om innehållet är “bra” eller inte. Det beror mycket på hur modellen är tränad och vad den används för.
ChatGPT kan skapa innehåll för att användas till artiklar, blogginlägg, och sociala medieinlägg. Men det är viktigt att komma ihåg att AI-genererat innehåll än så länge inte kan erbjuda samma kreativitet och personlighet som mänskligt skrivet innehåll. I vissa fall kan det också vara svårt att avgöra om innehållet är verkligt eller inte.”
Kan AI ersätta en copywriter?
Vi är beredda att hålla med AI:n. Det är sant att AI-verktyg som ChatGPT kan skapa innehåll som liknar det som skulle kunna vara skrivet av en människa. Men det finns fortfarande viktiga skillnader mellan innehåll skapat av AI och innehåll skapat av en riktig skribent. Vi människor är kreativa varelser. Just därför kan vi skapa unikt innehåll som sticker ut och väcker intresse. AI-program är inte i närheten av det – i alla fall inte än. En professionell copywriter, content writer eller en kommunikatör har förmågan att anpassa innehåll för att locka specifika målgrupper och att skriva så att texterna samspelar och jackar in i marknadsföringsmål och strategier. Självklart också med ett tonläge som lirar med varumärket.
Värde skapas för och av människor
Content Marketing är en populär marknadsföringsmodell som går ut på att skapa värdeskapande innehåll anpassat för olika målgrupper, inte sällan med ett tonläge som känns personligt och trevligt, och som inte är direkt säljande. Att skapa värdeskapande innehåll kan vara knepigt för ett AI-verktyg, även om den är väldigt smart. Verkligt värde skapas för och av människor, tror vi.
ChatGPT – ett effektivt verktyg för skribenter?
Vi tror definitivt att verktyg som ChatGPT kan underlätta för innehållsskapande. Dels för att komma igång och boosta kreativiteten innan man börjar med en text, för skrivkramp har drabbat även den bäste, eller hur? Det kan vara ett bra knep för att få ner ett första utkast att utgå ifrån.
Går det att lita på vad ChatGPT säger?
Att helt förlita sig på AI:ns kunskap är riskabelt. Som med all kunskap som finns tillgänglig på internet finns ingen garanti för att allt ChatGPTsäger är helt korrekt. Det är viktigt att man är påläst om ämnet, för att inte riskera att använda information som är felaktig eller föråldrad.
Är vi källkritiska och ser verktyget som ett komplement och inte en ersättare ser vi att ChatGPT och andra AI-verktyg kan bli en väldigt bra hjälpreda i vårt dagliga arbete!
Senast i ropet…
OpenAI släppte den 14 mars 2023 en ny, förbättrad version av verktyget – GPT-4, som är både smartare och mer träffsäker än sin föregångare. Med koppling till sökmotorn Bing och en mängd plugins har den bredare kunskap och högre problemlösningsförmåga. Bland annat kan den hantera större mängder text och svara på frågor om bilder och diagram. Spännande, tycker vi!
Vill du testa oss?
På Stockholms Skrivbyrå har vi lång erfarenhet av att producera innehåll för olika digitala kanaler – ofta skriver vi blogginlägg, artiklar, kundcase, SEO-texter och inlägg för sociala medier. Vi använder oss gärna av ChatGPT och andra AI-verktyg när det passar. Är du nyfiken på hur vi kan snabba upp din produktion utan att tumma på kvalitén? Hör av dig så pratar vi igenom dina behov.