Organisk eller köpt trafik?
10 jul 2020
— SEO
Är högst upp alltid bäst? Ska man satsa på organisk eller köpt trafik? Sanningen är att det beror på vad du vill uppnå och om du vill ha snabb eller långsiktig effekt. Vi reder ut skillnaderna mellan sökordsannonsering och sökmotoroptimering.
När du betalar för trafik genom att köpa AdWords för specifika sökord och fraser har du visserligen god chans att hamna högst upp i sökresultatet, men då är det också i form av just en köpt annons. Och annonser skrollar vi gärna förbi. När du arbetar med SEO, sökmotoroptimering, behöver du mer tålamod, men kan medvetet sikta på en placering som får fler klick och som uppfattas mer ärlig. I det här inlägget slår vi hål på några myter och försöker besvara de vanligaste frågorna kring köpt vs. organisk trafik.
JA, organisk trafik bygger långsiktiga affärer.
Att köpa Adwords kan givetvis vara ett bra komplement till ett grundligt SEO-arbete, men den dag du slutar betala är du puts väck. När det kommer till att driva trafik finns det ingen quick fix. Man måste göra jobbet ordentligt.
Det handlar om att ha en solid SEO-strategi, utifrån vilken sökord och fraser kontinuerligt utvärderas, justeras och smörjs så att ni inte bara hamnar högt upp i sökresultatet, utan också behåller era placeringar. Det är ett arbete som pågår hela tiden och som ger många andra positiva effekter. Med ett grundligt SEO-arbete bygger ni långsiktighet i er trafik och lär känna era målgruppers beteenden. Med det kommer ofta värdefulla insikter, långvariga kundrelationer och en ström av affärer.
NEJ, AdWords höjer inte er rankning i det organiska flödet.
Organisk trafik och köpt trafik påverkar inte varandra i direkt väg, även om det såklart kan uppstå synergier mellan trafiken. Som att man, genom att synas flera gånger i sökresultatet, kan öka chansen till klick. Och det kan såklart hända, men många tror, felaktigt, att köpt trafik gör att Google premierar den specifika webbsidan även i det organiska flödet. Så är det inte. Det finns ingen direkt påverkan mellan organisk och köpt trafik, och det är Google väldigt noggranna med att belysa.
SEO och AdWords
Så hur ska man göra för att ranka högt, idag och imorgon? Jo, gör jobbet ordentligt och investera pengarna klokt. Att bygga organisk trafik tar lite längre tid, men är ett arbete som bygger en hållbar digital närvaro. Att SEO-anpassa innehåll som publiceras på den egna webbplatsen kräver inte så mycket, med det ger stor effekt. Många bäckar små…
Google Ads är underbara tomtebloss som kan ge mycket bra resultat så länge man skjutsar in pengar. Genom att synas på rätt plats vid rätt tidpunkt går det att locka nya kunder.
Det bästa är såklart att kombinera de båda. Se bara till att det finns en tydlig strategi och tanke bakom. Lägg en del av budgeten på att bygga ert eget hus (SEO) och en del på annonsering och utvärdera vad som ger er mest.
Vill ni ha hjälp att driva trafik genom ett grundligt SEO-arbete? Vi hjälper många olika verksamheter med att skriva sökmotoroptimerad text och annonstexter som passar AdWords.
Mejla oss på hej@stockholmsskrivbyra.se så bygger vi något långsiktigt ihop!