Content marketing – allt du behöver veta!
20 apr 2020
Content marketing-fenomenet är i ständig rörelse, så för dig som vill bli proffs på content gäller det att hänga med i svängarna och hålla dig up to date. Målet är att skapa innehåll som ger rätt effekt. Att pumpa ut en massa content i alla digitala kanaler betyder inte lyckad content marketing. Om innehållsarbetet däremot baseras på goda kundinsikter och strategiska beslut, då har man fattat grejen!
I det här blogginlägget reder vi ut de vanligaste frågorna som har med content marketing att göra. Om du inte får svar på din fråga här får du gärna mejla oss, så lovar vi att ge dig ett så bra och utförligt svar som möjligt.
Okej, då kör vi!
Vad är vinsterna med content marketing?
Vi börjar med det viktigaste – vad man har att vinna på att jobba med content marketing. Förstår man inte det är det (som med det mesta) svårt att motivera arbetet. Det finns tre vinster som man brukar prata om som de mest uppenbara.
- Ökad försäljning
- Stärkt varumärke
- Mer lojala kunder
De här tre punkterna tenderar att göda varandra och synergieffekterna kan vara många. Att bygga förtroende innebär inte bara mer lojala kunder utan ofta också en ökad försäljning, till exempel.
Vad är content marketing?
Även om termen content marketing myntades av Joe Pulizzi först i slutet av 00-talet så är fenomenet som sådant egentligen ingenting nytt. Content marketing handlar om att ta fram målgruppsanpassat innehåll som driver affären framåt. Det har vi gjort i alla tider.
När vi pratar om content marketing idag, 2020, så refererar vi ofta till texter som publiceras löpande på webb, i blogg eller i tidning. Men även podcast och film blir allt vanligare distributionskanaler för att skapa och distribuera värdefullt content. Formatet är egentligen inte det väsentliga, utan syftet. Det viktigaste är att innehållet driver er affär framåt, och syftar till att skapa goda kundrelationer. Det kräver ett grundligt strategiarbete.
Hur bygger man en content marketing-strategi?
För att lyckas med content marketing-arbetet krävs ett gediget och grundligt strategiarbete. Det är det som avgör huruvida innehållet kommer att ge effekt eller inte. För att lägga grund för ett effektivt content marketing-arbete är det klokt att börja med att sätta en redaktionell plan för det innehåll som ni ska ta fram. Här kan du läsa mer om vad som är viktigt att ta hänsyn till när ni gör den redaktionella planen.
Hur kan man använda growth hacking för att skapa effektivt content?
Growth hacking eller Growth marketing låter mer avancerat än vad det är. Begreppet handlar inte om datorhacking, som man lätt kan tro på namnet, utan om att hitta digitala tillvägagångssätt för att öka eller boosta ett företags tillväxt. När man förstår sina kunders digitala beteenden blir det lättare att hitta sätt som hjälper till att boosta försäljningen. I det här growth hacking-inlägget pratar vi mer om just detta.
För att förstå din digitala målgrupp bättre kan du och ditt team besvara några frågor:
- Vilka är våra besökare?
- Vad har de för behov?
- Hur länge stannar besökarna i våra kanaler?
- Hur ser köpresan ut för de som kommer till avslut?
- När under köpresan faller flest besökare bort?
Utifrån frågor som de här kan ni skapa en solid growth hacking-strategi, baserad på faktiska siffror och insikter.
Vem på företaget är ansvarig för vårt content?
Om det finns en marknadschef på företaget så är det troligtvis denne som står högst ansvarig för er innehållsproduktion, även om det sällan är den här personen faktiskt producerar innehåll. Oftast sköts de skriftliga delarna av content marketing-arbetet i samarbete mellan en planner eller strateg och en copywriter eller content writer.
Har ni inte rätt person inhouse? Om ni inte har rätt person på plats så finns det gott om skickliga content-konsulter, och många finns i vårt nätverk!
Hör av dig till oss på hej@stockholmsskrivbyra.se om du behöver hjälp med att ta fram strategiskt innehåll som skapar värde och ger effekt, på riktigt. Vi skriver seo-texter, blogginlägg, artiklar och nyhetsbrev och gör e-böcker och redaktionella planer. Dessutom har vi duktiga frilansar och konsulter som är proffs på just content marketing.