Tips på marknadsaktiviteter med liten budget
14 aug 2023

Att marknadsföra sitt företag behöver inte kosta en förmögenhet. Med rätt strategi och kreativitet kan du få ut maximalt av marknadsföringsbudgeten och nå fram till rätt målgrupp på ett kostnadseffektivt sätt. Här går vi igenom smarta tips på marknadsaktiviteter och bra sätt att jobba, utan att du spränger budgeten.
Innehåll med liten budget
Innehållsmarknadsföring, eller content marketing, är en viktig framgångsfaktor för dig som vill få ut mycket av din kommunikation. Och det behöver inte vara särskilt komplicerat eller dyrt. Ta fram värdefullt innehåll som engagerar och attraherar dina målgrupper – skriv inspirerande blogginlägg, skapa guider, gör roliga och informativa videor eller starta en podcast där du delar med dig av dina expertkunskaper.
Genom att erbjuda innehåll som har ett värde för mottagaren bygger du relationer med din målgrupp, skapar förtroende och stärker ditt varumärke. Sprid ditt innehåll via sociala medier, webbplatsen och nyhetsbrevet för att maximera räckvidden på ett billigt sätt. Vill du nå långt med små medel är en strategisk och väl genomtänkt kanalmix ett smart sätt att börja, som gör att du lägger krutet på rätt kanaler för dig.
Förena krafterna med andra
Ensam är inte alltid stark, inte heller när det gäller marknadsföring. Så varför inte samarbeta med andra företag inom din bransch? Försök att hitta likasinnade partners och skapa en gemensam marknadsföringsstrategi som inte bara sprider kostnaderna utan också ökar er synlighet. Ni kan arrangera gemensamma event, göra kampanjer tillsammans eller till och med marknadsföra varandras produkter eller tjänster. Genom att samarbeta kan ni nå ut till en bredare publik och samtidigt slimma er marknadsföringsbudget.
Kompetensutveckla digitalt
Kunskap är ju som bekant makt, och när det gäller marknadsföring är det inget undantag. Och marknadsföringen ska göras, oavsett hur bra ni är på det. Varför inte investera lite tid och pengar i att utbilda ditt team genom workshops, föreläsningar eller kortare digitala kurser? Kanske behöver ni bli bättre på att skriva sökmotoroptimerade texter eller hur ni jobbar med sociala kanaler? Idag finns det många sätt att skaffa ny kunskap och kompetensutveckla dina medarbetare.
Dra nytta av e-postmarknadsföring
E-postmarknadsföring är fortfarande ett av de mest kostnadseffektiva sätten att nå ut till din befintliga kundbas och potentiella nya kunder på. Bygg en kvalitativ e-postlista genom att erbjuda något värdefullt i utbyte mot besökarnas e-postadresser, till exempel en rabattkod eller en nyhetsbrevsprenumeration. Använd sedan e-postmarknadsföring för att dela relevant innehåll, kampanjer, och nyheter med dina prenumeranter. Genom att utnyttja e-postmarknadsföring kan du helt enkelt bygga relationer och öka försäljningen med små medel.
Erövra webben med SEO
Internet har blivit vårt andra hem där Google är den dominerande aktören. Här kan du välja på att satsa på organisk eller köpt trafik, eller en mix av båda sätten som oftast är det mest effektiva. Genom att regelbundet producera sökmotoroptimerat innehåll, såsom artiklar till företagsbloggen och landningssidor, kan du öka din förtjänta synlighet och organiska ranking på Google. Genom att lägga några kronor per dag eller tusenlappar varje månad på betald synlighet på Google kan du hålla dig relevant och synlig. Google Ads brukar vara väl investerade kronor.
Återanvänd innehåll i olika kanaler
Att hela tiden behöva komma på och producera nytt innehåll är utmanande även för den mest alerta av idésprutor. Dessutom tar det onödigt lång tid, och tid är pengar. Försök därför jobba smart med ditt innehåll och återanvänd det på olika sätt i din kommunikation. Ett blogginlägg kan göras om till en informativ karusell eller video i sociala medier, och skrivas som en puff i ett nyhetsbrev. Ett inlägg på LinkedIn kan bli en nedladdningsbar guide om det utökas med mer innehåll. Fundera helt enkelt på vad för material du redan har och utgå ifrån det innan du producerar helt nytt. Och varje gång du producerar nytt, fundera på hur du kan maximera användandet av innehållet i olika kanaler.
Utvärdera och anpassa
En viktig del av att marknadsföra och samtidigt spara pengar är att kontinuerligt utvärdera och anpassa dina aktiviteter, så att du inte kastar pengar i sjön månad ut och månad in. Därför är det viktigt att du analyserar resultaten av dina marknadsaktiviteter och identifierar vad som fungerar bäst för ditt företag. Fokusera på de kanaler och strategier som ger dig bäst valuta för pengarna och anpassa dina insatser därefter. Var flexibel och våga testa olika tillvägagångssätt!
Sammanfattningsvis behöver inte en liten budget vara ett hinder för effektiv marknadsföring. Var kreativ, håll dig uppdaterad på trender, skapa värdefullt innehåll och se till att vara närvarande där din målgrupp finns. Då kan du nå långt även med små medel.
Behöver du tips på marknadsaktiviteter för en liten budget?
Vårt erfarna team av copywriters och strateger kan hjälpa dig att skapa engagerande och sökmotoroptimerat innehåll, utveckla din sociala närvaro, skapa kreativa videos och mycket mer. Vi förstår vikten av att arbeta med små medel och kommer att anpassa våra tjänster efter din budget och dina mål. Läs mer om vad vi kan erbjuda och kontakta oss på hej@stockholmsskrivbyra.se så hjälper vi dig!
Behöver du tips på marknadsaktiviteter?
Vårt erfarna team av copywriters och strateger kan hjälpa dig att skapa engagerande och sökmotoroptimerat innehåll, utveckla din sociala närvaro, skapa kreativa videos och mycket mer. Vi förstår vikten av att arbeta med små medel och kommer att anpassa våra tjänster efter din budget och dina mål. Läs mer om vad vi kan erbjuda.