Svenskarna och internet 2022 – en sammanfattning för marknadsföring

Svenskarna och internet 2022 – en sammanfattning för marknadsföring

Internetstiftelsen har precis släppt rapporten Svenskarna och internet 2022! För oss som behöver ha koll på svenskarnas digitala vanor är det alltid lika spännande att se den statistik som presenteras. Låt oss berätta om några viktiga insikter för 2022.

99 procent av alla födda efter 1960 är på internet dagligen

Totalt använder 90 procent av befolkningen internet varje dag. Kort sagt är internet mer eller mindre närvarande i alla generationer. De som inte gör det är framförallt våra allra äldsta, men av 20- och 30-talisterna är de som använder internet sällan eller dagligen ändå fler än de som aldrig använder internet. Viktigt är också att undersökningen Svenskarna och internet inte omfattar personer som inte talar svenska eller som av andra skäl inte kan svara på frågorna.

Svenskarna och internet 2022: Facebook, Instagram och YouTube är störst

Bland alla internetanvändare över 16 år använder 88 procent sociala medier varje dag. De största plattformarna som används dagligen är följande, i ordning: Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat, TikTok, Twitter, LinkedIn. Vi ser att det inte har hänt så mycket sedan förra årets Svenskarna och internet släpptes: Facebook och YouTubes dagliga användare har minskat med 1 procentenhet, medan Instagram och TikTok ökat med 2 procentenheter vardera. Snapchat har ökat med 1 procentenhet. De tre största plattformarna Facebook, Instagram och YouTube är avsevärt större än övriga plattformar.

Flest 90-talister följer varumärken på sociala medier

Totalt sett följer 44 procent av alla över 8 år varumärken eller företag på sociala medier, och det sker oftast på Instagram eller Facebook. Bland 90-talisterna är siffran högst på 71 procent, följt av 80-talister på 58 procent och 00-talister på 53 procent. Något fler kvinnor än män följer varumärken.

Svenskarna och internet 2022 visar att män och kvinnor använder olika plattformar

Fördelningen mellan män och kvinnor som använder sociala medier är jämn, men de är på olika plattformar. Män är i högre grad på YouTube, Flashback, Twitter och Reddit, medan fler kvinnor använder Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok och Pinterest. Fler män än kvinnor är på de mindre plattformarna medan kvinnor är fler på de större, med undantag för YouTube. En annan skillnad är att kvinnor publicerar mer eget innehåll på sociala medier än män.

TikTok lockar fortfarande unga användare

Vi kan tydligt se att 00-talisterna (Generation Z) fortfarande dominerar bland TikToks användare, med 52 procent som använder det dagligen och 66 procent som använt TikTok någon gång under det senaste året. Av 10-talister, det vill säga 12-åringar och yngre, är 30 procent dagligen på TikTok, medan bara 15 procent av 90-talister är där så ofta. Bland svenskar födda innan 1990 är en försvinnande låg andel på TikTok.

Alla generationer e-handlar

Pandemin har gjort att allt fler har börjat handla online. 85 procent av alla över 16 år har handlat på internet under det senaste året, och 70- 80- och 90-talisterna är de som handlar mest online. 20- och 30-talisterna handlar också mer och under året som gått har siffran kommit upp i hela 30 procent. Sammanfattningsvis kan vi säga att e-handel är vanligt hos alla generationer, klart intressant att veta för oss som arbetar med marknadsföring. Tyvärr berättar Svenskarna och internet också om en oro för bedrägerier. 22 procent av pensionärerna undviker att e-handla på grund av sin rädsla. Tydlighet för att skapa trygghet är därför A och O, något som kan göras med säkra betalfunktioner, bra kommunikation och lyckad ux-writing.

Ta fram målgruppsanpassat innehåll för digitala kanaler

Eftersom 99 procent av alla under 62 år dagligen befinner sig på internet är minst sagt viktigt för ditt varumärke att arbeta digitalt. Rapporten Svenskarna och internet 2022 är en fantastisk källa till kunskap om olika målgruppers beteende och de olika kanalernas funktion. När vi förstår våra målgrupper blir det lättare att skapa och publicera innehåll som är relevant.

Om du vill ha hjälp med att lära känna dina målgrupper och göra en redaktionell plan för era digitala kanaler hjälper vi gärna till. Vi på Stockholms Skrivbyrå hjälper stora och små verksamheter att planera kommunikationen, skriva sökmotoroptimerade texter och skapa relevant innehåll för sociala kanaler. Hör av dig på hej@stockholmsskrivbyra.se ifall du behöver strategi eller produktion, eller både och.

Om du vill publicera videor på sociala medier kan vår systerbyrå Filmbyrån stötta din digitala närvaro med löpande filmproduktion för dina kanaler.

VI har även gjort en sammanfattning av Svenskarna och Internet: sociala medier. Den är framför allt intressant för dig som arbetar med digital marknadsföring och kommunikation!

Här kan du läsa och ladda ner hela rapporten Svenskarna och Internet 2022!

Om du är nyfiken på förra årets sammanfattning hittar du den här: Svenskarna och internet 2021.

Stort tack till Internetstiftelsen och Måns Jonasson för en väldigt bra presentation!